Call of Duty 4: Modern Warfare

Imran Zakheav

Selve historien er absolutt helt kliss lik PC versjonen som er helt topp. Spillet handler om Imran Zakheav som har fått med seg hans såkalte "høyre hånd" Al-Asad som vil ha landet sitt Russlland tilbake til stalinistisk styresett.

Hele kampanjen fåregår i ca. 7 dager og alt begynner med at du spiller som sgt. John <Soap> MacTavish. Du og ditt team som medfølger Captain Price, Gaz og noen anonyme tilhengere. Dere senker dere ned på et lasteskip. Når dere har kommet til slutten av lasteskipet finner Gaz noe i en kontainer men hva? Og slik begynner ALT!

Den forbløffende men korte enspillerdelen

Som mange vet er enspillerdelen i Call of Duty 4 utrolig god. Men den største svakheten til spillet er at den er for kort. Om du er kreativ og ikke sumler rundt og sikkler på den nydelige grafikken og vannet som sveiver rundt deg så kommer du til å klare spillet på 1 dag. Men det kommer jo også an på hvilken vanskelighetsgrad du spiller på.

Det finnes 4 vanskelighetsgrader i Call of Duty 4. De 2 første vanskelighetsgradene er ganske enkelt og egner seg best for personer som har spillt mye FPS fra før. Mens de 2 andre kan være ganske vanskelig. Fordi at for høyere vanskelighetsgrad du spiller på så smartere og mer intens blir spillet. Mange skulle sikkert ha trodd at "Næh, datamaskiner er ikke nå smarte". Men da tar de/du helt feil! Fiendene er glupe smarte og ganske intelligente. de vet hvor de skal og de vet hvor målet og fiendens svake punkt er.

Men nå over til selve kampanjen!

Du spiller som sgt. John <Soap> Mactavish som er medlem av elite styrken SAS (Security Air Service) og sgt. Paul Jacksons medelem av den den amerikanske marinen USMC (United States Marine Corps). Begge partene fullføres hvert sitt oppdrag. SAS utføres mest slike skogssone oppdrag mens USMC utfører mest ørken oppdrag typer. Mens i det siste oppdraget jobber begge partene sammen.

Når du har fullført alle kampanje oppdragene på hvilken som helst vanskelighetsgrad så åpner spillet seg for 1 ny muligheter. Det er at du får en ny modul i hovedmenyen som heter "Arkade". Der kan du velge å kjøre oppdrager på nytt på hvilken som helst vanskelighetsgrad og du får et nytt kapittel som heter Epilogue. Men hva som er i det kapittelet vil jeg ikke si!

Og det kuleste jeg vet som var forandret i enspilleren må være at når man kommer ut fra det krasjlandete flyet (episoden heter Aftermath) også plutselig så får jeg øynene mine på noe som absolutt ikke var i PC versjonen. Det ligger nemlig mange døde folk utenfor helikopteret som Infinity Ward gjengen sikkert ville gi spillet en bonus. Men hvorfor, det vet jeg ikke!

En supererb flerspiller

Flerspillerdelen er det som gjør at spillet får en supersterk holdbarhet. Og etter jeg har prøvd så skjønner jeg glimrende hvorfor.

Det finnes massevis av baner i flerspilleren. For en stund siden slapp Infinity Ward også en helt ny pakke med 4 nye kart som kom til spillet. Kartet het "Variety Map pack" og er tilgjengelig på Playstation Store og Xbox Live. Noen av de 4 kartene som fulgte med ble kalt: "Creek", "Killhouse"," Chinatown" og "Broadcast". Kartene var også tilgjengelige gratis gjennom spillet Game of the Year Edition. Men i vanlig form så koster pakken rundt 70 Norske kroner.

Den største muligheten i spillet som gjorde at jeg trakk spillet ned i karakter 5 isteden for karakter 6 som jeg gidde PC versjonen var pgr av den såkalte Quick Playen. Quick Playen gjorde som at jeg ikke kunne spesifikke velge servere som i Killzone 2 og andre spill, men at spillet/PS3`en valgte server automatisk for meg. Og det gjorde meg utrolig sur.

Det er også forandret at isteden for at man velger hvilken servertype man vil spille på som feks: Team Deathmatch, deathmatch, Search and Destroy osv, så må man åpne de opp (unlocke) de. Som om jeg er på rank 4 og Search and Destroy er på rank 9 så må jeg komme meg opp på rank 9 for å spille Search and Destroy som er veldig dumt.

Men alt annet med perks,ranking,våpen tilbehør er helt lik PC versjonen.

Og nå var anmeldelsen min ferdig. Og som altlid så ber jeg dere om å skrive dårlige og gode sider om anmeldelsen.

Konklusjon