Race Pro

Svenske Simbin sto ikke uten erfaring da de utviklet Race Pro til Xbox 360. Med både GTR og RACE serien på rullebladet, så kunne vi ikke forvente oss noe annet enn en seriøs bilsimulator med deres nye tittel ute.

Mens Forza Motorsport 2 og Gran Turismo 5: Prologue står igjen som arkadebilspill, så fremstår Race Pro som en litt ekstraordinært bilsimulator med hovedfokus på personer som er ute etter noe mer enn røff kjøring, styling og bikinibabes. Spillet er, på lik linje med andre bilsimulatorer, relativt historieløst og kan fort grense til å bli litt repetivt. Noe stort annet kan man heller ikke forvente av spill i denne sjangeren, men det kunne blitt litt interessant om man ikke får følelsen av å kjøre helt meningsløse løp.

Umotiverende introduksjon

Til å være en seriøs bilsimulator er introduksjonen noe av det mest uinteressante jeg har sett i et bilspill. Spillet starter for første gang og man havner rett i menyen, stort sett uten noen veiledning. Mens man i andre bilspill starter med en slump penger, vil man i Race Pro starte med null i respekt. Du skjønner, det er ikke snakk om noen penger i Race Pro, de eksisterer ikke og isteden får man Credits av å vinne løp som gjør at du låser opp nye løp så snart du har samlet nok. Det er det eneste formålet med Credits, å låse opp løp. Man kan ikke bruke de til å kjøpe nye biler, nye lakkeringer, eller til deler på bilene, for er det noe jeg savner, så er det tweakingmulighetene slik som eksempelvis Forza Motorsport 2 har. Det burde være noen form for løpsmotivert styling i et simulatorbilspill, hvis ikke blir det fort litt lineært, og holdbarheten blir trukket ned betrakterlig. Startbilen i spillet er Mini Cooper, noe som i og for seg er greit nok, ettersom de som har spilt litt bilspill vet at man alltid starter nederst på rangstigen med den dårligste bilen. I Race Pro er det også helt greit at man gjør det, selv om det er litt oppbrukt, for det tar ikke lang tid før man inntar kontrollen av langt raskere biler.

Til tross for manglende dybde og variasjon, så er Race Pro et solid bilspill. Karriere-modusen ligner den som er i de fleste andre bilspill, man velger en bilklasse å kjøre i og innenfor den klassen så finnes det en rekke billøp å fullføre. Løpene kan man selv velge å bestemme hvor vanskelige de skal være, og selv nybegynnere i bilspill vil kunne sette alt på det laveste og lære seg spillet. Blant annet kan man velge å ha på ABS-bremser, stabilisator, eller hjelpelinjer som viser deg når du bør bremse, hvordan du bør skjære gjennom svingen, og hvordan du bør akselerere. For de som vil prøve seg på en utfordring, så vil de også få det. Motstanderne i spillet er meget smarte og vil prøve å komme i en posisjon foran deg når sjansen byr seg, spesielt ved høyere vanskelighetsgrader vil motstanderne kjøre mer effektivt og være mer aggressive. Hovedsakelig finnes det tre forskjellige vanskelighetsgrader; Novice, Semi-Pro og Professional, og mellom disse tre varierer selvsagt hvor mye Credits man tjener. Minst på Novice, og størst på Professional.

Varierte og gode moduser

Det finnes en rekke moduser tilgjengelig fra starten av spillet. Dessverre vil alle sammen være relativt ubrukelige fra starten av spillet også. Alle modusene i spillet vil man ikke kunne utnytte fullt ut før man har spilt en del av karriere-modusen, for det viser seg nemlig at man ikke kan kjøre biler i disse modusene før man har låst bilen opp i karrieren. Litt beklagelig gjort av utviklerne å begrense alle modusene i spillet fordi man må låse opp bilene på forhånd i karrieren. Det er synd i grunn, for split-screen modusene i spillet er faktisk ganske gode til tross for å være ganske annerledes fra andre bilspill. I Race Pro sitter man med to kontrollere, man setter en nedtellingstid, og når tiden har gått ut så gir spillet kontrollen av bilen fra spiller nr. 1 til spiller nr. 2. Ganske morsomt.

Skal man spille online er det derimot litt verre. Onlinedelen på spillet har veldig mange dårlige løsninger som både resulterer i frustrasjon og tap. Det er snakk om elementer som kunne blitt løst ved å gjøre små endringer slik som å implisere en lobby i spillet som samler alle spillerene før løpet eller kvalifiseringen til løpet starter. Jeg har også opplevd veldig ofte at spillet henger seg opp når jeg kommer inn i et løp online. Dette er meget frustrerende ettersom man ser seg nødt til å restarte spillet for å komme tilbake i lobbyen igjen.

Spillet har ikke så fryktelig mange biler og det ligger langt etter utvalget som eksempelvis Gran Turismo-serien består av. Bilmodellene i Race Pro er til gjengjeld meget lekre og det er også modellert inne i bilen, slik at man har mulighet til å sitte inne i bilen å styre fra en realistisk vinkel og følelsen av at utviklerne har lagt mye jobb ned i modellering av bilene merkes godt. Grafikken på omgivelsene er derimot ikke like lekre, det finnes mengder av teksturer i 2D og områdene man kjører på virker livløse og fargepaletten er kjedelig.

Simbin har utviklet mange forskjellige bilklasser og løpsbaner til spillet, og man kan velge å kjøre alt fra Mini Cooper til Formel 1 til Köenigsegg, dette skaper litt mer variasjon på gameplayet, og dersom man føler at det blir langtekkelig å kjøre en Mini Cooper, så kan man ta frem en Formel 1 bil, og kjøre den på en av banene du har til rådighet. Løpsbanene i spillet er dessuten meget virkelighetstro i forhold til hvordan de faktisk ser ut i virkeligheten. De er godt laget, og man finner blant annet kjente baner som Mazda Laguna Seca og Road America.

Mangelfull lyd og soundtrack

Race Pro mangler musikk og lydene på bilene er ikke helt på topp. Eneste musikken i spillet er den forholdsvis behagelige og flegmatiske musikken som spilles av i hovedmenyen, ellers eksisterer det ikke musikk mens man kjører løp. Lyden fra motoren på bilene høres veldig like ut, i hvert fall på når man kommer til bilklassene som er litt raskere. Mulig det er slik pågrunn av at bilene høres veldig like ut når de blir trimmet til løpsbiler, men det skaper ingen særegenhet ved bilene, og det er vanskelig å plukke ut en favorittbil fordi man elsker å høre lyden av den bilen.

Generelt sett så er det lite lyder i spillet og spesielt mangelen på musikk mens man kjører gjør det litt mindre motiverende å kjøre mange runder på en bane. Når man kjører består spillet også bare av to lyder; motorlyd, og kollisjonslyd. Det er altså total mangel på miljø- og effektlyder i spillet og jeg savner den alarmerende lyden som kommer når lyset før løpet starter blinker rødt, eller lyden som ivrige tilskuere lager når de klapper i hendene, og roper ut i det jeg kjører forbi. Det er slike elementer som gjenspeiles bedre i andre bilspill som gjør at helheten trekkes ned i Race Pro.

Konklusjon

Race Pro er et godt spill for de som er veldig interessert i bilspill og vil tilby mange timer med moro og seriøs racing. For de som generelt sett ikke er så interessert i racingspill, så vil nok spillet desverre fort bli litt kjedelig, repetivt, og lineært.

Spillet får litt trekk for å ikke ha en særlig godt gjennomført online, samt kjip grafikk på omgivelser og dårlig og mangelfull lyd. Men med god bilfysikk, flerfoldige moduser, smarte motstandere og mange baner til rådighet, så vil det nok fremdeles klare å gi noen underholdende timer til andre, ikke fullt så interesserte, spillere.

Grafikk: 6/10
Gameplay: 7/10
Lyd: 5/10