Unreal Tournament III

Jeg løper rundt en sving, plutselig ser jeg et lilla laserskudd fly rett med meg. Jeg snur meg å fyrer et saftig bazooka skudd i retning skuddet, treffer han mitt i fjeset og kroppsdelene flyger i alle retninger. Epics Unreal serie er tilbake mer voldelig og badass en noen gang før, og jeg har spillt det.

Jeg har anmeldt 360 versionen.

Unreal Tournement er i motsetning til en del av nådagens FPS et spill med fokus på rask og hjernedød vold. Her er det ikke noe coversystem og realistiske våpen, her er det Laser Rifler, Bio våpen og full action hvert eneste sekund. Det nye med Unreal 3 er at det har kommet kjøretøyer med og noen nye moduser. Epic prøver også å fortelle en historie, men den er mest en unnskyldning for å spille videre. Som sagt er det kommet noen nye moduser til spillet som Vehcile CTF, Warfare og Duel, men de gamle som Deathmatch, Team Deathmatch og Capture the Flag finnes også.

Deathmatch går ut på å drepe som mange som mulig, det samme gjelder for Team Deathmatch bare at det er 2 lag mot hverandre. Banene som er til disse 2 modusene er ofte ganske småe for å skape en skikkelig hektisk kamp der spenningen og adrenalinet alltid er på topp. At banene er små gjelder også for Capture the Flag, uansett forklarer navnet på modusen mer eller mindre hva den går ut på så jeg gidder ikke å forklare den.

Vehcile CTF er nesten det samme som Capture the Flag, den eneste forskjellen er at man har kjøretøyer og større baner. I tilegg til alle kjøretøyene som finnes, har man også et Hoverboard som brukes til å komme seg raskt rundt på banen. Hoverboard kan også brukes til å henge seg på andre kjøretøyer, dette gjør det for eksempel mulig å henge seg på et fly og bli transportert til motstanderens base for å ta flagget. Man kan deretter henge seg på tilbake, dette gjør at man kan tenke litt taktisk og lage planer for hvordan man skal skaffe seg flagget. Uheldigvis er det sikkert ikke alle som gidder å høre på deg forme planer og det ender ofte opp med at det blir frontalt angrep istedenfor. Flagg kan heller ikke bli båret i kjøretøyer og derfor er det ofte lurt å bruke Hoverboardet på best mulig måte.

Den andre modusen Warfare går ut på å ta over områder og når man har kontroll over nok blir kjernen i basen til motstanderen skadelig og så må man ødelegge den. Warfare er nok den modusen som har størst baner av alle, heldigvis har man også kjøretøyer og Hoverboard til å komme seg rundt med. Den siste modusen Duel, er akkurat det samme som Deathmatch bare med 2 spillere.

Unreal 3 er et spill som er mulig å spille offline, men er best med online. Så hvis du ikke har xbox live er det ikke et så bra kjøp. Selv om Aien er god og det er mulig å spille 2 player splittscreen, føler jeg at jeg virkelig får vist noe når jeg spiller online. For menneskelige motstandere kommer alltid til å være smartere en Aier og hvis man har headsett kan man snakke med sine medspillere å lage strategier. I all hovedsak er det Vechile CTF og Warfare dette gjelder, og de andre modusene som Deathmatch osv er det mest løp og skyt så fort du kan som gjelder. Angående kontrollene, kan jeg si at de for det meste er behagelig og presise. Dessverre gjelder ikke dette alle kjøretøyene og noen av de kan føles litt upresis.

Designet i Unreal 3 er bare helt fabelaktig og alle baner føles unike. Spesielt Deathmatch, Team Deathmatch, Duel og Capture the Flag banene er godt laget med masse detaljer. Warfare og Vehcile CTF banene derimot er mye større og åpne, dette betyr også at det er litt mindre detaljer på dem. Det høye detalje nivået gjenspeiles også i våpnene som finnes, de er alle laget for å føles unike og gjennomførte. Men noen teksturer er dessverre litt dårlige. Det er noen animerte klipp i spillet og de er ganske fint laget selv om det er et lite rom for forbedring. Animasjonene i spillet er for det meste gode, men noen av de kan føles litt rare.

Musikk finnes det mer eller mindre ingenting av i spillet, men det er haugevis av lydeffekter som alle imponerer. Alt i fra skuddene til Flak kanonen, til missilene fra fly. Stemmen fra de forrige spillene er også tilbake og det er en fryd å høre den mørke stemmen når man får for eksempel en Dobbel Kill! Stemme skuespillet på personene i historien er heller ikke noe å klage over.

Alt i alt er Unreal Tournement 3 et heseblesende action spill som jeg gjerne anbefaler alle som vill ha noe skikkelig action eller simpelt bare elsker science fiction skytespill. Det har også mange moduser å velge mellom, men dessverre krever det at du har online og headsett hvis du skal få fullt utbyttet av kjøpet ditt.

+Bra action
Mange moduser
Fint bane design