Mario Strikers: Charged Football

Hva får man når man blander Mario og fotball? Jo man får nemlig Mario Strikers Charged Fotball. Et spill som kan fenge de som elsker fotball og de som har et mer nøkternt forhold til det.

Mario Strikers Charged er litt som de fleste fotball spill, man sparker ballen til hverandre og prøver å få den in i motstanderens mål. Det som er litt unikt med spillet er at det er ingen regler. Man kan rett og slett gjøre akkurat som man vill, man kan blant annet slå til motstanderen sin for å få ballen eller man kan bombardere med ulike itemer som grønt skall osv. Alle lag kapteiner og spillere har også ulike spesial skudd som de kan fyre. Men før man begynner en kamp, må man velge lag kaptein og spillere. Alle spillerne har ulike stats som Movement, og passing, dette gjør at man må tenke litt taktisk nå man velger. Lagene på spillet er mye mindre en på vanelige fotball spill, her har hvert lag 4 spillere, 1 kaptein og 2 bak spillere og 1 fram spiller. Det finnes også ulike baner man kan spille på og noen av de inneholder farer som for eksempel Twhomper som kan skvise deg flat.

Spillet har 3 moduser og den første jeg skal snakke om er Domination. I Domination velger man først hvem man skal ha som lag kaptein og spillere. Etter det velger man bane, hvem som får velge bane er avhengig av hvem som spiller på hjemmebane og det velger 1 playeren. Når kampen da endelig starter, må man prøve å skåre mål samtidig som man beskytter sitt egent mål. Hvis man da vinner får man 1 poeng i serien og det spilles 2 kamper, dette er med unntak av at man vinner en gang hver. Da blir det spillt 3.

Den andre modusen er Road to Striker Cup. Her skal man lede laget sitt til seier i de forskjellige cupene. Dette funker mer eller mindre som en turnering der de forskjellige lagene spiller mot hverandre og de som vinner kommer videre. Utenom det er det ikke noe spesielt med modusen. Den siste av de 3 modusene er Strikers Challengers. I denne modusen skal man spille en kamp med ulike situasjoner. Et eksempel er at motstanderen begynner med en kraftig ledelse eller at du begynner på sudden death.

I tilegg kan man også spille online mot både venner og mot andre. Når man spiller online spiller man modusen Domination og reglene er helt like. Det som er så fint med online delen til spillet er at når man søker finner man alltid folk og det lagger svært sjeldent. Online er det et slags ranking system der man får poeng for hvor mange mål man skårer og om man vinner kampen. Uheldigvis får du ingen ting og det blir mest for å skryting.

Som du sikkert ser har Mario Strikers Charged Fotball masse å by på, når i tilegg kontrollene er nesten perfekte sier det seg selv at det er et bra spill. Det eneste jeg store minuset spillet har er at målvakten din er altfor god og det skal utrolig mye til for å få inn en scoring uten itemer eller spesial skudd.

Når det kommer til grafikken i spillet, må jeg bare si at den er utrolig fin å se på selv om det ikke har så mye detaljer. Selve banene er også noe å juble for, de varierer alt fra sand baner med pyramider i bakgrunnen til baner på stormende fjeltopper, de er også godt designet. Bevegelsene på personen er heller ikke så verst og det er gøyt å se på når blant annet Boo blir most av gigantisk is skald. Angående animerte klipp er det bare et i spillet og det er åpnings klippet. Det er utrolig fint og godt laget samtidig som det introduserer deg for spillet.

Lyden i spillet er dessverre en av de dårlige tingene med spillet og det har et forbedrings potensial. Selve musikken i spillet er ikke så dårlig og den består for det meste av melodier og toner som noen ganger kan minne om techno. Stemme lydene derimot er ganske snåle og dårlige. Som sagt har ikke spillerne noen stemmer, men de lager en lyd når de for eksempel blir valgt til laget ditt eller de blir slått av en motstander.

Alt i alt er Mario Striker Charged fotball et spill som kan engasjere de fleste med et hektisk og morsomt gameplay. Det har også en solid online del som gjør at spillet får en god holdbarhet, men kanskje det gøyeste av alt er å få en venn på besøk som du kan spille med. Det blir utrolig gøy og jeg kan låve at man får en god tid sammen. Dessverre failer spillet litt på lyden og grafikken kunnet kanskje fått seg litt flere detaljer. Utenom det anbefaler jeg det til alle som har en wii med internett eller/og de som har venner som kan komme på besøk.

+Morsomt gameplay spesielt med en venn
Bra online del
Fin grafikk