Pokémon Ruby/Sapphire

Når jeg fikk Ruby i 2003 husker jeg at meg og familien skulle til syden. Etter en liten stund med venting tok flyet av og jeg kunne endelig begynne å spille. Jeg startet opp spillet og ble med engang hekta.

Gameplay

Spillet begynner først i Littleroot som er en liten fredelig by. Moren din sier så at du kanskje bør treffe nabo jenten/gutten May/Terry avhengi av om du velger å være gutt eller jente. Hun/han forteller så at hun/han må hjelpe onkelen sin Professor Birch med pokemon. Etter det får man vite at Professoren er ute og studerer pokemon. Når man da finner han blir han jaget av en pokemon og han ber deg om å ta en av de tre pokemonene han har i bagen så du kan redde han. Så er din første pokemon kamp i gang. Kampsystemet er ganske simpelt, man har 4 altenativer å velge mellom. Fight, run, Pkmn eller bag. Hvis man trykker på fight får man opp noen angrep som man kan bruke til å beseire pokemonen med. Med run flykter man, med Pkmn kan man skifte pokemon hvis man har flere og hvis man trykker på bag kommer opp en liste med forskjellige itemer man kan bruke. Etter man har beseiret en pokemon får man exp som til slutt gjør at din pokemon får lvl. Når Pokemonen får lvl blir den sterkere, lærer nye angrep og eventuelt utvikler den seg. Det finnes også dobbel kamper der det er 2 og 2 pokemoner mot hverandre. Pokemon Ruby er faktisk et ganske komplisert rpg spill og det er mye man må huske på hvis man vill bli virkelig god. For det første må man tenke på de ulike typene og hvordan de virker på hverandre. For eksempel er Flamme angrep ekstra effektivt på gress pokemon sånn at de tar dobbelt så mye skade som for eksempel normal type pokemon. Det er også noen angrep som er lite effektive på noen typer og noen type angrep virker ikke på alle typer pokemon. Man må også huske på at angrep som er samme type som pokemonen som bruker det blir 1,5 ganger sterkere. Man må i tilegg tenke på hvor mye attack, defense osv pokemonen har. Det er også lurt å tenke på de forskjellige status alimnents man kan få som poisen paralyse osv. Det er maks 6 pokemoner man kan ha med seg og hvis man har flere må man legge de inn på Pcen.

Hovedoppdraget i spillet er å beseire de 8 gymlederene og til slutt The Elite Four som er de sterkeste trenerne. Underveis i spillet kommer man også til å møte Team Aqua og Team Magma som er på en måte det nye Team Rocket. Det finnes også andre ting som man kan gjøre en å bare ta kamper. Man kan blant annet være med i Pokemon contest som er en konkurranse som går ut på å imponere dommere med pokemonene sine i ulike sjangre som kul, tøff, smart, søt osv. En annen ting som man kan gjøre er å fylle opp pokedexen. Dette gjør man med å fange pokemoner. Fakta om pokemonen som du har fanget legges da innpå pokedexen. Siden dette er et GBA spill så finnes det dessverre ingen online del, men hvis man har en link kabel. Kan man koble 2 Gameboyer sammen og bytte pokemoner, ta kamper mot hverandre eller Mix records. Mix records lar deg blande ting fra en GBA til et annet. For eksempel kan man høre om noe personen på den andre Gameboyen har gjort. Som dere ser er det mange ting man kan gjøre på Ruby og mer eller mindre alt er perfeksjonert alt fra det dype, men samtidig lette kampsystemet, til Pokemon Contest. Dette gjør at spillet nesten har uendelig holdbarhet og selv om man skulle gå lei. Er det lett å plukke det opp igjen.

Grafikk

Grafikken i Ruby er ganske simpel det er litt lite detaljer spillet er ikke i full 3d og kameraet ser man ovenfra. Det er også lite med animasjoner utenom angrepene til pokemonene. Heldigvis er animasjonene på angrepene ganske vell gjennomførte. Så selv om grafikken i Ruby ikke er noe imponerende sånn teknisk sett. Så synes jeg at den har en utrolig sjarm som passer til pokemon.

Lyd

Musikken er kanskje noe av det beste med hele spillet og alle melodiene er en fryd for øret. Alt fra den lystige melodien i Slateport city til den litt mer episke når man skal ta The Elite Four er er rene mesterverker. Det er ingen tvil om at Musikken i Ruby er den beste i Pokemon spillenes historie og Gamefreak virkelig overgikk seg selv når de lagde melodiene. Lydeffektene er dessverre ikke så imponerende, de er ikke dårlige, men de er ikke i nærheten så gode som musikken. Stemme skuespill finnes det heller ikke noe av og alle personene snakker i snakkebobler.

For å oppsumere vil jeg si at Pokemon Ruby er det beste spillet i serien. Selv om det kanskje ikke er så imponerende rent teknisk. Så er det et sjarmerende spill med fin grafikk, kongelig musikk, utrolig bra kampsystem og en holdbarhet som for de fleste spill til å virke latterlig kort. Jeg spiller det selv enda og jeg vil anbefale det til alle som ikke hater turbasert rpg og pokemon.

+Bra kampsystem
Mye å gjøre
God musikk