Platform: Metal gear sons of liberty: Playstation 2 og PC. Substance: Xbox.
Sjanger: Stealth action
Spillere: 1
Aldersgrense: 15+
Utgivelse: 7 Mars 2003 xbox, 28 Mars 2003 PS2, 28 Mars 2003 PC.

ADVARSEL INNEHOLDER EN DEL SPOILERE MEN IKKE FOR MYE.

Jeg var som klistret til veggen jeg var i et med omgivelsene, jeg er den legendariske Solid Snake. Soldaten som gikk fram og tilbake langs rekkverke la ikke merke til at jeg sto og betraktet alle hans bevegelser. Nå så jeg min sjangse han snudde seg og begynnte å gå andre veien jeg tok fram den lyddempede pistolen og skjøt han før jeg dro han inn i et hjørne hvor ingen kunne se han,men nå måtte jeg ha en røyk velkommen til MGS 2 Substance.

Som de fleste hvet er jeg sykelig opptatt av MGS men dette kommer ikke til og ha noe og si på min karakter og mening jeg skal være så nøytral som mulig.

Metal gear Solid 2 Substance er det andre spillet i MGS serien. MGS er en spill serie som handler om den legendariske soldaten Solid Snake. I spillet går det meste ut på og tenke ut en taktikk og snike deg rundt. Men MGS er et veldig valgfritt spill her kan du også være veldig hva skal jeg si Rambo du kan bare fly på om du vil. I MGS kan du spille sånn som din spillestil er og gjøre det du vil. Men vil man ha den ultimate opplevelsen i dette fantastiske spillet ja da burde man snike seg på og bruke quq. Metal gear går under Tactical Espionage action som sagt betyr at spillet handler om og unngå å bli oppdaget. Substance er et fantastiskk spill og en verdig fortsettelse på denne kjærlige serien som vi alle har i våre hjerter. Kojima og konami virker aldri til og skuffe og pøser på med intenst og nervepirrende action som får en hvær til og juble av glede. Kojima som er den prisbelømte produsenten fra MGS 1 twin Snakes er noe av det beste innen spill-verden.
En av de beste forbedringene fra nr 1 til nr 2 er fiendens AI nå jobber fienden mye bedre i grupper og komuniserer mye bedre. I tilleg er fienden mye bedre til og sjekke områder. kontrollene er noe av det beste jeg har sett og opplevd og er noe som andre spill burde lære av. Her bruker man både first person og third person, noe som gjør spillet spendene og litt anerledes. Når man skyter bruker man first-person men sniker man seg eller gjør noe annet ja da er det third-person.
Men noe jeg enda ikke har nevnt er det som MGS er elsket og hatet for nemelig alle filmsekvensene. I MGS er det like mye film som spill noe som gjør spillet like mye film som spill. De fleste liker ikke dette men jeg bare elsker det, her lærer man masse og på denne måten holder spillet seg lenger og blir mere spendene. Pluss at man slipper krampe i fingrene.

Hoved personene i spillet:
Snake: Snake eller David som han egentlig heter(jipi han heter det samme som meg) er som vanelig den du spiller som og som altid er han utstyrt med pistol,kniv,røyk og bandana.
Snake er som vanelig veldig arogant og egen man har begynnt og få mere følelser og medfølelse for andre mennesker. knskje dette har noe med at han var sammen med meryl.
Snake er den perfekte soldat han ble laget av gener fra big boss for og lage den ultimate soldat.
Snake er en tideligere medlem av foxhound men har sluttet og beggynt og gjøre mere rolige ting men dette varer ikke lenge. Snake er tilbake med humor,action og hockysveis å lar seg ikke bli oppdaget av noen.
Raiden: Raiden eller Jack som han egentlig heter er en ung og lovende soldat som jobber for Roy Cambell. Han er forelskett i Skjønnheten Rosemary som jobber sammen med Roy Cambell. Raiden har bare drevet med VR training og har ingen stor erfaring med denne typen oppdrag. Men blir likevel satt på dette oppdraget som blir det farligeste han har vært med på i hele sitt liv. Raiden var barnesoldat da han var liten og ble trent opp av solidus sim er big boss sin klone/bror.

Story del 1 I dette spillet følger vi Snake som undersøker produksjonen av et nytt Metal Gear. Han reiser sammen med sin gode venn og kollega Hal Emmerich (otacon). Første delen av storyen og spillet utspiller seg da to år etter shadow moses incident der snake reddet verden fra å bli sprengr av Metal Gear REX. REX som ble satt opp av snakes slemme bror Liquid som var en syking. Men tilbake til dette spillet, kort tid etter Snakes ankomst på olje skipet U.S.S som egentlig er et Terrorist skip. Ankomer det noen Russiske Terrorister som er under ledelse av Sergei Gurlukovich. De angriper skipet og tar alle de andre soldatene. Snake klarer og holde seg skjult og sniker seg opp på dekk der møter han Olga som er Sergeis datter. Snake over hører at hun nekter og dra fra skipet på tross av at hun er gravid. Snake møter Olga og de slåss dette er en fatastiskk boss-kamp som er både spendene og intens. De kjempe bra kontrollene gjør boss-kampene til noe av det beste og mest imponerende i Metal Gear. Etter og ha besiret Olga i kamp uten og drepe henne, sniker snake seg ned til en av de nederste dekkene for og ta bilder av den nye Metal Gear som heter RAY.
Når snake kommer ned ser han en gammel kjenning nemelig sin brors høyre hånd Ocelot som nå jobber sammen med Sergei. Ocelot bedrar Sergei og skyter han, det viser seg at ocelot har fått seg en ny arm etter at den forrige ble kappet av av gray fox. Det viser seg at den nye armen er armen til den avdøde Liqiud Snake og armen gjør forandringer i ocelot som gjør at liqiud tar over han og lever igjen i perioder. Ocelot senker skipet og rømmer avgårde i metal gear RAY før han blir seg selv igjen. Snake klarer ikke og unslippe og alle tror han er død.
Story del 2: Nå har det gått to år siden olje båten sank og Snake døde. Nå styrer vi den unge og spenstige Raiden som jobber for Foxhound og Snakes tidligere sjef Roy Cambell. Raidens oppdrag er og redde et gissel fra terrorist gruppen sons of liberty. Gissele er tatt til fange på en olje platform ute i vannet, gissele er da Presidenten i USA. I tilleg er det også en annen gruppe ombord på oljeplatformen og det er dead cel, som er en berømt gruppe som jobber sammen med Solidus.
Her møter vi for første gang Vamp som vi får et gjensyn med i MGS 4.
Nå skal ikke jeg avsløre mer om spillet for dere som har lyst til og spille det, jeg kunne ha skrevet flere sider til om storyen men nå stopper jeg for deres skyld.
Lurer dere på noe så er det bare og spørre meg.

Grafiskk sett ligger altid Metal Gear spillene flere tusen hakk foran alle og da mener jeg alle.
Metal Gear er bare helt sykt med sin fantastiske grafikk. I tilleg til og ha brukt lang tid på storyen, og AI har Konami og Kojima brukt flere år på og lage denne fantastiske grafikken som strekker seg fra ende til annen. Det er rett og slett ikke en eneste pixel i spillet som ikke er nøye gjennomført. Jeg er bare helt oppslukt av grafikken og har nesten ikke noen flere ord så bra er det, dette er ikke noe jeg sier fordi jeg er super fan av MGS dette er fakta. Vi skal jo huske at spille er noe år gammelt, og ingen hadde slik grafiskk skjønnhet i spillene sine som det er i MGS spillene.

Musikken i MGS er nok det vakkreste som finnes på denne jord. Musikken er komponert av Amerikanske Harry Gregson Williams som er en av de beste av de beste. Han er kjent for og ha komponert og fremført musikk i mange kjente hollywood filmer. Det var på denne måten at kojima fikk høre om williams og forstod med engang at han måtte ha hans musikk med i sine spill. Men det som er det beste i spillet og da mener jeg best i spillet er Voice-actingen som er rett og slett enestående. Her kan man merke at det er lagt inn mye arbeid fra ende til annen, Den fantastiske voice-actingen på Solid Snake er det som er det aller beste. Ingen kan matche den passende stemmen til David Hayter. Her gjør han den beste voice-actingen i hele brangsjen og ingen kan på noen måte si at de er like gode.

Pluss/minus:
Pluss: Grafikken er det beste jeg noen gang har sett, musikken er bare fantastisk og er noe av det beste som finnes, storyen er lang og god og er også noe av det beste. Og sist men ikke minst kjempe bra kontroller.

Minus: ingen ting.

Karakter:
Grafikk: 10/10