Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

The Legend of Zelda: Link's Awakening DX

Månedens anmeldelse GR 68

Dette spillet har jeg faktisk hatt lenger enn lenge, det var et av mine første. Men uheldigvis satte jeg meg bom fast i andre tempel. Ja, så der lå det noen år, i en eller annen skuffe. Men så fant jeg tifeldigvis en guide på nettet. Man skulle drepe fiendene i rommet i en spesiell rekkefølge. Etter det kan man godt si at jeg ble hekta.

Dette er et Zelda av den klassiske typen, hvor man ser ovenfra. De Zelda-spillene har jeg faktisk aldri likt i nærheten like godt som De Store 4 i 3D (Ocarina of Time, Majoras Mask, Wind Waker og Twilight Princess). Men dette falt altså godt i smak. Et bra spill.

Som vanlig styrer du den grønnkledde fyren som sloss mot monstre, går i templer og får massevis av items. I dette ser du ham som sagt ovenfra. Historien starter med at Link våkner opp i et fremmed hus. Det er altså hvis man velger "New Game," men i introvideoen får vi vite at han seilte i storm, fikk et lyn i masta, ble skylt opp på ei strand og funnet av ei jente. Hun heter Marin, og er en slags erstatning for Zelda. På den der stranda så ut som om hun samlet skjell. For så vidt ikke min favoritthobby, men hver sin smak. Det huset Link våkner opp i er dermed huset der hun og faren bor.
Men hvertfall, plottet her er at Link skal komme seg bort fra øya. For å klare det må han vekke opp "The Wind Fish." For å klare det trenger han åtte forskjellige musikkinstrumenter som han finner i templene rundt omkring på øya. Og jakten er i gang!

Grafikken i spillet er omtrent som alle "se ovenfra Zelda-spill" borsett fra Phantom Hourglass. De eneste jeg faktisk eier som jeg kan sammenligne med, er The Legend of Zelda og Zelda II: The Adventure of Link. Men jeg har sett screenshots både fra Four Swords og A Link to the Past, og det ligner veldig. Det er friske farger, halvrare folk, og gedigne bosser. Med andre ord, alt er som vanlig.

Lyden i spillet husker jeg omtrent ingenting av, siden det er så lenge siden sist jeg spilte det. Men jeg husker at det er både den klassiske "Da-da__da-da-da-da!" og nye og kule musikker. Like bra som alltid!

Kontrollen er for det meste OK, men kan være kjip til tider. Dette kommer ikke av noe galt med spillet, men at det bare finnes to knapper utenom Start, Select og styrekorset på Game Boy Coloren. Det betyr at du bare kan ha framme to items om gangen. Og ja, sverd og skjold gjelder selvfølgelig som items. Det beste er egentlig å ha sverd på den ene knappen og en annen item på den andre. Det gjør at du ofte må inn å bytte, noe som fører til mye stress, noe som beklageligvis ikke er til å unngå pga. knappeantallet.

Holdbarheten er sånn OK. Du spiller til du har klart storyen, åpnet hele kartet og fått alle bonus-itemene. Så ligger det i en skuffe i to-tre år, før du børster av støvet og starter New Game, hvor du igjen våkner opp i huset til Marion, og så gjør storyen, åpner kartet og skaffer itemene. Greit nok, egentlig.

Ooops! Dette glemte jeg nesten. Gjennom spillet blir det faktisk tatt bilder av spesielle situasjoner, som f.eks. når du svømmer under vann og stjeler fra butikken. Ikke stjel fra butikken hvis du ikke føler deg helt ferdig med spillet!!! Da endres nemlig navnet ditt fra Link til "Thief("Tyv" for de av dere som ikke kan engelsk), noe som er helt sinnsykt irriterende! Men hvis du er ferdig med alt og bare mangler det bildet, kjør på!

Mine karakterer(som følger) er litt vanskelig å sette, etter som spillet er omtrent 476 år gammelt eller noe sånt. Hvertfall 11! Men jeg har bare satt karakterene slik som jeg synes de er, uavhengig av tiden. Og her kommer de:
Grafikk: 7/10
Lyd: 8/10
Gameplay: 7/10
Holdbarhet: 8/10

Pluss:
De klare fargene, gåtene, itemene

Minus:
Den ene gåten i andre tempel, alt stresset med å bytte items, at et visst bilde gir oss ufrivillig navneskift

Og det var alt!

(Neida, ikke egentlig. Du har jo fortsatt et bilde å kose deg med)

Samlet karakter: 8.5/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10