Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Fallout 3

Fallout 3: Collectors Edition
-------------------------------
Format: Xbox 360, PC, PS3 (testet)
Sjanger: Rollespill, fps
Utvikler: Bethesda Softworks
Utgiver: Bethesda
Antall spillere: 1
Flerspiller: Nei
Utgitt: 30. Oktober 2008

*Kan inneholde små Spoilers*

Det er 10 år siden det siste Fallout spillet de originale utviklerene Black Isle Studios ble utgitt. Black Isle Studios ble så lagt ned og det så mørkt ut for serien.
Men i 2004 ble spillserien plutselig satt liv i igjen med Interplay bak spakene med spillet "Fallout: Brotherhood Of Steel".
Desverre skuffet spillet og det ble aldri ordentlig akseptert som en oppfølger.

Det ble senere annonsert at Bethesda skulle lage en "oppriktig" oppfølger, ikke særlig overasskende kalt Fallout 3 og nå er spillet her og det skuffer ikke!

Prolog
Spillet begynner med at en stemme forteller om atomkrigen som har oppstått og hva den har forårsaket i en alternativ fremtid som prøver å etterligne hvordan de tidligere Fallout spillene var.
Det lykkes Bethesda delvis med, men du får likevel ikke helt den samme følelsen du kanskje fikk om du spilte de tidligere spillene.

Uansett, etter en kvikk oppsummering befinner vi oss i år 2277, hvor du blir født i velv 101.
Du må da gjennom dine 19 år i velvet blant annet velge unike evner personen din skal ha og etterhvert som du blir 16 år ta testen G.O.A.T, som bestemmer hva slags yrke du kommer til å ha når du blir større, som ifølge faren din (ingen ringere enn Liam Nesson, kanskje best kjent som Qui-Gon Jin fra Star Wars har stemmen til) mener er utrolig viktig.
Å ta denne testen er valgfritt dog du kan snakke deg til å heller fylle ut evnene dine selv om du skulle ha dårlig tid.

Spillet hopper da til du er 19 år gammel og Amanta (en ganske attraktiv jente du har kjent siden du var liten) forteller deg at faren din har rømt velvet med ukjente hensikter.
Inne i velvet derimot utbryter det til totalt kaos og forvokste insekter terroriserer mange av de bebodde i velvet.
Om du vil redde noen av stakkarene er opp til deg, men mest av alt må du fokusere på komme ut av velv 101 for å finne faren din.
Dette hjelper smartingen Amanta deg med, men nekter selv å komme med deg, så du må nøye deg med å klare deg på egen hånd.

Verdenen
Spillet foregår i et atomrammet Washington DC hvor krig, overlevelse og store kasser med ammunisjon og våpen har blitt rutine for nesten alles levestil.
Du introduseres med et blendende lys og får for første gang med egne øyne se hva folks uansvarlige atomkrig har ført til.

I likhet med Oblivion vil du kanskje gi blaffen i å finne faren din og heller bare gå rundt og gjøre hva enn du vil, og da er det kanskje ikke så tilfeldig at det ligger en skole rett ved inngangen til velvet du bare fristes til å gå inn i.
Hva som er i skolen er skrekkelige syn av parterte kropper og gale "raiders", en nådeløs folkegruppe som du flere ganger vil støte på.

Dette vil kanskje være det første som symboliserer hvor hensynsløst grusomt og brutalt dette spillet er, men det er i ferd med å bli verre, for Pip-Boyen din, en dingseboms alle velv-beboende får når de fyller 10 får, er utstyrt med et VATS-system som gjør at du kan stoppe spillet og velge en kroppsdel du kan skyte på og hvor mange prosent sjanse du har for å treffe den valgte kroppsdelen.
Og nei, du kan ikke bare velge å skyte evig med kuler på kroppsdelen/delene du har valgt, men hvor mange ganger du kan skyte med VATS regnes med hvor mange AP (action points) du har, noe som får Fallout 3 til å føle desto mer ut som et RPG enn et skytespill.

Du vil møte på en del togstasjoner, forlatte bygninger og lokaler pluss noen bebodde byer, hvor folk er like hyggelige som du er mot dem, eller rett og slett grinebitere som er lei av nykommere og heller vil at du skal dra dit peppern gror.
Dette er godt variert og heldigvis, i motsetning til Oblivion har ikke alle du møter på helt identiske stemmer grunnet at det rett og slett ikke er så mange godtfolk i det post-apokalyptiske Washington DC, nå bedre kalt som "Capital Wasteland".

Stemningen i spillet er dyster og grå, og på grunn av at alt er så skittent og ødelagt danner dette en slags klaustrofobisk stemning hvor du bare ber om å finne et sted eller en gjenstand som for en gangs skyld er ren.

I spillet er det nesten ikke en eneste bygning som har blitt spart for atombombingen (annet enn Tenpenny Tower og noen andre relativt viktige bygg) og dette gjør at ruiner stadig vil gjøre at du setter deg fast, ikke finner veier ut, og noen ganger til og med blir tvunget til å gå rett mot fienden på grunn av dumme store marmorbiter blokkerer veien.
Dette kan kanskje virke som en bagatell i begynnelsen, men etterhvert blir dette litt vel irriterende. Du kan så klart gå i undergrunnst-banene, men har du bestemt deg for et punkt å gå, må du regne med å med stor sannsynlighet gå feil.
Jeg stusset også litt når jeg leste en preview av spillet når det sa at du ikke kunne "fast travel" og dette er delvis feil.
Du kan (heldigvis) hurtigreise til steder du allerede har oppsøkt, noe jeg finner positivt siden du i motsetning til Oblivion blir litt mer oppfordret til å utforske og reise mer på egenhånd.

Overalt er det også nesten bare radioaktive gjenstander, mat og drikke som betyr at om du er ute av "Stimpaks" (medisin), må du nøye deg med enten og drikke/spise noe radioaktivt, eller gå og oppsøke en doktor. (for en pris selvsagt)

Pip-Boy 3000
Kanskje det for deg nå ikke virker som om Pip-Boy er noe å ha et eget punkt om, men jo.
Pip-Boy 3000 er nemlig den viktigste gjenstanden du vil ha gjennom hele spillet.
Her har du et innebygd kart, notater og et videoarkiv om du hadde plukket opp noe i den kategorien, objektiver og oppdrag, klær og våpen og tja, rett og slett alt du måtte trenge på reisen din.
Trenger du en lommelykt? Ikke noe problem!
Veien til et "objective"? Vel, vær så god!
Pip-Boyen er rett og slett alt du trenger om ikke mer!


Oppdrag/Quests
Du vil finne på langt mer i Washington DC enn bare å tulle rundt og drepe horder av ghouls (zombier) og super mutanter.
Selvfølgelig har også spillet quests.
Desverre synes jeg ikke alle disse questene var like interessante som ja, i Oblivion...
Noen oppdrag som du kanskje i begynnelsen skulle trodd var ganske enkle.
"Can you deliver this message to Mr. Richard?" osv. virker jo som barnemat, men neida.
Når du fks. finner Mr. Richard (helt random eksempel) viser det kanskje seg at han er helt uinteressert i brevet helt til du gjør noe for han igjen og så videre, og så videre.

Ta for eksempel en liten gutt du finner i småbyen Grayditch.
Byen han bor i viser seg å være full av forvokste maur som spruter ild og han vil du skal finne faren hans.
Han er på tragisk vis blitt drept av maurene og nå vil han at du skal finne og tilintetgjøre hva som lager eller gjør at maurene er som de er.
Så du spør han om andre beboende og han forteller om en venn ved navn Will og familien hans og en rar professor som levde rett ved huset hans.
Deretter finner du ut at professoren har tuklet med gener og med et uhell gjort de til forvokste ildsprutende insekter istedenfor enda mindre maur som i hovedsak var det han hadde i tankene.
Du blir belønnet av proffesoren for å rydde opp rotet han har stelt i stand, men gutten derimot har ikke mye å gi deg.
Og deretter kommer et nytt valg.
Du kan tilby gutten et hjem og slite for å finne ett til han eller bare la ham bli,
Om du ikke gjør det, står du igjen med bare det professoren ga deg mens du kanskje føler deg litt snytt.

Oppdragenes kvalitet varierer sterkt og enkelte oppdrag kan gå ut over karmaen din (et system basert på en tro innen buddhismen og hinduismen som går ut på at hvis du gjør noe godt for noen vil du få noe godt igjen og omvendt).


Collectors Edition
-------------------------
Utseende: Collectors Edition kommer i en fin mellomstor lunsjboks med en litt skitten finish, for at det bare skal se ut til å komme fra et litt mer
post-apokalyptisk miljø.

Innhold: Boksen inneholder en artbook, et Vault-Tec Boy bobblehead og en disk med "Making Of Fallout".

Pris: Prisen varierer, men det billigste jeg har sett den koste er 649 kr.
Uansett er standardprisen på rundt 749 og det dyreste du kan få den for er på 799 kr.
Uansett om du skulle betale minstepris eller betale 799 kr kommer det uansett bare til å koste 100-200 kr over et gjennomsnitlig spill, så det er absolutt mye for pengene.
Alt i alt en solid pakke, og et must for folk som virkelig vil ha den ultimate Fallout opplevelsen.

Grafikk 8.5
Grafikken er ikke dårlig, og ihverfall ikke som folk sier prikk lik som Elder Scrolls: Oblivion sin, men litt dårlige teksturer og væreffektproblemer på PS3 versjonen ødelegger helhetsinntrykket.
Animasjonene er heller lite forbedret siden Oblivion og plutselige og brå bevegelser fra alle folk du støter på, og enkelte glitcher som gjør at folk ikke beveger munnen når de snakker, gjør ikke akkurat at dette spillet er så forferdelig mye forbedret rent teknisk siden sistnevnte.
Noe armor og våpen ser også litt mindre detaljert ut, men dette kunne jo være fordi det
er skittent og støvete.

Lyd 9.3
Soundtracken i Fallout 3 er helt fenomenal og absolutt episk nok til å føle tomheten og stemningen til det gudsforlatte miljøet.
Attpåtil er lydeffektene, skyteeffektene og dialogen velgjort.
Som om ikke det var nok kan du skru på radioen og høre på hippe Three Dog snakke om det nyeste av det nye på Galaxy News Radio eller kanskje du heller vil høre på mølet til selveste presidenten mens du hører på litt femtitallsmusikk og dreper horder med mutanter?
Radiokanalene i Fallout høres faktisk ut som ekte radiokanaler og her er alt fra musikk til små stemmeskuespill, og om du gjør en god gjerning skal du ikke se bort ifra at det kommer på en av radiostasjonene.

Gameplay 9
Det skulle kanskje ikke komme som noen overasskelse at du kan skifte kameravinkel, men tredjepersonsvinkelen skuffer. Den er tatt standpunkt i å filme på høyre side noe som ikke passer noe særlig. Du kan likevel se rundt på personen og zoome inn og ut, og den eneste og beste situasjonen du faktisk kan trenge denne vinkelen for, er for å se hvordan personen din ser ut.


Heldigvis går førstepersonsdelen som en drøm og dog det kanskje ikke holder mål til de større FPSene der ute er den veldig, veldig bra.

Pip-Boy systemet derimot og hvordan du fks. lager våpen og forskjellig har en litt bratt lærekurve og Fallout 3 kan være ganske vanskelig å komme inn i.
Men det er som de sier: "De som venter, får".


Stildesign 8
Det er ikke revolusjonerende, men det prøver det ikke på heller.
Det prøver å gjennopta stilen til de tidligere spillene, men her må jeg si meg enig med Jon Cato, det føles litt utdatert.

Holdbarhet 10
Dette er en soleklar tier, om du først liker Fallout 3, vil du ikke trenge en et annet spill på flere måneder.
Enough said.

Konklusjon:
Fallout 3 er et spill Die-hard fans av serien mest trolig vil hate, mens Oblivion-fans vil elske. Bethesda viser virkelig at de har egenskapene til å bringe Black Isle`s elskede spillserie videre.
Liker du rollespill, vil ha maskingevær og granater istedenfor buer og sverd er dette absolutt et must-have.
Dette er et elsk-hat spill og du vil garantert ikke synes det er "helt greit".

Karakter: 9.3

Medlemsanmeldelser35
Samlet karakter: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10