The Lord of the Rings Online: Mines of Moria

Da kom tiden for min første anmeldelse av et spill her på GR! Og spillet er altså som overskriften tilsier The Lord Of The Rings: Mines Of Moria.

Gameplay:
Ja Mines Of Moria kapittelet begynner i et passelig stort område som kalles Eregion. Det nye området er satt opp på en fin måte, enkelt å komme seg mellom de plassene man henter quests fra, eller selger ting. Det første som slo meg var muligheten for såkalte Legendary våpen. I tillegg til deg selv, får disse våpnene også experience aka XP etterhvert som du dreper ting rundt i Eregion. Og den følelsen man får for hver gang våpenet ditt får en ny level, og du kan sette inn poeng på diverse bonuser, også kalt Legacies som våpenet ditt har. For hvert 10'ende level på våpenet, så må du til en forge-master, som da lissom lager våpenet ditt på nytt, og du får en ny Legacy på det.

Etter å ha kost meg litt med det, var det tid for å følge litt storyline, og da gjør man det som kalles Epic Quest, eller i spillet kalt book quest. Den første LOTR kalt Shadows of Angmar har nå 15 bøker (Book Volume 1) for historien, og nå har MoM bragt 6 (Book Volume 2) nye, som følger ringen gjennom Moria. Jeg fulgte bok questen så godt jeg kunne, og etter noen få timer var jeg inne i selve Mines of Moria, som ironisk nok foregår i gruver.

Her inne møter man enda flere nye fiender, og et svært område å utforske. Det er mørkt, det er spennende, og følelsen av å være i ei gruve er absolutt tilstede noen ganger. Questene man får her inne varierer veldig i vanskelighetsgrad. Det alt fra solo, til 2-3 manns quester, noe som er en del av morroa. Er diverse instancer spredd rundt i gruvene til Moria, og de kan være veldig utfordrende, selv for de mest erfarne spillerne. Men så skal ikke alt være en dans på roser heller! Og som vanskelighetsgraden tilsier, så får man rewards i samme stil også!

Burde kanskje nevne de såkalte Deed'ene i spillet! Ja det er noe du får av enten drepe hundrevis av fiender av forskjellige slag, finne spesielle områder, gjøre diverse quester, gjøre instancer, og hvor mange quests du har gjort i et spesifikk område. Er hundrevis av deeds i spillet, og deedene gir deg titler, eller såkalte Traits! Traits ja, det er noe som gir deg diverse bonuser i kant av skade, hp (moreal kalt i spillet), Power (samme som mana og slikt), til og med større armor på et par klasser. Man kan også skaffe seg bonuser på diverse spesial angrep du har, som f.eks. mer skade, kortere tid mellom du kan bruke samme skillet igjen.

Man har 4 typer Traits i spillet. Virtue, som er traits alle får, du har Class som kun din klasse får, du har Race, som din rase (Elf, Dwarf, Man eller Hobbit) får, og Legendary. Alle har forskjellinger mål og meninger.

Grafikk:
Grafikken er som dere sikkert har sett på bilder veldig bra. Det er fin flyt gjennom hele Moria, det er en av grunnene til at (som jeg skrev tidligere) man føler seg som om man er i ei gruve iblant. Grafikken er detaljert, og man legger merke til små glitcher her og der, men det er normalt i en så ny expansion.

Lyd:
Vet ikke hva jeg skal si her, siden jeg sjelden bruker lyd, og aldri bruker musikken i spillet. Men det jeg har brukt er meget bra, man hører sverd som treffer hverandre når man slåss, man hører bakgrunnslyder overalt hvor du er i spillet! Men er litt usikker på lyden.

Holdbarhet:
Den vil jeg påstå er veldig lang i dette spillet! For når du når topp lvl, som nå er 60, så er det masse å gjøre. Man hard instances, man har raids, man har deeds! Så spillet er ikke over før lenge etter at du uhar blitt level 60 ;)

Så til mine karakterer:
Gameplay 10
Grafikk 9