Left 4 Dead

Skrevet av: remote   2008-12-06

Testet på PC.

Taket ditt rundt den tunge hagla begynner å slepne. Du trekker ned avtrekkeren utallige ganger, men likevel kommer løpende zombier fra alle hjørner. I det øyeblikket du trodde du var død, forsvinner de, og du og dine tre kamerater gjør seg klar til neste angrep. Du ser målet, det er like rundt hjørnet, men idet du tror du er trygg, spretter det frem en feit jævelzombie og spyr på deg. Det er i det øyeblikket du vet du er død, idet øyeblikket du vet at det kommer en haug med zombier rett mot ansiktet ditt, og det uten at du ser noe. Det er i det øyeblikket du er avhengig av dine lagkamerater for å overleve. Uten dem er du død. Og dette er helt normalt når man spiller Valves nye hit: Left 4 Dead.

Left 4 Dead er kort sagt et lagbasert action-skrekkspill som baserer seg på online multiplayer. Spillet har ingen direkte historie, annet enn at det er fire mennesker som har blitt forlatt på øde landskap med masse zombier som venter på å spise deg. Dermed må du pløye deg gjennom A til B. Disse punktene kalles "safe house" og de inneholder "medic packs", våpen og påfyll med ammunisjon. Disse "safe housene" symboliserer at delcampaignen er slutt, og starten på en ny. Det er fire slike deler i hver campaign, og hver campaign tar ca. 1½ time å gjennomføre, noe som gir 5-6 timers spilling på en gjennomgang. Det virker lite, men når man kan spille det gjennom femti ganger uten å bli lei, virker det ikke så lite likevel. Dette er takket være Left 4 Deads vellykkede A. I-system.

Dette systemet fungerer slik at antall zombier, antall "medic packs" og antall "pain pills" reguleres både på mengde og på posisjon. Det samme gjelder for våpen og ammunisjon. Spiller man f. eks på vanskelighetsgraden normal, regulerer spillet seg selv etter om det går bra for laget ditt, eller hvor dårlig det går. Går det bra, kan du bare drømme om bedre våpen, "medic packs" og "pain pills". Du må også forvente deg flere horder av zombier du kan proppe litt bly i. Hvis det går dårlig kan du selvsagt forvente deg det motsatte. I høyere vanskelighetsgrader får du tilgang til det meste ganske kvikt, og det er her det store skillet mellom gode og dårlige spillere kommer. Mange kan kanskje si at dette spillet ikke går så mye på ferdigheter, noe som er helt feil (dette kommer jeg mer til senere). Men her så er man avhengig at laget jobber som en gruppe og at alle er gode spillere for å lykkes i de øvre ferdighetsnivåer. Valve har gjort gameplayet på en slik måte at det også er fullstendig nødvendig med samarbeid.

Såkalte "special zombies" er en av grunnene til at utstikkere blir straffet. Hvis en av dem får tak i deg er du sjanseløs uten resten av laget ditt. Det finnes fire slike typer zombier. Boomer, Smoker, Hunter og Tank. I tillegg er det en type heter Witch. Boomer er en feit og treig zombie som liker å spy på deg. Hvis du blir truffet får du gugge over hele kroppen og du ser veldig uklart. Samtidig tiltrekker det seg en horde av zombier, og siden du ikke ser stort står du også i fare for å treffe dine lagkamerater. En Smoker er en lang luring med en ekstremt lang tunge. Han gjemmer seg bak hjørner og på hustak, og når du minst venter det blir du fanget av tungen hans. Hunter er en smidig zombie som kan hoppe usedvanlig langt. Når den treffer deg blir du lagt i bakken og den river den i filler til du dør. En Tank, som også kan kalles zombie-Hulk, har ekstremt mye liv og kan kaste klipper av stein og slå biler og falne trær mot deg. Spesielt hos denne zombien er det viktig at spillerne jobber på lag. Flere magasiner må tømmes for at denne giganten skal falle. En Witch kan man finne gråtende nede på bakken, men ikke la deg lure. Den zombien vil du verken nærme deg eller hjelpe. Når hun oppdager deg skriker hun høyt, løper raskt mot deg, legger deg i bakken og begynner å rive med de store klørne sine. Når en av disse zombiene tar en på laget ditt er han nytteløs uten din hjelp. Disse bare styrker samarbeidet og gir mer variasjon spillmessig. Alle disse zombiene har også sine egne lyder og musikk, så man kan etter nettopp det gjøre seg klar for at du møter en snart. Enten det er Hunterens angrepsskrik, Smokerens kvelende åndedrag eller Boomerens rapende stemme.

Disse zombiene kan du også spille som selv i Versus mode (unntatt Witch). Da er det maks fire stykker som spiller som overlevende og maks fire stykker som kan spille som "special zombie". Å spille som dem er også like gøy som å være overlevende. Følelsen er god når man har klart å ødelegge mye for de stakkars folkene. Sammen med denne Versus moden inneholder dette spillet Campaign mode og Single player. I den siste nevnte moden er lagkammeratene dine boter. Kun tre moder kan høres lite ut for noen, men med tanke på at man kan spille de om og om igjen er så stor, blir det et mindre punkt. Men med potensialet i en lengre holdbarhet ved ett par flere moder er uunngåelig å tenke på. Hva om Valve f. eks kunne laget en mode som er lik den i CoD5 (Nazi Zombie)? På trass av at dette spillet varer lengre enn de fleste, kunne det også vært bedre med en ekstra campaign. Hvor lenge du spiller dette kommer også mye av hvor gøy du synes det er å spille co-op med både venner og ukjente, samt om du en achievements-jakter eller ikke.

Selve gameplayet utspiller seg likt som tidligere Valve-spill, slik som Counter Strike og Half Life. Men det føles langt ifra som det samme. Men noen likheter finnes. Du bytter raskt våpen med Q-tasten (og resten av utstyret med SCROLL). Når du setter deg ned på huk, blir siktet smalere. Og det går ikke an å sikte inn med våpnene. Alle disse leketøyene er varierte og alle har sine svakheter og styrker. Men det er veldig få av dem. Fem hovedvåpen, en pistol (eller to samtidig), to forskjellige granater og fastsittende minigun. Det hadde ikke gjort noe med en annen pistol til og kanskje to hovedvåpen. Men noe jeg liker med disse våpnene som allerede er her, er at også spillerstilen må formes etter det våpenet du bruker. Det er også viktig at spillerne har forskjellige våpen slik at laget er klart for alle typer situasjoner.

En ting jeg også liker er at når du går tom for liv, dør du ikke, men du blir lagt ned i bakken og kan bruke pistolen(e) din(e). Likt som "Last Stand" i CoD4/5. I slike situasjoner er det også viktig at lagkameratene dine evt. fjerner de zombiene som måtte angripe deg. Så kan de hjelpe deg opp på føttene etterpå. Zombiene generelt har også lite liv, noe jeg bare ser på som positivt siden vi snakker om at flere tusen skal falle i løpet av en campaign.

I dette spillet må også en annen form for ferdigheter til. Det er enkelt å merke om en spiller er god eller ikke. For det første må spilleren være en god lagkamerat, han må kunne holde seg i nærheten av gruppen og få de til å holde tett sammen. Han må ikke være grådig på medisiner, og ofre seg litt for andre. Hvis han står foran en dør, er det lurt av ham å bøye seg ned slik at andre får fri sikt. Han bør være forsiktig, og ikke skyte vilt når noen fra laget står i nærheten. Han bør være oppmerksom og hjelpe andre. Når en Hunter angriper en venn, så skal han ikke lade og skyte ham ned, men dytte Hunteren unna med en gang. Dette og mange flere små og store ting skiller folk med gode ferdigheter og dårlige ferdigheter. Dermed kan selvgode spillere også bli kalt dårlige spillere. Dette er intet solospill, og solister blir kun straffet og dermed straffer de gruppa. Men er det noen du ikke liker, kan du jo også faktisk bruke litt lengre tid på å hjelpe dem...

Lyden og musikken i spillet er ingenting annet enn storslagent. Den føles veldig dynamisk ettersom fiender kommer. Hvis en blir tatt av en Smoker, kommer det dramatisk musikk som skaper en mye mer intens følelse. Når en Tank ankommer lister den karakteristiske musikken frem på høytalerne, slik at adrenalinet i kroppen din får deg til å stresse og du har sjansen til å lade en siste gang, gjøre deg klar. Det samme gjelder når horder på minst 50 zombier springer mot deg. Det blir intenst og stressende. Men musikken i roligere partier, kan også være stille, avslappende og nervøs. Musikk som får deg til å tenke hva som kommer til å skje innen 20 sekunder, bak neste hjørne, over neste bakketopp. Lyden generelt er også god. Våpnene høres stilistiske og realistiske ut. De fire spesielle karakterene har også mye å si. De roper når du har oppdaget en "medic pack", når du trenger liv, når andre trenger liv, når du har sett en Boomer og så videre. Selv om en mikrofon er bedre, så hjelper dette mye for de som ikke har, eller ikke rekker å skrive på spillchatten. Veldig brukervennlig og typisk Valve.

Grafikken kan karakteriseres verken som god eller dårlig. Generelt ser det ikke stygt ut, men heller ikke overraskende pent. Men hvis vi tar med at spillet går flytende på full grafikk og 53 zombier løpende på skjermen, er det imponerende. Og det på et grafikk-kort som er ett og et halvt år gammelt. Det beste grafiske med spillet må nok bli lyssettingen. Du går rundt med en lommelykt på våpenet stort sett hele tiden, og da kan man enkelt merke detaljene i spillet. Grafikken stort sett kan også minne litt om cel-shading. Men det kan hende det bare er meg. Fysikken er noe å skryte av. I hvert fall den hos zombiene. Det kan nesten virke som de detter og flyger på forskjellig måte når man skyter de. Så menneskelignende fysikk skal man lete lenge etter. Men ødeleggbare bygninger osv. som man finner i sandkassespill finnes ikke, men det er heller ikke nødvendig. Spillets fysikk er best på den måten den allerede er og man føler ikke at noe mangler.

Left 4 Dead kommer for min del til å bli husket som et godt spill. Det føles helt, men med en undertone av at det er noe som mangler og det setter litt ned. Dette spillet er for all del ikke skummelt, hvis du måtte lure. Det er ren underholdning av varierte spillopplevelser. Miljøene som utspiller seg er også ekstremt variert. Jeg tror jeg kommer til å spille dette spillet, lenge og kort, i flere uker - kanskje måneder - fremover. Men jeg må straffe spillet bare for å inneholde tre moder, selv om de er ganske holdbare. Men jeg håper og tror at spillet skal bli oppdatert. Enten i patcher, eller i tilleggspakker. Dette spillet vil også for noen bli karakterisert som et spill man kjøper når man har litt penger til overs. Men det er feil. Dette er kanskje et av de beste spillene som kommer ut i år. Bedre enn mange andre stortitler.

Grafikk 7
Gameplay 9
Lyd 9
Holdbarhet 8

8/10

I min FC2 anmeldelse ga jeg spillet 9/10, men det er en ganske subjektiv mening. Hvis du vil safe og oppleve en mer rettlinjet opplevelse uten noen store feil, kan jeg anbefale dette spillet foran FC2. God fornøyelse.

Pluss:
Gameplay som legger samarbeid i grunnen, god lyd, ekstremt imponerende fientlig A.I, god variasjon på brettene, rett og slett gøy å spille.

Minus: