Soldier of Fortune: Payback

Ja der kom endelig Soldier of Fortune tilbake igjen! Jeg husker det som om det var i går at jeg spilte det første SoF spillet hos en venn. Det var tider det! Å bare løpe rundt i diverse steder å skyte lemmer av folk var bare himmelen for meg! Så, så jeg at SoF: Payback skulle komme ut, og siden det første spillet hadde vært så topp, tenkte jeg; "hvorfor ikke?". Og så begynte jeg å lete etter det. Jeg burde skjønt det fra første dagen av når jeg prøvde å finne det, at spillet så klart ikke ble solgt i butikker. Så gikk jeg på nettet, kjøpte det for bare 119 kr på CDON.com (vel, jeg tror det var CDON.com, husker ikke helt!) og begynte å spille.

Spillet var ganske så bra, og jeg syntes at det var vært en mye bedre karakter enn det det hadde fått fra før (rundt 3-5/10... eller, ihvertfall 5 fra OXM). Men det jeg ikke visste var at også flere ting ville komme til å skuffe meg.

Så fra å gjøre dette fra en eller annen historie til en ordentlig anmeldelse, her er hva jeg syns om spillet:

Så jeg har nå akkurat startet å spille, og det første som slår meg er hvor sinnsykt dumme A.I.-en er! De tar aldri cover, står bare å skyter på deg, og hvis de er nærme nok pleier de regelvis å ta et ganske uvanlig selvmordsangrep - å løpe mot deg og prøve å slå deg ihjel! Selv den største avvikeren ville skjønt at det ikke er en særlig god idè! Det jeg også har fått med meg er at mission - briefingen er patetisk. Det eneste som vises er noen bilder, pluss at en eller annen dame snakker ut et eller annet! INGEN bryr seg om det (eller...nesten ingen)! Cutscenene på spillet er også noe de bare skulle ha kasta ut, de er rett og slett så sinnsykt dårlige, at jeg ikke en gang kan forklare det helt! Og nå til antakeligvis det verste med hele spillet: LASTESKJERMEN!!! Denne patetiske og frustrerende tingen som alle hater, men som heldigvis bare tar rundt 10 sek på de fleste spill tar her rundt 1 min! Det eneste som er der er bare mer briefing og et bilde! Det aller verste av alt med dette er at hver eneste gang du dør, så må det plutselig loade. Og dette tar faktisk like lang tid som den første lasteskjermen, siden det av en eller annen grunn skal loade hele levelet igjen! hvorfor det?! Det står faktisk til og med når du dør at du kan velge "load last checkpoint", så hvorfor i h****** loader man hele levelet igjen?! En (egentlig 2) ting til som er dårlig, er achievementene. For hvis du har/får dette spillet på en XBOX 360 vil du ha problemer med de fleste, for av det jeg har regna, er det hele 75% achievements for online spilling. "Det gjør vel ikke'no!" tenker du nok (hvis du har LIVE). Men det som er så dumt med det er (her kommer den andre tingen som ikke var bra) at ingen spiller online! Det kan hende du kanskje finner 1 eller 2 matcher, men det sier ikke så mye, for med mindre du ikke har funnet en spesific match, som "Capture the Flag" er det flere achievements du da ikke kan få, siden alle matchene har forskjellige våpen - kills - achievements, hvis du skjønner! Og for de som ikke har LIVE i det hele tatt, kan de da bare få 25% av alt! Noe som heller ikke er bra er at det er boss - fights. Her skal man skyte ned helt alminnelige mennesker som av en eller annen grunn tåler mer enn 10 shotgunskudd mot hodet!

Og nå over til det gode:
Grafisk sett er spillet ganske bra, og ganske mye ser realistisk ut. Våpnene er også gangske realistiske og handler på forsellige måter, man kan også cuztomizere dem som å ta på sikte, granatskyter, silencer osv... Det som er så dumt med dette er at uansett hva man gjør med dem, gjør de samme type damage uansett. Det eneste som spiller forskjell er rangen til våpnene. Dette er ikke bra når våpnene er noe av det sterke med spillet! Leveldesignen er helt OK også bare så jeg har sagt det (...). Og så til det beste med hele spillet: VOLDEN! Her kan man skyte av armer, bein og hode. Det gjør ikke noe om du bruker en liten 9mm Pistol; Så lenge du har et våpen, detter det lemmer overalt! Noe som også gjør dette bedre er måten fiender reagerer på det. For dette er noe de gjør veldig realistisk (vil ikke gå lengre inn til det. Se heller en video på YouTube!). Hvis du også er "heldig", kan du klare å kutte av en fyrs hode med bare et stikk av kniven!

Så personlig synes jeg at SoF: Payback er et OK skytespill, for de eldre. Gameplay er OK, Grafikk er ganske bra osv. Jeg kan ikke si at jeg kan anbefale det, spesielt til Hardcore - gamere, men folk som er ute etter en arkade - lignende blod - fest for en billig penge, burde de ta en titt på det!...

+: Bra grafikk, God vold!, ganske OK banedesign, god balanse på våpen - handling, VELDIG BILLIG!
-: Hjernedød A.I., ingen er online, teite boss - fights, lite variasjon, LASTESKJERMEN!.

Grafikk: 8