Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Dark Messiah of Might & Magic

Skrevet av: TZer0   2008-08-29

Dette er et veldig spesielt spill, FPP-fighting-RPG med magi, sverd og pil og bue.

Spillet begynner med en kort film om en profeti om "The Dark Messiah" som skal komme og frigjøre mørkets herre, slik som i et par andre spill. Det utgjør vel ingen overraskelse at du er "The Dark Messiah"

Story-en begynner med en prolog som egentlig er en tutorial hvor du lærer deg de grunnleggende tingene i spillet. Dvs. hvordan svinge et sverd, hvordan gjøre adrenaline strikes (instant kill) og hvordan å bruke dine omgivelser til din fordel. Du klatrer litt, løfter litt ting ut av veien, bruker en nightvision-spell og dreper 4-5 fiender og fullfører tutorialen relativt fort for å så være klar for hoveddelen av spillet.

Spillet gir deg ingen skill points for å drepe fiender, så det er uvesentlig hvordan du spiller: stealth, front-melee, magic, range eller en kombinasjon. Etter hvert som du gjør (bonus-)oppdrag får du skill points.

Relativt fort finner du ut hva som burde kjøpes av skills og hva som er et sløseri av mana og skill points. Relativt få av magiene som du kan kjøpe er verdt det, som for eksempel spellen som er spillets "Gravity Gun" er ikke verdt det på noen som helst måte ettersom fiendene tåler mye når det gjelder flyvende objekter. Det er da langt mer effektivt å sparke folk slik at de flyr rett på spikermattene som er blitt satt ut av verdens mest sadistiske arkitekter.

Hvis du derimot unlocker en ice spell som gjør at du kan få fiender til å skli og falle eller fryse dem ned slik at du kan slå dem ned etterpå... Noe som minner om på en av de beste delene i spillet. Det er mulig å slå ned fiender og de vil fortsatt kunne reise seg etterpå! Det er ikke slik som i CS at ting som ligger på bakken er 100% dødt.. de kan stå opp igjen og ta deg. Det er derfor blitt implementert et system for å fullføre en fiende litt raskere ved å stikke sverdet/dolkene/etc. i dem når de ligger nede.

Videre holder storyen seg rimelig godt, men den har relativt forutsigbare plot-twists. Du får også en "demon-mode" som kan beskrives som "Next to useless". Det blir et par boss-fights gjennom spillet men for det meste er det deg mot tre eller fler fiender.

Selve kampsystemet virker på den måten at du bruker dine skills og items som du møter kravene til mot fienden, drikker diverse drikker (som du plukker opp gjennom spillet) for å holde deg i live og svinger et sverd (som er antagelig det mest effektive våpnet generelt) i første-persons-perspektiv. Våpen som du kan bruke: dolker, stav, pil og bue, magi, skjold (shield bash er mulig) og sverd.

Spillet er underholdende, har relativt god voice-acting og hovedpersonen snakker og. Det er litt linjært, men det er verdt pengene.. så hvorfor har jeg satt den forholdsvis lave karakteren? Problemet er multi-player.

Etter at jeg hadde spilt den ekstremt bra single-playeren kom tiden til å teste meg online. Problemet var ikke at det var vanskelig.. men en totalt ødelagt versjon av spillet. Jeg spilte multi-playeren kanskje 3-4 timer og tro meg: jeg fikk nok. De har implementert et kill-basert level system som sørger for at alle late-joiners ikke har en sjanse mot de som har vært på serveren lengre enn fem minutter.

Så kommer neste problemet. Classene er VELDIG ubalanserte. Warrior slår absolutt alt. De er raske, kan hoppe høyt etter et par levler og lage magiske AoE-skjold som beskytter mot elemental skade, samt det faktum at vanlige angrep ikke skader dem forfra - dvs. man må ha et angrep som er ladd opp for å skade dem. De kan også sette seg i et hjørne og holde skjoldet foran seg for å være usårbare for nærkampsskade. Helt latterlig. Og det er lite de andre classene kan gjøre mot det.

Denne multi-playeren kunne blitt virkelig "epic". De kunne ha hatt online stats, levels lagret på nett (som gir maksimalt en effektivitetsøkning på 30% i forhold til newbies) og et skikkelig kampsystem som ikke favorisrerte en klasse.

Istedet fikk vi noe som ligner en alfa-versjon av en third party mod - som later som om det er et ekte spill.

Konklusjon: Single-player: 8/10
Grafikk: 8/10 (relativ til release date)
Gameplay: 8/10
Lyd: 7/10
Multi-player: -5/10 (ja, en negativ verdi)
Sum: 6/10
Konklusjon: Hvis du kan leve uten multi-player delen av dette spillet, så er det verdt kjøpet!

Samlet karakter: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10