Battlefield: Bad Company

Skrevet av: metfan   2008-07-02

Dice tar enspillerdelen til et nytt nivå i Bad Company i forhold til sine tidligere spill. Humor, velskrevet manus og actionfyllt destruksjon gjennomsyrer spillet på en engasjerende måte.

Du er Preston Marlowe, en stakkars sjel som havnet på den amerikanske hærens tuftelag, fyllt til randen av fengselsfugler og bråkmakere fullstendig blottet for moral. Kompaniet på fire ansees som kanonføde av resten av bataljonen, men det finner de seg ikke i. Den ene ordrenekten fører til den andre, og plutselig er man havnet på et hurtigtog i jakten på gull med både de amerikanske og russiske styrkene på nakken.

Manuset er glimrende skrevet, blottet for lange dype dialoger, derimot preget av kjappe, vittige replikker som får spilleren til å trekke på smilebåndet. Gulltørsten er større enn lysten til å følge ordre, og dermed starter jakten på høytstående russiske offiserer som får betalt i gull. Bad Company tar bort fokuset fra det macho-millitære imaget som veldig mange spill i samme sjanger har, noe jeg mener er et velfortjent pust i bakken fra testosteronoverdosene man gjerne blir påført ellers.

Det som også skiller spillet fra andre er muligheten til å ødelegge omtrent alt man kommer over. Hvor er det ikke når man lemper en granat mot et hus hvor en intetanende fiende sitter? Veldig. På en annen side er man aldri trygg når en russer på speed sitter i en tanks og har en utrolig trang til å ta det av dage. Du er aldri trygg når han sprenger vekk alle hus du gjemmer deg i. Ikke så gøy.

Det mye omtalte helsesystemet er noe noen spillere vil like, andre ikke. I motsetning til andre moderne FPS spill blir ikke helsen fyllt opp igjen etter noen sekunder, men man må selv sette en sprøyte i brystkassen man i prinsippet har evige kvantum av, men det tar noen sekunder før den "lader" seg opp igjen. På den måten må man alltid følge med på livet og komme seg i dekning og sette sprøyten. "Evig liv" trenger man, fordi det omtrent hele tiden er fiender som skyter på deg, adrenalinrusen er konstant.

Enspillerdelen er godt balansert mellom å være linært og fritt sandbox. Områdene er store og gull og andre samleobjekter ligger spredt rundt på brettene utenom selve hovedoppdragene. Du kan også velge hvilke måter du vil angripe på, enten du durer gjennom skogen væpnet til tenna i en tanks, eller snike deg rundt basen og ta ut så mange du kan fra lang distanse før de får sagt "fenn eller fi?". Mulighetene er mange.

Lyden! Å som det dundrer og braker konstant. Lydene er så virkelighetstro at man trenger et anlegg fanden verdig for å nyte maks av det Dice har satt sammen. Å dundre gjennom skauen til lyden av tre som brekker som fyrstikker er deilig, eller fyre løs på fiender som ikke aner hva som traff de. Skyter man inne i bygninger kan man tydelig høre den virkelighetstro akkustikken. Fantastisk.

Frosbite motoren, utviklet av EA Digital Illusions, har Dice brukt ypperlig. Grafikken er nydelig, høy detaljoppløsning og flotte effekter. Det jeg la merke til var ansiktbevegelsene i mellomsekvensene, bortimot noe av det beste jeg har sett.
Fiendene er ikke de smarteste på jord, de løper ikke i dekning under kraftig ild, men blir på omtrent samme plassen og fyrer av salver av skudd mot vår helt Preston Marlowe. Har også opplevd noen bugs der noen merkelige russerer dukker opp og forsvinner i løse luften. De har også en helt utrolig evne til å se deg mens du sniker deg mellom buskene, men av og til klarer de ikke engang å se fire gale amerikanere løpe på åpen vei.

Hvorfor kan jeg ikke skifte kontroller til det som passer meg best? Men neida, de er fastsatt av utviklerene. Ikke at de er ekstremt irriterende, men skulle gjerne likt å ha den valgriheten. En annen ting er selve kartet. Man kan ikke gå inn i detalj og se på kartet i pausemenyen eller justere målestokken på minimappet, noen ganger føler jeg at det er nødvendig.

Multiplayer er også veldig bra laget til, gjennom flere års erfaring har Dice virkelig lært seg å gi spillerene en heftig online-opplevelse. Men av og til kan ting virkelig være forvirrende når alt sprenger rundt deg og skuddsalver kommer fra alle kanter. Røyk, knuste vegger og heftig lyd forvirrer det som heter sanser og det blir vanskelig å orientere seg etter fiendene. Der har Dice også gjort et grep for å kompensere for dette der de fiendene som avslører seg ved å gå til angrep blir markert med en rød dott over hodet. Det hjelper, men ikke alltid.

Alt i alt gir Battlefield: Bad Company deg en morsom og engasjerende enspillerdel med heftige effekter og en godt utviklet online-del som gir mange hyggelige timer. Men det ligger nok ikke i toppen når online-delen skal sammenlignes med for eksempel Call of Duty 4 som er ekstremt bra. Et anbefalt kjøp!

Grafikk: 9
Gameplay: 8
Lyd: 10