Ratatouille

En ny konge er kommet. Rotta Remy er rottenes svar på Arne Brimi og lager fantastiske måltider for deg. Vi har spilt Heavy Iron Studios og THQ underholdende barnespill!

Pixar er en meget kjent produsent av animasjonsfilmer og har mange store filmer på merittlisten. Her finner vi Toy Story samt oppfølgeren, The Incredibles, Finding Nemo, Cars og nå til slutt Ratatouille. Barnespillet som følger filmen er utviklet av Heavy Iron Studios og har gjort det i god stil. Barna elsker spillet som gir de både utfordringer, spenning og masse underholdning.

Vi følger den franske rotten Remy som har som mål å bli en meget god kokk. På veien møter han masse utfordringer og den unge vaktmesteren Linguini som blir hans følgesvenn i tykt og tynt. Med boken "Alle kan lage mat" som en gang tilhørte hans gode venn Auguste Gusteau, drar han ut for å få utløp for sine kulinariske ferdigheter. Ikke bare er luktesansen på topp, men smaksløkene spiller også en viktig rolle i rottens liv.

Remys lidenskap er som du sikkert skjønner matlaging til stor motsetning fra de andre rottene som helst vil tilbringe tiden blant søppel, så vil Remy heller lage mat. God gourmemat. Ingen vil jo ha en rotte i pastaen, så Remy er rotten som må ordne opp sammen med sin etter hvert gode venn Linguini.

Som du også kanskje skjønner er også dette spillet et skikkelig plattformspill av god "gammel" oppskrift. Her gjelder det å hoppe, løpe og snuse seg til god mat som ligger på utfordrende steder hvor du må bruke kløkt, ha god reaksjon og en liten tanke tålmodighet. Du skal stjele mat selvsagt uten å bli oppdaget, men til tider er dette vanskelig når kjøkkenet er overbefolket med andre kokker som gjerne vil ta livet av hersens krypdyret som bringer med seg sykdom og elendighet. Derfor gjelder å løpe så fort benene kan bære deg. Hoppe så høyt det går an og snuse opp de mest vidunderlige matvarene.

Mine barn elsker spillet og spesielt den delen der de selv må lage maten de har tilgjengelig. Dette ligner veldig mye på det populære Cooking Mama. Når Remy løper, ser du det hele i en rottes syn og faktisk fungerer det veldig bra. Til og med får man tunnelsyn når man løper fort og dette synes barna var veldig stilig.

Det grafiske i spillet (PS2-versjonen) er vel kanskje ikke det beste jeg har sett, men i følge barna er den god. Detaljene er så som så med men med mine kritiske øyne er det mye som skal til for å tilfredsstille meg. Mens barna liker det de ser og sammenligner grafikken med spill som Cars, Buzz og Lemmings. Selve lyden er også sånn midt på treet, hvor jeg selvsagt skal gi spillet en stjerne med at det er på norsk. Dette sørger for at de skjønner så og si alt som skjer og gjør at spillet føles mer utfordrende å spille. Vi voksne slipper å sitte som oversettere, selv om det også til tider er koselig, men det er ikke alltid vi "har" tid.

Gameplayet fungerer godt og selv om de nå har sittet noen timer og spilt, så har de fortsatt en god del igjen før de gjennomfører spillet. I mine øyne er spillet et middelmådig spill, men så er det ikke meg spillet er beregnet på og dermed kan jeg heller ikke ta utgangspunkt i det. Jeg vil selvsagt heller spille Grand Theft Auto eller God of War og da har jeg igrunnen ikke så mye jeg skulle ha sagt i denne sammenhengen. I mine øyne er spillet verdt en svak syver, mens barna mine var samstemte og ga det en 8'er. Men hva kan vel jeg si. Det er jo et barnespill og hva er vel mer naturlig enn at det er de som får bestemme. Som pappa kan jeg ikke annet enn å anbefale spillet for mine barn er totalt oppslukt og maser hele tiden på å få spille, så da tror jeg nok at også dine barn kanskje vil like spillet - for det er jo tross alt et barnespill som gir både god underholdning samt krever både kløkt og god reaksjon - hva mer en dette kan vi foreldre ønske oss!

Grafikk: 7
Gameplay: 8
Lyd: 7