Farming Simulator 19

Da var den her igjen. Gårdsimulatoren som seirer som det korrupte overhodet i sin sjanger er tilbake og hva kan vi forvente oss som ikke er blitt gjort tidligere? Det sier seg selv at mangelen på nyheter vil være tilstede på lik linje med spill i Fifa-serien. Men Giants vil vel bokstavelig talt melke kua for det den er verdt.

FS19 er en gårdsimulator hvor du enten kan starte på en gård som er bygget, delvis bygget eller helt tom. Deretter må man jobbe seg opp og tjene penger ved å utføre gårdsarbeid. Da kan man kjøpe nye traktorer, hus og landemasser, samt utstyr og dyr til gården. Har du spillt forgjengerne så vet du hva du går til. Dette er enten for de som iherdig elsker gårdsarbeid i det virkelige liv eller de av oss som på amatørmessig vis ønsker å være bondeknøl. Undertegnede hører hjemme i siste bås.

I FS19 blir du i all hovedsak presentert for to kart. Det ene utøver en amerikansk stil og fungerer som en slags tutorial-bane, mens den andre finner sted i Tyskland og er blitt min personlige favoritt. Begge kartene er godt utførte og preges av en vakrere grafikk enn vi har sett før. Noe annet ville dessuten vært merkelig siden det er noen år siden FS17 hadde sin seiersgang. Selvsagt er det også en del modifikasjons-kart som mod-ere har laget, og det er med på å gi en større variasjon. Hva hadde vel Farming Simulator egentlig vært uten mod-erne?

FS19 vil gjerne prøve å overgå sine forgjengere ved å nå kunne tilby hester på gården. Disse kan man også ri på hvilket ikke er det mest grasiøse synet jeg har sett, men det er en morsom liten godbit. For å toppe det hele kan vi også gå til innkjøp av en gårdshund men kun en på hver gård. Dette er noen nyinnvendinger som ikke helt lever opp til forventningene. Det blir mer som en gimmick som ikke en gang har noen spesiell innflytelse på noe i spillet. Likevel; det er jo koselig med en gårdshund og en hest man kan ri.
En annen nyhet er at man kan justere terrenget i en landskaps-simulator som ikke akkurat vet å imponere. Med et tastetrykk kan du enten få den formen du ønsker på marken eller rett og slett ødelegge hele gården. Selv greide jeg å deforme en side av et jorde slik at det aldri ble seg selv igjen og jeg måtte lagre tilbake og dessuten miste noen timers gårdsarbeid fordi jeg ikke hadde automatisk lagring på. Det å rive seg i håret av frustrasjon kunne aldri bli mere fristende enn netopp da.

Jeg elsket FS17 og forstår at jeg gikk til innkjøp av det ved dets storhetstid; altså ved slutten. Da hadde spillere greid å tilføye så mange modder at spillet var en fryd å leke seg rundt i. Det var rett og slett slik en gårdsimulatur burde være. Det er meget tydelig at FS19 enda ikke har fått mange mod-er. Når man ser det uten disse tilleggene så kan man lett bli flau over hvor lite utstyr denne simulatoren egentlig tilbyr oss fra utviklernes side. Jeg savner et bredere utvalg av byggninger, garasjer, klippere og lignende. Ikke en gang lyktestolper er å skimte. En årstids-mode hadde heller ikke vært å avsky da FS17 ble et mer resltistisk spill med sin årstids-mod.
Jeg prøver ikke å være dømmende, men noe er alvorlig feil når et spill er avhengig av mod-er laget av spillere for å være spillbart. Det er rett og slett flaut at et spillselskap kan være så tankeløst at det ikke kan lære av alle mod-ene som gjorde forgjengeren brukbar. De bryr seg lite om hva spillere ønsker og gir ut et spill som er nesten ribbet for utstyr og lar det være slik til noen gjør noe med problemet.

I FS19 kan du kjøpe jorder og landemasser hver for seg. Kjøper du en landemasse, kan dette innkludere både et jorde og noen hus. Dette er et fint tilskudd til serien. Dessuten kan vi fritt plassere ut hvor vi ønsker å ha dyrene. Hvis man i tillegg greier å mestre landskaps-modifikasjonen så er man godt på vei mot en god opplevelse.

En betydelig mangel i serien har vært den minimale muligheten for å justere bildet, samt andre småting som vi tar for gitt at pleier å ligge i innstillingene. Dette gjelder både lysnivå og skarpheten. Dessuten manglet jeg en centimeter eller to på hver skjermside da dette ikke kunne justeres. TV-en kunne heller ikke stilles inn for å komplimentere med spillet. Dermed fikk jeg ikke sett tekst og kartet i sitt fulle. Jeg trodde en simulator ville være litt mere omfattende enn dette, men de vet å ta sine snarveier.

Til slutt vil jeg benytte anledningen til å nevne at FS19 er godt innhøstet med bugs; altså feiler. Selv ble jeg nylig stående fast ved at jeg ikke kunne avkoble såmaskinen fra traktoren. Et kvarter senere fikk jeg det til. Jorder jeg har kjøpt er til tider ikke i mitt eie, jeg får ikke gitt dyrene mat og traktoren kan fint finne på å lande på taket ved møte med en personbil. Listen over småfeil er uhorvelig lang. Og hvorfor kan de aldri greie å gi avløserne et snev av hjernekapasitet? Hvor vanskelig kan det være å programere en NPC til å pløye et jorde uten å måtte støte på noen problemer? Er noe i veien kan man jo liksom ikke bare rygge. Neida, ikke her.

Likevel koser jeg meg på gården min av en eller annen grunn. Muligens fordi jeg velger å se gjennom fingrene på manglene i håp om at en mod vil gjøre det hele til en bedre opplevelse. Jeg synes derfor det er vanskelig å trille en terning eller gi en karakter. Spillet i sin nåværende tilstand er såpass mangelfullt til 2019 å være, at jeg ønsker å refse utviklerne. Med riktige mod-er kan jeg høyne karakteren, men per nå vil jeg ikke det. Det vil uansett føles feil å gi spillet en god karakter for en jobb en mod-er har gjort som ikke er orginalt i spillet. Dermed ender jeg på 5/10 og da er jeg snill med dette bittersøte simulatorspillet.

Det store spørsmålet er dog om du vil spille dette nå eller om du vil la det vokse et år og heller vende tilbake til FS17.

Samlet karakter: 5/10
1