PUBG: Battlegrounds

PlayerUnknown's Battlegrounds, på folkemunne PUBG, er et online-spill som har blitt uhyre populært siden det ble fremstilt i forhåndsvisningsmodus i 2017. Det vil da si at det enda er klassert som et Game-Preview hvor altså det endelige spillet enda ikke er 100% ferdig, men at vi kan spille det som er ferdig så langt.
Spillet er laget av PUBG Corporation som er et datterselskap av det sydkoreanske firmaet Bluehole. Spillet er i hovedsak basert på tidligere mods som ble opprettet av Brendan «PlayerUnknown» Greene for andre spill hvor filmen Battle Royale var av stor inspirasjon. Greene ledet spillutviklingen av online-spillet PUBG som blir omtalt som et multiplayer Battle Royale-spill.
Puh! Da kommer vi endelig til kjernen; hva er et Battle Royale-spill? Jo, i hovedsak er det en blanding av overlevelse og utforskning hvor det er om å være den siste soldat på slagmarken. Ligner det på Fortnite? Jo, og det er fordi hovedideen kommer fra PUBG, og jeg skal ikke blande meg inn i den evige krigen om hvilket av disse to spillene som er best. De er nesten som tvillinger, bare ikke helt.

I PUBG lager man seg først og fremst en figur. Denne lagres og kan brukes om igjen. Deretter velger man modus. Her kan man spille på eget lag med kun seg selv, eller andre, samt ulike moduser for tredjepersons-og føestepersonsperspektiv. Deretter blir man sendt ut i et fly som flyr over en stor landemasse. Du velger selv hvor du vil hoppe av for å seile ned mot slagmarken i en fallskjerm. Du er ikke alene, men spiller mot hundre andre spillere online. Det gjelder å få fatt i gode våpen og lage finurlige taktikker for å kunne stå igjen som den siste spilleren i et krigsbasert miljø. Strategi og raske bevegelser kommer godt med.
Etter hvert vil en hvit ring formes på kartet. Spillerne må da trekke mot denne. Den snerver inn spillomerådet slik at om du gjemmer deg utenfor ringen vil du sakte men sikkert dø. Dessuten vil det dukke opp røde ringer hvor det vil slippes ned bomber. Disse ringene bør man holde seg unna.

Nå har jeg forklart hva PUBG er i bunn og grunn, for de få av dere som ikke visste halvveis hva det gikk ut på fra før. Er du gamer så forventes det at, selv om du ikke spiller det, likevel vet hva PUBG og Battle Royale er. Saken er at dette spillet vil regnes som et fenomen i gaming-verdenen av den grunn at det har tiltrukket seg en stor andel spillere på kort tid og blitt populær på så og si lik linje som Minecraft.

Jeg våger å tro at den mer realistiske grafikken har trukket spillere som foretrekker det fremfor det mer tegnefilmaktige Fortnite. Jeg må likevel innrømme at jeg synes våpnene ikke har fått et kult nok design til å gjøre meg stolt over hvilket våpen jeg bærer. Litt mer engasjement her hadde ikke vært av veien. Det er liksom litt kulere å løpe rundt med et gevær om det faktisk ER et kult designet gevær. Jeg mener ikke de skal skape fantasivåpen ala Halo, for et godt designet og ekte gevær kan se like kult ut.

I PUBG er det realistiske miljøer, men bildekvaliteten er noe mer skurrete og treg enn i motstanderen Fortnite. Det er som regel i starten av en kamp og det er forståelig at verdenen må bruke litt tid på å laste seg inn da vi snakker store kart her, men det irriterer litt likevel. Vi må jo ha noe å klage på.
Per nå har to kart blitt tilgjengelige på Xbox One, hvilket er platformen jeg anmelder spillet på. Den ene er en grønn og frodig verden hvor man finner landlige omgivelser, traktorer og høyballer. Den andre minner mer om midtøsten med fjell og tørre landemerker. Begge banene er meget store og skiller seg godt fra hverandre. Stor stjerne i margen for dette, og dessuten ryktes det å skulle komme to kart til.

Lydsporet er preget av kule lydeffekter av kuleskudd, nedslag fra bomber og bildur. Bildur? Ja, i PUBG kan du faktisk bruke kjøretøy som både bil og motorsykkel hvilket er en velkommen mulighet for å kunne nå nye områder på kartet litt raskere. Dessuten er det mye kulere å ha et kjøretøy og cruise rundt i, samt nervepirrende å være i en byggning hvor du hører noen parkere like utenfor.

Kontrollene og måten man beveger seg på er ikke noe jeg vil skryte mye av desverre. Utviklerne har valgt en noe tungvint måte å bruke knappene på. Det går liksom ikke like smidig som man skulle ønsket, og i et slikt spill burde det gjøre det.
Her kunne de lært mye av andre FPS-spill hvor smidighet har en større rolle fremfor det å skulle vranglære gamere til å gå en kronglete omvei. De har en fin mal å bruke, men de følger den på litt feil måte. Man føler at det blir for stivt og man kan prise seg lykkelig over at man kan justere deler av knappene slik at opplevelsen kan bli litt mer utholdelig. Call Of Duty ligger noen meter forran i felttoget her altså, men nå er jo ikke dette spillet ferdig enda så dette kan jo forandre seg.

Det som griper meg med PUBG er øyeblikkene som skapes av hundre gamere fordelt på en nådeløs slagmark. Jeg elsker den adrenalinfyllte følelsen og hjerteklappingen når jeg gjemmer meg i en byggning og tydelig kan høre at jeg ikke er alene. Jeg blir da dratt inn i et øyeblikk hvor JEG ER I SPILLET og bare venter på å få se hvilken fiendtlig medspiller som snart vil åpenbare seg. Hvor kan jeg skjule meg best for å sette inn et vellykket overraskelsesangrep og hvilke taktikker vil inntrengeren bruke? Er vedkommende en dyktig soldat eller er jeg bedre? Har han bedre våpen? Denne skrekk-og frydblandede følelsen er jeg evig takknemmelig over å kunne oppleve. Den er noe helt annet enn om det hadde vært snakk om en datastyrt fiende.
Takk, PUBG! Tusen takk for at dere gjør multiplayer spennende og meningsfyllt. Det er sjelden en kamp på liv og død har betydd like mye for meg som her. I Fortnite bryr jeg meg ikke, men i PUBG føler jeg at jeg virkelig ER der og hvert dødsfall blir et nederlag for meg like mye som at hver seier er en ekstase av stolthet og lykkerus.

Selv om jeg sa jeg ikke ville krangle om hva som er best av PUBG og Fortnite, har du kanskje allerede forstått at jeg trekker mest mot PUBG, men jeg sier IKKE at Fortnite er dårlig. Det lusker litt i de samme trakter, men det griper meg ikke på samme måte. Jeg foretrekker realisme i grafikken når det gjelder slike spill, da jeg føler for å leve meg inn i det. Jeg liker også å ha mulighet for å bruke kjøretøy. Det faktum at jeg ikke kan bygge her som i Fortnite må jeg leve med, men foruten det så kan ikke det måle seg med hva PUBG gir meg. Ja, jeg vet Fortnite er gratis, men de omlag 300 spenna jeg brukte på PUBG var verdt hvert et øre. Sorry, Fortnite-fanatikere, men slik er det.

Det er vanskelig og samtidlig verdiløst å skulle gi karakter og dømme et spill som enda ikke er ferdig. Likevel føler jeg at PUBG er moden nok til å kunne få en Game Preview-omtale. Vi får bare håpe at utviklerne får fikset smårusket slik at vi kan være enige om at 10 ikke er så veldig feil å gi en koloss av et godt sammensveiset Battle Royale-spill.
Jeg gir det derfor en sterk 9-er av den grunn at spillet gir meg sterke og følelsesladde opplevelser. Det er gripende kart og kule miljøer som man lett kan mate sin avhengighet med. Man blir lett hekta på dette spillet. Det er vanskelig å avslutte og ikke fortsette neste kamp.
Om ikke kontrollene og designet er helt toppers, stopper det meg likevel ikke fra å glede meg til å gå til strid igjen. Gotta kill'em all!

Samlet karakter: 9/10
1