Fire Emblem Fates

Skrevet av: Xtord   2018-01-26

Fire emblem Fates: (Conquest)

Sjanger: Tactical turn-based rpg

Dette er hovedsakelig en anmeldelse av Conquest, men mye av dette gjelder også Birthright (bare at birthright er lettere og kanskje til og med ha en bedre historie). Jeg har til gode å starte på Revelatuions (skjer nok i helgen). Jeg har nå brukt 200 timer på fates serien på hard, er allikevel på chapter 27 på conquest som skal unne gjøres i helgen. Og det er bare å si med engang at det kan komme en blogg om dette ved en senere anledning. I tillegg har jeg til gode å spillet et fire emblem spill jeg vil gitt under 7,5 -8 hvis jeg skulle brukt score.

Skal i tillegg prøve å gjør anmeldelsen så simpelt som overhode mulig, men hvis den ikke blir det så beklager jeg det, det er tross alt en av få spill serier jeg kan kalle meg fan av og det er også en av de serien som har definert meg med spesielt fire emblem 7 på Gba, Fire emblem 8 the sacred stones og fire emblem 9 path of radiance på Gamecuben.

Vi kan like godt starte med det åpenbare og det er historien. Historien i Birthright eller Conquest er helt ok, de gjør jobben sin. De har noen emosjonelle øyeblikk, men selve plottet er ikke mer helt greit. Allikevel så vil man få en haug av varierte karakterer, med forskjellig personligheter som blir for de fleste karakterene kommer mer frem når man driver med support.

Support har flere funksjoner. For det første får det frem personligheten til karakterene, hvordan de er osv. Men, utover det så gir det deg en del fordeler i kamper og stats. I motsetning til for eksempel nr 7 hvor man bare kunne ha 1 A support per karakter + en B support eller b+b+c, eller 5x c, osv. Her kan man derimot ha så mange A supporter man vil, A support er jo selvsagt bedre en b osv. I tillegg kan karakterene gifte seg å få S support og noen kan man få en A+ support med. Du kan derimot selvsagt bare ha en S support per karakter.

I bunn og grunn gir dette fordeler i stats, økning i crit, damage , mindre sjanse for å bli treffet, speed og defence. Dette varier litt hvem man supporter med. Har man for eksempel flere karakterer med A support rundt seg for man flere bonuser. Ganske viktig på de mer utfordrende vanskelighets gradene. Det kan derimot være en fordel å finne ut hvem du vil support med hverandre ganske tidlig og hvilke karakterer du vil bruke, for det å få brukt alle karakterene på en gjennomgang kan bli veldig vanskelig. Du får fordel av support så lenge du har en support level med en karakter innen tre ruter, hva slags bonus han gir avhenger av hvilke karakterer man supporter med og support ranken.

Andre ting som er vært å merke seg er at hvis man får S support så gifter man seg med den karakteren, ikke alle karakterer som kan supporte med hverandre. Når man har S-support så får man et nytt kapittel hvor man kan rekruttere barnet demmes, ikke spør meg åssen det gir mening, men ja det er sånn det fungerer. Barnet vil få en par stats boost avhengig av hvem som er gift med hverandre og hva de karakterene har som fordeler og ulemper i stats samt de vil få med et av skills fra foreldrene.

Man har også noe som heter pair ups. Hvis to enheter går i pair ups så får du noen fordeler, for det første kan partneren i pair up hoppe inn å ta i mot fiendens angrep avhenger jo selvsagt av ranken i support for hvor suksessfull det er, og ingen av de vil da bli skadet. De kan hoppe inn å angripe fienden, og i tillegg så er det også slik at være gang du skader en fiende, så får du + 2 på skjold baren på toppen. Når den er på 10 så vil fienden angrep uansett bomme, derfor angriper du en boss med 8+ så vil han uansett bomme hvis du treffer på hittet ditt siden du da for 2+, bommer fiender så har du allikevel max 10, den går også ned for hver runde.

I tillegg tar du for eksempel en enhet med klassen General som har mye defence, hvis du for eks pair up med en med mye speed for du fordeler i speed og motsatt hvis du velger at han med mye speed skal vær den som «lederen». I pair up ungår man også dual angrep. Tilslutt så kan også fienden bruke pair up.

Dual angrep vil si når to karakterer står ved sidna av hverandre og skal angrep en fiende så vil begge angripe, dog er da to fiender som står ved sidna av hverandre så vil først du og ditt allierte angrep, hvis dere dreper fienden, så slipper dere å få et angrep tilbake på den runden, hvis ikke vil begge fiendene angripe. Samme er det hvis du angriper bare med en enkel soldat og det er to av fienden, hvis du da bare skader 10 på den fienden så vil begge fienden angrep deg, med mindre du dreper den ene fienden. Det handler rett og slett om å regne tall, hva er sjansen for du dreper fienden, og hvis fienden overlever hvor mye vil han i så fall skade deg.

En par ting som er vært å merke seg at man får noe som heter my castle hvor man kan spille online matcher, gå rundt å kjøpe nye våpen, healing staver, items , snakke med enkle folk å få gratis items, vennskaps bonus som kanskje gjør at du er nærmere et nytt support level. Det er på en måte en liten hub. Magi, og våpen har heller ingen durability i dette spillet noe som er kanskje litt uvant for noen. Staver og items har derimot det. Det er også vært å nevne siden dette er hovedsakelig conquest at du ikke får mye penger og at spillet er generelt vanskeligere en birthright. Er du ny i serien spill på normal, anbefaler deg å ha på perma-death for den beste opplevelsen.

Noe som gjør den serien så gull for meg, å gjør at jeg bruker 10 talls timer eller 100 timer på en par av disse spilla er blant annet karakterene, variasjon i klasser, variasjon av skills, noe som gjør at man for det første ikke for utforsket alle klassene på en gjennomgang og alle karakterene, spesielt vanskelig på hard og på Conquest. Og at man må planlegge litt.

En aller sist ting, er revelaution bra så kan det hende jeg viper scoren opp.

PS: Jeg skal ikke si at dette blir den siste anmeldelsen eller blogg for den slags jeg gjør på GR, har tross alt lovt å lage en anmeldelse av Tales of Borderlands for Sideswipe, men det er klart at selv om jeg har mye blogg ideer og spill jeg kunne tenkt å anmelde, og har stor skrive lyst så er kanskje ikke motivasjonen lenger helt på topp av forskjellige grunner.

Allikevel vil jeg gi en stor takk til Glorfindel(Anders), SirGalahad og Sideswipe for at dere jevnt å trutt har kommenterte på bloggene eller anmeldelsen, for de gode samtalene. I tillegg at jeg sitter med en følelse at selv på de anmeldelsene og bloggene dere ikke har lest så har dere i det minste lest de, så takker så mye for hjelpen. Er jo par andre som kanskje trenger en takk som Quinzel , men hun har jo sluttet, men også Onkelcleo som ville jeg skulle fortsette å skrive.

Samlet karakter: 9/10
1
2