Bastion

Skrevet av: Xtord   2017-09-04

Jeg har nå godt igjennom spillet nesten to ganger. Uansett Bastiion er et 2d action rpg. Spillet ble lagd i 2011. Spillet starter med at du våkner opp og opplever at verden har blitt rammet av noe som heter det Calamity. Du skal komme deg til et sted som selvsagt heter Bastion hvor overlevende skal kom i tilfelle en katastrofe, der møter du en gammel mann som hjelper deg på reisen til å bygge opp det Bastion, mer enn det sier jeg ikke.

Spillet har en utrolig unik måte å fortelle en spill historie, og for å være ærlig tror jeg at jeg aldri har sett et spill gjøre det på denne måten. Måten dette blir gjort på er at man har en forteller som forteller om historien og kom med replikker når man for et nytt våpen, eller faller ut av banen eller når du spør han om en item, osv. Noen vil like dette, og noen vil sikkert ikke gjør det, jeg syns det fungerer toppers. Historien er ellers ganske grei for å være et såpass kort spill hvis man bare skal rett gjennom hele hovedhistorien (4-6 t).

Når det kommer til karakterer møter du veldig få snille npc, og et spill med en hub-world så skulle man kanskje tro at det var litt negativt, men det funger, man har hovedpersonen som bare blir kalt the kid, forfatteren og et par andre personer. Det meste av dialog og tekst fra de kommer når man gir de spesielle items. Høres kanskje litt rart ut, men det funger.

Gameplayet er realtime, og man får stadig nye våpen og ting man kan prøve, alle med sine egne egenskaper. Disse våpnene kan selvsagt oppgraderes som forandrer de enda mer. Man går rundt med to våpen, og må til hub-en for å bytte våpen noe gjorde mye første gjennomgang, men også andre. Man, har både lang distanse melee våpen, kort distanse melee våpen, samt forskjellige type ranged våpen. Også har man spesielle abilites som en hånd granat for eksempel.

Combat er både kreativt og tilgjengelig nok, med nok variasjon. Også vært å nevne at spillet har bare en standard vanskelighets grad, men med Idols som man finner i Shrines så kan spilles gjøres betraktelig vanskeligere med at fienden healer seg over tid, eller at de ikke dropper healing items osv. Skal man også ha en ekstra utfordring kan man da aktivere alle 10 idols og prøve seg på en av de fire «who knows where» utfordringene hvor man sloss mot bølger av fiender. Eller prøve å få første plassen i alle «proving grounds»

I tillegg så kan man nevne at spillet både har score attack som går ut på å skaffe seg mest mulig poeng gjennom en omgang av spillet, i tillegg til en standard ng+.

Når det kommer til musikken så er den absolutt strålende. Et meget solid soundtrack, med fantastiske sanger og melodier, når du sliter med å tro at noe kan toppe noen av de så kommer jaggu meg enda en til som minst er like bra om ikke bedre. Et meget godt soundtrack. Skal jo sies at jeg kanskje legger litt mer merke til spill musikk nå en i barndommen, men det gjelds vel de fleste, noen unntak. Soundtracket er variert, bringer masse følelser og er meget solid.

Noe av det siste jeg si at artworket og designet er helt fantastisk. Spillet bruker ingen mini-map , men det trengs det heller ikke, for etter hvert som man beveger seg rundt banene ser man objekter som danner vegger dukke frem hvis man har gått feil vei, eller rett og slett at det dukker opp mer og mer vei.

Derfor har jeg enkelig veldig lite negativt å si om spillet, ja det er kort, men det du har en grunn til å fullføre det to ganger, å uansett det er vært summen.

Jeg slett med å tro at jeg skulle finne indie spill som er var like bra, som Undertale, men både Bastion og Hotline miami er ikke langt unna det om ikke minst like bra eller bedre, i tillegg sier mage følelsen min at dette er nærmere en 10 enn en 9, uansett det er ikke noe 9,5 karakter så.

PS: Følte det var lenge siden med en anmeldelse nå
PS 2: Ikke glemt tales of borderlands Sideswipe, har bare ikke funnet tid og motivasjon til å gå igjennom det enda.
PS 3: Høre på musikken her samtidig som du tenker på de triste øyeblikkene i harry potter eller fra livet dårlig ide.