Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Dragon Ball Xenoverse 2

Den erkejapanske serien man ikke engang trenger å være manga eller animeinteressert for å ha kjennskap til, er tilbake. Det er få lisenser som utnyttes mer enn denne, noe også spillfronten har fått erfare. Her har det dukket opp noe ålreit og noe ... mindre ålreit. Fjorårets Dragon Ball Xenoverse, var dog ikke så aller verst. Som et halvveis MMO, bød det på et mer åpent og fritt gameplay, med en egenutviklet karakter du kunne tilpasse med utstyr og mange forskjellige evner. Selv til å være temmelig ensformig i lengden, klarte jeg å legge ned nesten over 50 timer i spillet. La oss se om oppfølgeren klarer å gjøre det samme.

Dragon Ball: Xenoverse 2 fortsetter i samme spor som oppfølgeren. Du oppretter din egen karakter og blir tilkalt til byen Toki-Toki, som nå er syv ganger så stor og går under navnet Conton City. Her melder du din tjeneste som tidspatruljerer hos Elder Kai og Supreme Kai og Time. Noen er nemlig igjen i gang med å tukle med tidslinjen til Dragon Ball. Ditt oppdrag er å ta del i viktige hendelser i historien til serien og rette dem opp for å gjenopprette balansen i tid og rom. Selv om handlingene i Xenoverse er originale, er de bygget rundt hovedhistorien i Dragon Ball, som jo er vanskelig å gjøre så mye med. Har du lest mangaen eller sett animen, vet du hva den går ut på og har du spilt det originale Xenoverse vil du også fort kjenne deg igjen. Det er ikke fryktelig mye nytt å hente på historiefronten i Xenoverse 2, selv om tilskuddet av filmen "Resurrection 'F'", i hvert fall gir noe.

Spillet tar uansett opp tråden til originalen og de som spilte det, har muligheten til å laste over deler av sin tidligere save. Dette fører over noe utstyr, en del evner, pengene og medaljene du klarte å tjene opp. I tillegg kan du la karakteren din fra forgjengeren, få en rolle i Xenoverse 2. Dette er ikke akkurat "game-changing", men en artig nyhet likevel. Tilgang til ressursene du tjente opp gir deg også et og annet forsprang til innkjøp av nye ting i det nye spillet. En ny og utvidet verden fører allikevel med seg nyheter, blant annet muligheten til å ta i bruk kjøretøy og etterhvert også å fly fritt omkring. Hovedhistorien baserer seg rundt oppdrag du får i tidpatruljens tilholdssted: Time Nest. Men denne gangen har du også tilgang på flere sideoppdrag rundt omkring i Conton, f.eks. å fôre en konstant sulten Majin Buu, beskytte huset til Grand Elder Guru, ta imot utfordringer av eplekjekke Hercule, rydde opp i kriminalitet med Great Saiyaman og trene med Vegeta. Du finner også igjen Parallell-oppdragene fra originalen, der du deltar i ulike hendelser, både med og uten andre spillere. Du kan også kjempe mot andre spillere i ulike turneringer og prøve deg på "ekspert-oppdrag" som byr på en litt høyere vanskelighetsgrad.

Nær sagt alle oppdrag baserer seg dog rundt det Dragon Ball er kjent for, nemlig slåssing. Å dele ut juling får man nok av muligheter til, også i dette spillet. Det som skiller klinten fra hveten, eller i dette tilfellet: variasjon fra det ekstremt kjedsomme, er alle de ulike evnene du kan ta i bruk. Det er nemlig mange, og alt fra Goku's velkjente Kamehameha, Piccolo's Special Beam Canon, eller Frieza's fryktinngytende Supernova. Disse mikser og trikser du stort sett som du vil, ettersom du får tilgang til dem. Du kan ta i bruk 4 superangrep, 2 ultimatangrep og en unnvikende evne. I tillegg bygger du opp kombinasjoner med "firkant" og "trekant", teleporterer deg unna med "X" og sender i vei et standard avstandsangrep med "O". Alle kamper foregår stort sett i luften, hvor du kan fly i alle retninger innenfor et begrenset område. Tidvis skaper dette et lite kaos, men "lock-on"-systemet, samt teleportering, gjør at du ofte klarer å holde deg nærme motstanderen. Alle de forskjellige evnene skaper som nevnt en viss variasjon, men etter et tosifret antall timer begynner man allikevel å kjenne på ensformigheten. Særlig om man spilte en farlig lik forgjenger for kun halvannet år siden.

Grafikken har fått en liten oppgradering og kjører nå blant annet i 60 fps. Spillet ligner generelt veldig mye på animen, da særlig de aller nyeste episodene i Dragon Ball Super. Det er fargerikt og livlig og byr på relativt mange muligheter til å skreddersy karakteren etter eget ønske. I tillegg finner man alle de velkjente lydeffektene som når man fyrer av en Kamehameha, eller "power-up" til en Super Saiyan. Det er noen nye, gode lydspor i Xenoverse 2, men ellers mye gjenbruk av originalens musikk. Hadde det ikke vært at jeg har utallige timer med de sporene på øret fra før, så hadde det vært greit.

Jevnt over er Dragon Ball Xenoverse 2 veldig likt originalen og føles nesten som en enorm DLC, enn et helt nytt spill. Historien er laget etter lignende oppskrift, kampsystemet er det samme med noen nye evner og oppdragene er heller ikke særlig nyskapende. Har du spilt forgjengeren, vil du kjenne deg igjen i løpet av kun få minutter av Xenoverse 2. Det er helt klart muligheter for noen timer med god underholdning her, særlig om du likte originalen. Allikevel er ensformighet et nøkkelord i både dette spillet og originalen og selv om det er tidvis er relativt morsomt å spille, så er det beregnet for spesielt interesserte/fansen. Har du lite erfaring med serien fra før, får du nok fint lite ut av dette spillet, annet enn et par timer med knappemosende testosteronflyt.

Samlet karakter: 6/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10