Soul Sacrifice

Ofre eller redde, det er spørsmålet... Soul Sacrifice er intet unntak her, med et spill som inneholder et merkelig, men dyp historie som byr på en tanke hos spilleren om hva som vil skje neste. Spillet ble lansert eksklusivt i år 2013 for Sony sitt nye håndholdte spillkonsoll, nemlig PS Vita.

Soul Sacrifice er et spill som ligner veldig på spillmekanikken til Monster Hunter spillserien, som mest sannsynligvis er kjent verden over for dem som hadde spilt både PS2 og/eller PSP spillkonsollen. Dette spillet byr på en verden med en god del stygge, men kreative monstre som opprinnelige er mennesker som er blitt mutert. Historien starter med hovedpersonen som blir mørbanket opp av en av de aller mektigste magikerne i spillet, og du sitter fengslet i et bur med et levende bok, og det er nå jeg begynner å lure på om det er jeg eller spillet som begynner å bli gal når en bok klarer å snakke...

Spillet handler simpelt nok om å kjempe deg gjennom den sterkeste magikeren som banket deg gul og blå i starten av spillet, og det gjøres på ved å slosse deg gjennom rekke andre muterte mennesker (*host* monstere), for så enten få valget etter endt kamp om å redde sjelen dems eller å ofre sjelen dems. Dette valget vil påvirke hovedkarakteren i stor grad, ettersom det er to ulike sider av spillet, som enkelt og greit kan forklares med "den gode siden" og "den onde siden": Saken er at dette vil påvirke dine evner og hva du vil bli sterkest. Som f.eks. at du kan velge mellom å tåle veldig mange slag før du endelig ligger på bakken eller at du velger den siden med å være utrolig sterk og nådeløs mot dine fiender, valget er nemlig ditt. Men husk at du ofrer det ene framfor det andre, det er nemlig ikke mulig å være begge deler samtidig.

Å spille et slikt spill på PS Vita, syntes jeg var utrolig artig og at knappene var godt gjennomtenkt på hva som skal brukes til f.eks. å slå, eller å rulle til siden med. Det er også mulig å bruke magiske evner i spillet som styrker spillets interesse blant spillere. Allikevel var det noe som ikke var helt til topps, som f.eks. kameravinkelen ikke alltid var god, og selv måtte jeg styre den i den posisjonen jeg ville den skulle være (nesten bestandig), men så klart fantes det et knapp som gjorde slik at monsteret ble "locked-on", men det gjorde ting bare fra dårlig til å bli verre. Musikken i spillet er derimot meget interessant og varierer fra beroligende sanger til mer actionfylte sangpakker ut i fra om du befinner deg i hovedmenyen, i oppgraderingsmenyen eller i ulike kampsituasjoner. Det er dog kjent at jo sterkere monster man sloss mot eller ulike bosser man kjemper mot, så er sangen spesielt laget for slike sekvenser, noe som Soul Sacrifice håndterer på en rimelig god måte og som får meg til å bli skikkelig gira for hver kamp jeg tar i spillet. Dette mener jeg er også en viktig del av spill, ettersom det finnes en del andre spill som ikke øker tempoen på noen slags måter, men som heller føles ut som om du bare skal bli så fort som mulig ferdig med det og ikke "nyte" den delen.

For å snakke om det aller viktigste delen av Soul Sacrifice er om den er gjenspillbart eller ikke og hvor lenge varer egentlig spillet? I slike spill som Soul Sacrifice og Monster Hunter er det ganske vanskelig å beregne tiden som brukes fra start til slutt, men jeg brukte rundt 13 timer for å runde HELE historiedelen og spille litt online-delen. Det er dog vel og merke at det er online-delen som styrke spillets side noe enormt. Man kan spille med 3 andre spillere i online og kjempe mot andre uhyrlige monstre, men man må også være klar over at dette spillet er ikke for noen pyser. Denne spillet krever en del tid for å skaffe seg nødvendige ressurser for å bekjempe monstrene ettersom vanskelighetsgraden i spillet variere enormt og det finnes noen få oppdrager som jeg enda ikke har klart å fullføre (selv med 3 andre spillere over nett), fordi de er såpass vanskelige. Men på en annen side er dette veldig bra for det øker mer varigheten av spillets levetid, og selv om spillet ble lansert i 2013 og en nyere versjon (Soul Sacrifice Delta) ble lansert i 2014, så er det allikevel noen som spiller dette spillet fremdeles.

Konklusjonen min hittil er at dette er et veldig interessant spill som byr på mye som man kan gjøre, men dessverre har litt for repeterende monstre man møter. Grafikken er veldig god til å være en slik "Hunt and Kill" spill og til å være på PS Vita. Musikken er dessuten suveren og online-delen er et stort pluss for spillets helhetlige levetid. Jeg har hittil spilt i rundt 50 timer, og fremdeles ikke klart å gjøre ferdig alt i spillet, det sier vel litt av hvor vanskelig noen deler av spillet faktisk er, men som allikevel er interessant og gir deg en deilig følelse av at du har klart noe vanskelig. Jeg anbefaler dette spillet til dem som er tålmodige og liker å utforske/prøve noe nytt utenom det vanlige, og i hvert fall om PS Vita'en din støver ned til døde så invester dette spillet. Det finnes også en spillbart demo på PS Store som er mulig å laste ned og gi spillet et sjanse.

Jeg vil til slutt nevne at jeg spilte gjennom dette spillet på PS Vita-1000, som er det første modellen med OLED-skjerm. Den nye PS Vita-2000 versjonen har byttet ut OLED-skjermen med vanlige LCD-skjermkvalitet som ikke er like god som OLED-skjermen i fargenivået, grafikkvisning, osv.

Karakter 8/10

Samlet karakter: 8/10
1