Medieval Lords

Medieval Lords

Medieval Lords er et strategispill med hovedvekt på bybygging, men når aldri de helt store høyder, desverre.

Monte Cristo er tilbake med et nytt strategispill. Blant de tidligere spillene fra den kanten kan vi nevne Desert Rats vs. Afrika Korps, et spill som fikk bra mottagelse når det ble testet i Gamereactor på våren i fjor. Medieval Lords er et strategispill med hovedvekt på bybygging, og jeg vil dermed legge spillet i samme bunke som blant annet Caesar spillene. Utgaven jeg fikk var en testversjon og det vil dermed kanskje inneholde mindre forandringer på utgaven som etter hvert kan kjøpes i butikken. Dette er på ingen måte et spill som vil revolusjonere spillverden på noen som helst sett. Monte Cristo har prøvd å kombinere det beste fra mange forskjellige bestselgere og lykkes ikke helt. Det er et spill som har grei underholdningsverdi, men som ikke er et must for alle strategifans.

Det hele starter med en introfilm som ikke sier noe om selve spillet, annet enn at handlingen er lagt til middelalderen, noe som skuffer litt da jeg liker at utviklere tar seg tid til slike smådetaljer som filmer, og en god intro setter opp stemningen. Se for eksempel på originale Command & Conquer-spillene. Det at filmen ikke er noe god er ikke så ille, men det sier ofte litt om spillets helhet. Menyen i spillet er oversiktlig og du finner alt du har behov for her.

Når man starter kampanjen i spillet så har man i de fleste tilfellene flere valg, fordelt ut på et detaljert kart. Man har også tilgang til å se på noen av de neste brettene som blir tilgjengelig etter hvert som du kommer deg videre. I selve spillet starter du stort sett med null og niks de fleste gangene og man begynner å bygge hovedbygningen og følger på med en lett blanding av hus, fontener for å få vann og andre produksjonsbygninger. Det eneste nyskapende her er måten man lager åkrer til blant annet korn og druer. Her kan man definere størrelsen og utformingen til åkrene akkurat som du selv vil. Som i de andre spillene i denne sjangeren, blir befolkningen sure av å ha større produksjonsbygninger og lagrer rett ved huset sitt, og man kan da rette opp dette ved å plassere fontener og statuer i området. Sikkerhet er også en faktor og som de fleste skjønner så innebærer det at man må plassere ut tårn, murer og garnisoner, altså bygninger relatert til vakthold i krig. Denne delen med å bygge byen og å holde den i drift er meget gjennomført, bygningene må ha vann og tilgang til arbeidere før de kan fungere. Og alt er meget detaljert, man kan enkelt zoome langt ned og se arbeiderne som plukker korn på åkrene eller sitter og spiser på den lokale spiseplassen. Byen utvikler seg etter hvert som du styrer den, og gjør du det bra så blir innbyggerne rikere og så begynner bygningene å utviklere seg jo rikere og bedre de blir. Også baller det på seg. Gjør du det dårlig derimot, vil byen falle fra hverandre med opprør, sykdommer og andre uheldige ting. Dette er selvsagt med på å gjøre gameplayet bedre og man må konsentrere seg litt mer for å kunne gjøre det bra. Det er totalt seks faktorer som du må passe på, dette er vann, mat, forsvar, helse, sosiale forhold og ro og orden i byen. Ved å trykke på forskjellige hus kan du se hvordan de som bor i det huset og om det ligger i forhold til disse seks faktorene. For hvis det er noe galt så må du inn å rette på dette.

Frem til nå har det ikke vært noe nytt å påpeke angående spillet, men jeg må si at når man ser skogen så blir man bergtatt. Hvert tre er delt opp i flere soner, så greinene beveger seg hver for seg. Bølgene på vannet er også ganske forseggjort og du har skygger fra skyene som du ser flyr forbi deg på bakken helt utrolig bra grafikk, men jeg må beklageligvis legge til at gresset og fjellet ikke er i samme stil, litt halvferdig jobb her. Ellers er det en annen ting jeg ikke liker helt, det er at det er mye markeringer som ikke helt passer inn. For eksempel når du trykker på enkelte bygninger og skal bygge noe, så lyser det en tykk selvlysende grønn strek rundt hele området som er ditt. Fiendene har en lik oransje strek rundt sitt område i de samme tilfellene. Selve animasjonen når du plasserer ut bygninger er heller ikke helt på topp, det går automatisk, uten at du ser noen fremgang på bygningen før den er ferdig, heller ikke noen arbeidere som må komme bort dit, eller andre materialer som trengs for å bygge bygningene. Spillet har ingen multiplayer, men en god editor så du enkelt kan lage dine egne brett å spille.

Som dere kanskje skjønner mener jeg dette spillet er litt halvferdig, hadde man bare lagt litt mer inn i helheten av spillet hadde det vært helt konge, men slik det er nå er det gøy å spille litt, men det holder liksom ikke i lengden. Jeg kan anbefale Medieval Lords til de som liker spill som blant annet Ceasar, og som har litt ekstra penger og fritid. Du burde være rimelig fan av sjangeren for å bli bergtatt av dette. Om du er ny i bybygging-bransjen derimot, er det mange andre bedre alternativ der ute.

Medieval LordsMedieval LordsMedieval LordsMedieval Lords
5 / 10
+