Medal of Honor: Pacific Assault

Medal of Honor - Pacific Assault

Per sikrer den frie verden - igjen!

I mange år har gamere verden over blitt foret med spill basert på andre verdenskrig. For å være mer spesifikk, andre verdenskrig i Europa. Det har gått så langt at de mest durkdrevne gamere i denne genren etter hvert har blitt lommekjente i store deler av Normandies strandpromenade. En av de ledende spillseriene har uten tvil vært Medal of Honor, (MoH). Med sitt Allied Assault som utgangspunkt har PC’ene våre druknet i tilleggspakker basert på ett eller annet som foregikk mellom London og Stalingrad i tidsperioden 1939-1945. Og det kan etter hvert virke som om kluten vi nå har vridd opp utallige ganger begynner å bli tørr. Så det var deilig å åpne redaksjonens postkasse å se et MoH-spill som faktisk ikke var lagt til Europa, men andre verdenskrig rundt Stillehavet.

Du blir kastet rett i støvlene til menig Tom Conlin fra the US Marine Core, som allerede har rukket å bli en erfaren soldat. Oppgaven blir å følge ham gjennom alt som foregikk på den andre siden av kloden fra der Hitler selv trasket rundt i nazi-tøflene sine. Fra Pearl Harbor til Tarawa Island. Konsollgamerne har allerede fått prøve seg på Stillehavets versjon av WWII i spillet Rising Sun, men Pacific Assault, (PA), er ikke PC-versjonen av dette spillet. PA bygger på en egen historie, med hele 25 enspiller-baner og ni nye flerspiller-baner. Du har også et kraftig arsenal av gamle og nye våpen å støtte deg på, pluss noen nye kjøretøyer. Lagkameratene dine blir bedre og bedre etter hvert som de opparbeider seg erfaring, mens grønnskollingene trenger en puff eller to for å komme i gang skikkelig.

Grafisk inneholder PA noen småbugs, men dette kan skyldes at Gamereactor kun har en kode av spillet, og ikke fullversjonen. Ellers er grafikken helt grei, men den klarer ikke å imponere. Det blir for kornete og de flate og unaturlige bakgrunnene burde høre fortiden til. Men der det grafikkmessige ikke holder mål, er lyden, som jo etter hvert har blitt et varemerke for MoH-serien, et kapittel for seg selv. Den er stemningsfylt og mektig. Skikkelig heltemusikk, som skal få en ekte patriot til å ta seg til brystet.

MoH: PA er et nytt, og godt kapittel i MoH-serien. Det er deilig å endelig ta skrittet vekk fra Europa og å få litt forandring. MoH-magien ser ut til å ha overlevd flyturen rundt kloden meget bra, og er med for fullt denne gangen også. Så dersom du overlever boot-camp, har du en god spilleopplevelse foran deg. Men for å få ta del i den må du ha en relativt god PC med DVD-Rom. Spillet krever dessverre dette, og for de av dere som sitter med en noen år gammel PC er jeg redd spillopplevelsen vil bli ødelagt av ergrelse og irritasjon over hakking, opphenging og det som verre er.

Medal of Honor: Pacific AssaultMedal of Honor: Pacific AssaultMedal of Honor: Pacific AssaultMedal of Honor: Pacific Assault
7 / 10
+