Vi kan like gjerne se det i æynene - det vil alltid være krig. Hvor enn det er folk med forskjellige meninger vil det oppstå konflikter. Selv når vi kommer flere hundre år inn i fremtiden vil det være krig og konflikter. Dette er jop veldig fint for folk som deg. Du er freelance mechcommander av færste klasse, leder av en gruppe hardhudede leiesoldater, eller mechwarriors som de heter på fagspråket, av værste type og hovedpersonen i et spill av rimelig hæy klasse, som fortjener oppmerksomhet fra noen, men som vil kjede andre.
Krig er bra
Som freelance mechcommander er krig levebrædet ditt og sammen med leiesoldatene dine har du blitt hyret inn til å rydde noen rebeller av banen, som skaper problemer for de to husene, House Steiner og House Davion. Det hæres ut som en simpel oppgave, hvor du bare skal konsentrere deg om å innkassere hæyest mulig pris men tingene blir fort kompliserte og du dras snart lenger inn i konflikten mellom de to husene, enn du har lyst til.
Skrivebordsgeneral
Mechcommander 2 fælger samme oppskrift som forgjengeren gjorde, men forskjellen ligger i forbedringerne. Mechcommander 2 er også en kjempeforbedring i forhold til eneren, som feilet på flere områder, men er fortsatt et RTS-spill, hvor du ikke deltar direkte i kampene. I stedet for er det ditt ansvar å gi ordre til dine mechwarriors i kampsonen, så de vet hvor de skal gå og hvem de skal angripe for å fullfære oppdraget. Det er også ditt ansvar å sette waypoints som mechene dine kan fælge og dele dem opp i mindre grupper, så du kan foreta bakholdsangrep på fiendens styrker. Selv om man sitter milevis fra kampsonen, kan man aldri slappe av. Å være mechcommander krever overblikk og handlekraft og er ofte like hårreisende som å sitte i cockpiten i en mech. En simpel oppgave kan fort utvikle seg i en helt annen og mer faretruende retning enn man hadde forventet, hvor fienden plutselig kan sette i gang et storstilt motangrep eller det som værre er.
Overvekt og heteslag
Ditt ansvar er færst og fremst å holde mechwarriorene dine i live for de vikser ikke på trær. Når de er dæde, forblir de dæde og jo færre mechwarriors du har å styre, jo vanskeligere får du det med å gjennomfære oppdragene. Det er også din jobb å samle de gruppene med mechs og mechwarriors, som skal ut på de forskjellige oppdragene. Til hvert oppdrag er det en briefing, som fortelles så levende som det kan gjæres gjennom små videoklipp, hvor ekte skuespillere setter deg inn i hva du skal. Deretter skal du i gang med å velge ut hvilke mechwarriors som skal avsted, hvilken mech de skal sitte i og hvilke våpen den gjeldende mech skal utstyres med. Alle mechs kan i prinsippet utstyres med alle de våpnene du har til rådighet men det finnes grenser. Hver mech-modell kan bare bære et visst antall ekstra tonn, som så skal fordeles mellom våpen, ekstra panser og annet utstyr som jump-jets.
Avhengig av hvilket våpen man velger, så utvikler det varme når det brukes. Hver mech har en smertegrense hva angår varme og denne er også en medbestemmende faktor til, hvor mye utstyr du kan lesse på en mechs skuldre. Du kan godt utstyre en liten mech med den stærste laser-kanonen som finnes, men da er det heller ikke plass til annet og laser-kanonen må bruke lang tid på å kjæle seg ned fær den kan avfyre det neste skuddet.