Norsk
Gamereactor
forspill
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Mario + Rabbids Kingdom Battle imponerte på E3

Ubisoft Milan avduket omsider samarbeidsprosjektet med Nintendo på E3, og Gamereactor fikk det sjarmerende spillet på messegulvet...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ
HQ

Spillet var allerede lekket i forkant av messen, men på E3 ble Mario + Rabbids Kingdom Battle presentert offisielt, og selve sjangeren overrasket mange - strategisk rollespill med turbaserte kamper. Vi fikk se litt nærmere på spillet i form av en demo, og det ga oss et bedre inntrykk av hva som venter senere i år.

Vi fikk i oppgave å redde Luigi fra de onde Rabbidsene, som via en mystisk portal har kommet seg inn i Mushroom Kingdom. Det er verdt å nevne at ikke alle Rabbids er ondsinnede, for laget vårt besto av Mario, Rabbid Peach og Rabbid Luigi. Sammen dro vi ut i den store verden på søken etter kompisen vår, og ferden gikk gjennom ulike brett og kamper før den til slutt toppet seg i en bosskamp.

Bevegelse i spillet blir styrt av Beep-O, en disklignende gjenstand med kaninører som svever like over bakken. Fans av Marios mange eventyr vil kjenne igjen brettene, og det finnes mynter å samle inn, røde og blå utfordringer, grønne rør å utforske, og massevis av farger i alle retninger. Flittig bruk av kameraet viste seg dessuten å avdekke mynter som ellers ville vært skjult, så det er lønnsomt å utforske.

Dette er en annonse:
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Det var likevel i kamp at spillet overrasket, og det gjorde det ved å være langt friere enn forventet. Mario + Rabbids Kingdom Battle har som nevnt turbaserte kamper, men du har likevel mulighet til å bevege deg både langt og rask ved å utnytte lagkameratene dine.

Alle figurene vi fikk se i demoen hadde skytevåpen, og rekkevidden var akkurat passe lang. Det var ikke mulig å treffe noen som var utenfor skjermen, og på samme måte trengte vi bare å bekymre oss for de vi kunne se. For å unngå å bli truffet gikk vi i dekning bak skjold av ulike styrker (tenk Xcom), men siden disse kan skytes i stykker måtte vi tenke fremover hele tiden. Det var mulig å lene seg ut og skyte fra dekningen både på siden og over, og igjen ble vi overrasket over dybden i systemet.

Det siste vi fikk teste i kamp etter bevegelse og skyte våpen var evner. Hver figur har sitt eget signaturtriks på lur, og disse kunne vi bruke taktisk for å få mest ut av våre turer i kampene. De tre evnene vi fikk se var som følger: Mario kunne skyte en fiende i bevegelse, Rabbid Peach kunne heale seg selv og laget, mens Rabbid Luigi kunne bruke et skjold.

Dette er en annonse:

Det handler altså om å støtte og koordinere i tillegg til å være offensiv, samt ligge et skritt foran fienden til enhver tid. Det er ingen av valgene, taktikkene eller mekanikkene som kan kalles nye, men Ubisoft har lykkes med å pakke det inn i en tilgjengelig spillopplevelse. Alle kan plukke opp dette spillet og ha det moro fra første sekund.

Mario + Rabbids Kingdom Battle

Etter å ha spilt en rekke kamper og tjent opp en del mynter, gikk vi inn i spillets butikk for å oppgradere figurene og utstyret. Her var det også nye våpen til salgs, men siden vi hadde dårlig råd valgte vi å investere i mindre oppgraderinger til alle figurene før vi gikk til bosskampen. Nok en gang ble vi imponerte av hvor mye dybde spillet bød på. Ikke bare var det ulike skadeparametre på det vi kjøpte, de hadde også spesielle effekter.

Alt vi fikk se under vårt korte møte med spillet var veldig lett å like, og det blir spennende å se om Ubisoft Milan lykkes med å holde det høye nivået gjennom hele spillet. Vi har troen, men det gjenstår altså å tilbringe noen timer med det ferdige spillet.

HQ
Mario + Rabbids Kingdom Battle

Relaterte tekster



Loading next content