Lost Planet: Extreme Condition

Lost Planet: Extreme Condition

Mengder av bly og verdener av is i Capcoms siste actionkaramell som nå også til PC. Gamereactor har hardspilt og blitt underholdt

Jeg vet ikke hva det er med Capcom og deres historie. Om vi snakker Resident Evil, Devil May Cry eller Dead Rising ligger hele tiden en følelse av B-film over det hele med dårlige dialoger og andresorteringens skuespillere. Men så lenge det er zombier med bruker B-filmfølelsen å løfte det hele som igjen fører til at det blir mer likt de amerikanske skrekkfilmene som tross alt inspirerer spillenes produsenter.

Lost Planet: Extreme Condition har stiller ikke helt i denne kategorien. Spillet er seriøst og deler mer enn tredjepersonsvinkelen med sjangerkammeraten Gears of War. Det handler for eksempel om en kolonisert planet som har en merkelig utenom jordisk rase som truer kolonistene, det har fantastisk grafikk og en supersoldat i hovedrollen. Derfor føles det ikke oppløftende med den direkte pinlige dialogen.

Heldigvis er det Capcom vi snakker om her og om jeg noensinne har hatt en tredjepartsutvikler som favoritt så er det nettopp de. Hvorfor, tenker du kanskje. Svaret er det veldig enkle og faktumet at Capcom lager bra spill, til og med veldig bra spill. Takket være det lokkes jeg hele tiden å spille videre i Lost Planet: Extreme Condition, tross den ofte tynne dialogen.

Spillet handler som sagt om en mislykket kolonisasjon av en planet med et klima som får Finnmark og Svalbard til å fremstå som tropiske ved en direkte sammenligning. Som bare for å gjøre alt enda verre finnes det dessuten Acrid, en insektslignende rase som bare elsker å gjøre livet surt for menneskene. For å kunne ta opp kampen og for å kunne overleve i det kalde klimaet har menneskene tatt frem et nytt våpen kalt Vital Suits.

Takket være disse vandrende rustninger kan man beseire til og med de største fiendene og dessuten utvinne det kraftfulle gule slammet som finnes i Acrids kropper. Å ikke lage en parallell med Starship Tropers tjenestefelt ettersom dets heftige kamper med horder av insekter og sprutende insektsekret helt åpenbart påvirket teamet bak Lost Planet: Extreme Condition. Tenk samme sak bare med snø, Vital Suits, mer snø, heftige våpen og til slutt ytterligere mer frossent landskap.

Spillet handler om den talentfulle soldaten Wayne som etter en kamp med et monster like stort som en skyskraper mistet både minne og sin far. Det eneste han husker er små fragmenter av hvordan hans far reddet livet hans, samt hvordan man trakterer alle former av våpen. Wayne tas vare på av tre kolonister som synes å ha en hemmelig agenda. Gruppen er klassisk sammensatt av en hackerunge som bare behøver å tilbringe noen sekunder med en elektrisk dings for å kunne alt om den, den snille og veldig søte jenta samt den mystiske lederen som virker å ha massevis av uforklarlige ting rundt seg.

Å spille Lost Planet: Extreme Condition til PC skiller seg en god del fra Xbox 360-originalen. Det mest utmerkede er at Capcom har inkludert støtte for mus og tastatur, noe som fungerer veldig bra bortsett fra at det savnes instruksjoner om hvordan man spiller annet enn med en Xbox 360-håndkontroller. Ja, dette er bra ettersom spillet har et heftig tempo og er helt tilpasset for håndkontroller. Derfor blir spillet litt uten utfordring når man spiller på den måten. Verst er det når man spiller med sniperriflen og kan skyte noen mirakelløse skudd i hodet på sin motstander fra andre siden av en bane.

Takket være den utskytbare kroken kan man hoppe rundt som i gamle klassiske Capcom-spillet Bionic Commando, som i følge spillets produsent Keiji Inafune er et bre tiltak ettersom akkurat det spillet ser ut til å være hans egen favoritt fra Capcom. Det tar en stund å venne seg til spillets muligheter og den første tiden med spillet befinner du deg på bakken. Når man innser overlegenheten med å finne veier og klatre opp h på høye avsatser blir det et helt annet spill som ser like lekkert ut som det faktisk er artig å spille.

Spillets Vital Suits brukes ikke i så høy grad som man kan tro og det skal absolutt ikke forveksles med et mechspill. De finnes der de trengs og om du bruker de godt kan du ha de ganske lenge. Flere av spillets mest spektakulære kamper klares bak spakene på disse tingestene som gir spillskjemaet mer variasjon, ikke minst takket være det store antallet ulike Vital Suits som alle kontrolleres på ulike måter. Min personlige favoritt, Transformers-fantast som jeg er, ble en Vital Suit som med et enkelt trykk på Y-knappen forvandles til en kratig snøscooter.

Den store tingen med Lost Planet: Extreme Condition er intensiteten i kampene. Ofte angriper mengder av fiender samtidig og det føles skikkelig mektig å stå med maskingevær og haglegevær for å holde de opptatte. Uten at spillet noensinne føles like hensynsløst som Gears of War, tåler det å påpekes at det her er det tyngste japanske spillet jeg har spilt. Det er helt enkelt umulig å ikke føle seg skikkelig mannlig og cool etter en kamp med menneskelige snøpirater bevæpnet til tennene med heftige Vital Suits.

Rent visuelt er spillet fortsatt flott. Lost Planet: Extreme Condition støtter både DirectX 9 og DirectX 10 og ser fett ut med begge. Muligheten for at sistnevnte tross alt er strået kvassere med litt flere muligheter å piffe på med bedre grafikk, men det er på den andre siden ikke like stabilt som DirectX 9. Til PC støtter spillet også klart høyere oppløsninger, som igjen får et i grunnen allerede flott spill til å se enda bedre ut.

Eksplosjonene er så intensive, fienderne så detaljerte, omgivelsene så smakfullt designet at man ikke kan annet enn å forundres over Capcoms grafiker. Dette ikke minst ved det første besøket i en grotte der tusentalls selvlysende insekter flyger rundt i de enorme grottene, alt uten å tulle nevneverdig mye med skjermoppdateringen.

Dessverre er spillets multiplayerstøtte ikke helt hundre prosent og til forskjell fra Xbox Live er det vanskelig å finne motstandere og det føles ganske vanskelig å hoste et spill. De nedlastninger som finnes til Xbox 360 savnes som igjen kunne ha vært der og Capcom kunne ha sendt de med som gratis materiale.

Jeg digger fortsatt Lost Planet: Extreme Condition. Det er gedigent og actionfylt og selv om det meste har blitt gjort like bra eller bedre tidligere, så er det fortsatt et underholdende eventyr. Dessverre lever PC-versjonen ikke helt opp til sin storebror på Xbox 360 på grunn av at det er for lett med mus/tastatur samt multiplayer-trøbbel. Men kan du stå ut med dette er det helt klart verdt å se litt nærmere på.

Lost Planet: Extreme ConditionLost Planet: Extreme ConditionLost Planet: Extreme ConditionLost Planet: Extreme Condition
7 / 10
+