Norsk
Gamereactor
forspill
Lost Planet 2

Lost Planet 2

Etter en tre år lang utviklingsprosess er Lost Planet 2 endelig på vei, og i grønne omgivelser skal du nok en gang bekjempe gigantiske insekter i en kamp for den termiske energi. Med en demo i kalenderen og en måned igjen til utgivelse tok danske Nicolaj en prøvetur på betaen...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

På planeten E.D.N. III har det gått ti år siden forrige gang, og den mildt sagt ugjestfrie planeten har vært gjennom en stressende overhaling siden forrige gang. Lommer av tette jungelområder dukker opp til alle kanter, og de kraftige, insektslignende Akrids har vokst seg større enn noen gang.

Lost Planet 2

Det fortsetter imidlertid å snø, men det skaper bare mer variasjon mellom de ulike miljøene. Kontrasten mellom de kritthvite snølandskapene og de tette junglene er så tiltalende at du nærmest må ty til myggspray for å arbeide deg gjennom omgivelsene.

Lost Planet 2
Dette er en annonse:

Jeg blir slengt rett ut i en snøstorm, som er så brutal at den norske vinteren ligner mer på en latterlig juledekorasjon. Utsikten er minimal, og fornemmelsen av komplett isolasjon og avhengighet av kameratene mine skyller over meg. Med Vital Suiten på begir jeg meg rolig gjennom det hvite landskapet, mens de mer snakkesalige følgesvennene mine snakker om oppgaven vi har foran oss. Det lover godt for opplevelsen at været har en slik effekt på min ellers metodiske framgang i denne typen spill.

Lost Planet 2

Helt annerledes blir det imidlertid da jeg etter en velklippet åpningssekvens ender opp i et tettpakket jungelbuskas, da ikke et glimt av en solstråle når ned til bakkenivå. Den overfylte jungelen ligner noe du kan se på Discovery Channel, der ugjestfriheten og klaustrofobien er til å ta og føle på. Denne gangen er det mer gjenkjennelige omgivelser vi får smake på, som gir oss et bedre overblikk for å forenkle turen fra A til B. Det slår meg at spillet ikke er spesielt begynnervennlig; et rotete kart gjør det vanskelig å vite hvor opp og ned er i området, og det er ikke en enkel sak å orientere seg i banedesignet.

Lost Planet 2
Dette er en annonse:

I de siste årene har det blitt desto mer populært å designe spill med en så ren brukerflate som mulig, der verken tall eller mål opptar mye plass. Dette er ikke tilfellet med Lost Planet 2. Man blir faktisk helt fortumlet av å se de strie strømmene med informasjon som konstant er på skjermen. Når de mange tallene endelig begynner å gi mening framfor å forstyrre utsikten gir de deg et godt overblikk, samt en arkadeaktig følelse som senker seriøsiteten til fordel for å underholde. Dette er spesielt synlig etter fullførte våpenutfordringer, da informasjonen formelig spyr langs skjermen som et slaraffenland av selvbekreftelse.

En ting er i alle fall sikkert; når Lost Planet 2 lander i spillhyllene kommer ikke folk til å kjøpe den for enspillerdelen. Spillet er definifitv designet med mer enn én spiller i tankene, siden dine kompanjongers intelligens best kan beskrives som en sidevogn med et punktert dekk. De bidrar rett og slett til å gjøre spillopplevelsen mer komplisert, og fungerer som oftest bare som menneskelige skjold. I beste fall er de helt ok medspillere som kan hjelpe til med å plukke ned et par motstandere for deg.

Lost Planet 2

Man skal jo selvfølgelig ikke bare holde hverandre i hendene og lage blomsterkranser av det nye plantelivet. Du er der for å plafre i hjel din motstanders virtuelle selv og ego i omtrent like store mengder. Flerspillerdelen av Lost Planet 2 vil definitivt vekke interesse hos de som anser historien om den uvennlige planetens flora og fauna som likegyldig. Spillet kan i den grad menge seg med de populære flerspillerflaggskipene som over lengre tid har samlet seg på toppen av kransekaka.

Lost Planet 2

Graden av modifikasjoner for våpen og karakterer er unektelig blant de mest omfattende i genren Lost Planet 2 opererer innenfor. Om du vil ha en leiesoldat som hoper opp og ned som en pubertal skolepike trenger du ikke gjøre mer enn å trykke på en knapp. Det er et lass av muligheter for både utseendet og de reelle modifikasjonene for våpen, så du best kan sette sammen din karakter for å øke sjansen mot resten av verdens motstandere.

Et av verdens kjedeligste ord, nemlig statistikk, viser seg fra sin bedre side i løpet av spillet. Stort sett alt du foretar deg blir lagt sammen, dividert og utregnet for å virkelig få en viss forståelse for hva du har brukt timene på. Den enkle oversikten over gjøremål og vær gir spilleren mulighet for reelle forbedringer, samtidig som poengene som deles ut etter hvert oppdrag gjør selv den enkleste oppgave til et oppgjør om hvem som virkelig trekker lasset.

Lost Planet 2 slippes om en måned, og spillet har definitivt skrudd opp mine forventninger til det ferdige resultatet. De klare forbedringene lover godt for alle, uavhengig av om du besøkte den evigforandrende planeten første gang.

Beta-testen er tatt på Xbox 360, mens bildene er fra den ferdige Playstation 3-utgaven.

Lost Planet 2Lost Planet 2Lost Planet 2Lost Planet 2
Lost Planet 2Lost Planet 2Lost Planet 2Lost Planet 2

Relaterte tekster

Lost Planet 2Score

Lost Planet 2

ANMELDELSE. Skrevet av Jonas Mäki

Mechs, enorme våpen og snøpirater som florerer i jungelen, velkommen til Lost Planet 2. Gamereactor har testet Capcoms siste actionperle...

Lost Planet 2 med flere navn

Lost Planet 2 med flere navn

NYHET. Skrevet av Line Fauchald

Capcoms byr på sydenferie til fuktige tropeomgivelser bebodd av gigantiske insekter og fiendtlige soldater. Vi har fått en forsmak på hva vi har i vente fra den japanske utvikleren...



Loading next content