Little Big Planet Vita

Little Big Planet Vita

Leverer den ferske utvikleren en fullverdig Little Big Planet-opplevelse, eller blir dette nok en lettvariant? Sjefredaktøren har svaret...

Da jeg anmeldte Uncharted: Golden Abyss til PS Vita omtalte jeg det som et Uncharted Light. Spillet var god underholdning, det var pent, morsomt og ble belønnet med en solid 7/10, - en absolutt verdig karakter. Likevel satt jeg igjen med en liten bismak. En bismak av at spillet føles som en utvannet variant av storebroren på PS3, som hele tiden var det jeg egentlig hadde lyst til å spille.

Et ganske kjent fenomen for Sonys håndholdte konsoller. Det er "nesten like bra" som på stasjonær konsoll. PS Vita er "nesten" like bra som Playstation 3. Problemet her er "nesten". Ofte har de store blockbuster-titlene på Vita og PSP endt opp som parodier på originalseriene, fremfor å stå støtt på egenhånd. Dette er det slutt på med Little Big Planet Vita.

Little Big Planet Vita

Jeg er helt enkelt utrolig imponert over hvor tett opp mot storebroren på Playstation 3 spillet kommer, samtidig som berøringsskjerm og funksjonalitet i PS Vita tar opplevelsen et skritt videre. Det er bare å ta av seg hatten for de ferske utviklerne i Double Eleven. De debuterer med en kanonutgivelse.

Jeg vet ikke mye om Double Eleven annet enn at utvikleren er startet av tidligere Rockstar-profiler, og at de har en visjon. Det står nemlig på nettsiden deres. Ikke hva den er, men i det minste at de har en. "Vi har en visjon", står det. Ok da, det er kanskje ikke så dumt med en sånn visjon. Én ting merker man i alle fall. Little Big Planet Vita oser av spilleglede. Masse spilleglede. Kanskje det kommer av visjonen? Ikke vet jeg.

Det er i alle fall noe fundamentalt som følger spillopplevelsen. Godt brettdesign, riktig bruk av PS Vita-teknologien og kvalitet. Jeg synes faktisk brettene i historiedelen i Little Big Planet Vita er snedigere, morsommere og smartere enn i Little Big Planet 2. Noen ganger har jeg smilt for meg selv som en ekte hardcore gamer loser, idet brettdesignet har vært på sitt beste. Det er nesten så det kiler i magen når tempo og fysikk er på sitt mest finstemte, når alt stemmer. Det hjelper også at pussleoppgavene er enkle, men likevel smarte, og denne gangen beriket med ny funksjonalitet.

Little Big Planet Vita

For første gangen føler jeg at teknologien i PS Vita faktisk har en funksjon, annet enn å være en gimmick. Jeg synes det er gøy å vippe konsollen mot siden så jeg får en kloss til å skli avgårde mens jeg gynger bak etter gripekroken. Jeg synes det er gøy å skyte figuren min avgårde i en sprettert á la Angry Birds med berøringskjermen, før jeg griper tak i noe ved hjelp av skulderknappen. PS Vita-teknologien tilfører noe, endelig (!), og utviklerne har vært både kreative og trolig også lånt en del fra det som fungerer best på smarttelefoner.

Som dere sikker har forstått liker jeg Little Big Planet Vita godt, men spillet har også sine feil. Irritasjonsmoment nummer én må være alle de unødvendige avbrytelsene. Holy malony! Alt skal forklares - eller overforklares, om du vil. Jeg blir sittende å høre på haugevis av uengasjerende jabbing, mens jeg utålmodig forsøker å klikke meg videre. Det kan ha noe med at spillet ofte er selvforklarende, så det oppleves helt unødvendig å lytte til noe man allerede har forstått, eller det kan være fordi figurene som står for skravlingen er så utrolig teite? Hva vet jeg... Irriterende. Det er det helt sikkert.

Little Big Planet Vita

Jeg snakket om fantastisk brettdesign, men hvem i alle dager har designet figurene som står for handlingen i spillet? Eller skrevet den latterlige historien? Jeg tar en italiensk rørlegger som knasker sopp og redder prinsesse syv dager i uken fremfor dette rotete våset. Det sier sitt. Men når det er sagt... hvem spiller egentlig et slikt plattformspill, som er ment for å bygge, leke og være kreativ for historiens del?

Ikke så mange, tror jeg. Jeg er i alle fall ikke en av dem.

Svak historie er noe alle de tidligere spillene i serien har vært offer for. Det er langt mer interessant hvor bra dette spillet fungerer som en håndholdt tittel. Det er minimalt som skiller Little Big Planet på Vita fra storebroren som står fjellstøtt under flatskjermen i stua når det gjelder grafikk, smidighet, lyd og spillfølelse. Ganske imponerende i seg selv. Men også skaperverktøyet ser ut til å være like avansert, noe jeg synes er svært interessant på en liten bærbar maskin.

Little Big Planet Vita

I likhet med de andre spillene i serien, er det å skape, være kreativ og leke seg med byggeverktøyet en stor del av Little Big Planet. Her har en håndholdt konsoll med berøringsskjerm en vesentlig fordel overfor PS3. Du zoomer inn og ut med berøringsflaten på baksiden av konsollen, mens du blar i menyer og tegner rett på skjermen med fingertuppen. Det fungerer, som du kanskje har forstått, helt supert.

Det er lett å bli oppslukt når man først begynner å bygge. Verktøyet er både tilgjengelig og avansert på en og samme tid, og det er fascinerende at man kan ha med seg dette på farten. Jeg ser for meg at man fort kan bli sittende i timesvis når den gode ideen oppstår, og at man slipper å sitte plantet i sofakroken er et stort pluss. Mobilitet kler serien godt.

Little Big Planet Vita

Little Big Planet Vita er den beste spillopplevelsen jeg har hatt på PS Vita. Jeg har fullstendig klar over at superlativene sitter løst i denne anmeldelsen. Det har kanskje blitt litt mye? For å presisere og styre forventningene litt har jeg følgende å si: Spillet er ikke nevneverdig bedre enn på Playstation 3. Du vet hva du får, det er Little Big Planet i kjent stil. Det er ingen videreføring av serien, men heller mer av det samme.

Likevel har jeg blitt betatt. Dette er ganske enkelt et bunnsolid plattformspill som oser av sjarm og spilleglede. Det utnytter Vitaens funksjonalitet til det fulle - OG det er morsomt! Det har et byggeverktøy som lar deg skape og være kreativ og garantert vil gi deg haugevis av timer med moro. Double Eleven har skreddersydd Little Big Planet til PS Vita, og debuterer med en solid underholdningspakke som på mange måter overgår storebroren på stasjonær konsoll. Ikke dårlig! Nå lurer jeg bare på hva denne visjonen egentlig er...

9 / 10
+
Bunnsolid plattform, snedig brettdesign, smart bruk av Vita-teknologien, fantastisk skaperverktøy, pen grafikk, glimt i øyet