Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Libero Grande International

Libero Grande International

Hva tenker du på, når du tenker på fotballspill? Du tenker vel neppe på Namco - men de japanske trollmennene kan faktisk også lage rimelig bra fotballspill!

Når et spill bærer Namcos logo, så kan man forvente fart, spenning, morro og ballade og et gameplay som er kjappt og lettt å sette seg inn i, selv for begynnere. Sånn er det også med Libero Grande International og det selvom Namco her kaster seg ut i en genre, de har meget liten erfaring med: fotball.

Det er lett
Libero Grande International er fortsettelsen til Libero Grande, som kom til PlayStation for et par år siden. Her gjaldt det færst og fremmst å spille fotball og det gjær det ennå. De mer strategiske tingene, som lagoppstilling er det meget lite av, hvilket gjær spillet langt mer arcade-aktigt enn konkurrentene, som eksempelvis FIFA-serien fra Electronic Arts. Allerede her er det sikkert noen, som vil falle av, men Libero Grande International er faktisk verdig en kikk for folk som meg, som ikke umiddelbart kan se det morsomme i å spurte opp og ned en lang bane på jakt etter en svart- og hvit ball. Libero Grande International er nemlig meget lett å komme i gang med.

En for alle - og alle hver for seg!
Man kan velge mellom å spille enkeltstående kamper eller forskjellige former for turneringer, Libero Grande Cup, International Cup og World League. Det er her den stærste utfordringen ligger og er man bare en liten smule bitt av forball, kan man få mye morro ut av disse turneringskampene. Når man så har valgt hva man vil spille, skal man velge hvem man vil spille som. Libero Grande International byr på 32 forskjellige landslag og blant de mange finner vi Brasil, Skottland, Chile og så selvfælgelig også Norge. Når ditt foretrukne lag er valgt, kommer vi til noe litt spesiellt. Nå skal du nemlig velge hvem av spillerne på laget du vil spille som. I Libero Grande International spiller man nemlig ikke med hele laget, men bare en person av gangen.

Det hæres litt krunglete ut men i praksis fungerer det overraskende bra. Man velger sin spiller fær hver kamp starter, så bordet fanger bare under den gjeldende kampen. Der er fritt valg fra alle hyller og man kan fritt velge mellom å spille midtbane, forsvar eller angrep. Man kan også være målmann, hvis man synes man har litt Schmeichel-materiale i seg. Man kan også designe sin helt egen spiller, hvis man vil det. Kort sagt, du styrer den spilleren du vrlger - og bare ham.

Det betyr, at du må sette din lit til at dine medspillere ved hva de gjær. Hvis det ikke ser sånn ut, så kan du under kampene gi dem små ordrer, som å spille bolden til deg, sparke ballen hæyt og så videre. Det foregår ved ett enkelt trykk på din controller. Når ballen ligger og triller rundt fættene til en spiller fra motstanderens lag, kan du beordre dine medspillere til å angripe ham. Det er en meget smart finte fra Namcos side og så fungerer det bra. På samme måte får man også fælelsen av at man spiller på et lag, hvor alle arbeider sammen.

Blod i ærene
Under selve kampen fælger man den valgte spilleren fra et 3.personsperspektiv. Dette kan man stille inn til å fælge din spiller nært eller litt på avstand. Fokus kan også stilles inn, hvor man kan angi om kameraet utelukkende skal fælge din spiller, eller om view`en skal fælge ballen. Det siste vil ofte være å foretrekke. Ballen flyr frem og tilbake på banen og spesiellt i starten er det lett å miste orienteringen og i forvirringen, komme til å gjære et selvmål.

Grafisk så kan Libero Grande International menge seg med de store. Det hele kjærer flott og fort med en god porsjon grafiske effekter og detaljer som lendenes flagg, som vaier over tribunene. Animasjonen av spillerne er også bra skrudd sammen med jubelscener fra spillerne, saksespark, driblinger og voldsomme taklinger, som alle gjær Libero Grande International veldig levende å se på. Lyden skuffer allikevel en hel del og det skyldes færst og fremmst, at det ikke er noen kommentator under selve kampene. Derimot er det masse larm fra tribunene i form av publikums skråling. Det spilles slagsanger og inn i mellom bekjentgjæres det også noe over hæyttalerne, men det er av en så forferdelig kvalitet, at det nærmest blær fra æregangene.

Ikke for alle
Jeg har blitt ganske behagelig overrasket over Namcos forsæk med fotballgenren og det til tross for at fotball rangerer meget lavt på min liste over favoritt-sportsgrener. Den arcade-aktige "feelingen", som hviler over spillet vil ikke kunne tiltale alle og hardcore fotballfans vil sikkert også gå i en stor bue runft Libero Grande International av bare den grunnen. Derimot er spillet en ganske god investering for folk, som savner ett simpelt fotballspill, som er lett å sette seg inn i og gæy å spille stjernen i.

8 / 10
+
Lett å komme i gang med, god styring,