logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Lego Pirates of the Caribbean

Lego Pirates of the Caribbean

Jack Sparrow er like feminin og småbrisen i Lego-format, men Ingar lar seg ikke forelske så lett. Kast anker!

Min innledningsbekjennelse er at jeg den dag i dag synes LEGO er skamgøy. Selv lekte jeg med LEGO til langt oppi tenårene, og det var med sårt hjerte legobyen til slutt ble stuet bort på loftet. Noe av det kuleste jeg husker vi hadde var sjørøverlego. Store skip, skumle sjørøvere og forskansede festninger kan fort sette et barnesinn i sving, hvor fantasien tar deg med på grandiose eventyr og tokt på jakt etter saltmat, søtmat, penger og gull.

Pirates of the Caribbean har jeg derimot et mer blandet forhold til. Selv om jeg elsket kombinasjonen av Johnny Depp og Monkey Island som den første filmen presenterte i 2003, mener jeg fremdeles at kvaliteten på filmene synker utover i kronologien. Så hvordan blir så møtet mellom de to i Lego Pirates of the Caribbean?

LEGO Pirates følger den klassiske oppskriften vi har sett siden LEGO Star Wars i 2005: Man tar en kjent filmserie og gjør den om til et familievennlig spill hvor alt består av LEGO. I ekte Mr.Bean-stil er all dialog fraværende, og historien fortelles gjennom situasjonskomedie, meningsløse lyder og gestikulasjon.

Denne gangen går turen til det karibiske hav på 1700-tallet, hvor sjørøverne hadde en helt annen klasse og stil enn dagens wannabes uti Adenbukta. Her skal vi følge eventyrene til Jack Sparrow (unnskyld, jeg mente kaptein Jack Sparrow), Will Turner, Blackbeard, Barbosa og Davy Jones gjennom samtlige av Pirates of the Caribbean-filmene. I forbindelse med den kommende fjerdefilmen On Stranger Tides er også denne inkludert i spillet, slik at man kan få en forsmak på filmens handling og progresjon.

«It's not enough to make the Legos move; they also have to capture your heart,» sier Howard i en episode av The Big Bang Theory. Dette har Traveller's Tales mestret på overraskende god måte til tross for fraværende dialog. Allerede fra første stund merker man hvem som er hvem. Her handler det ikke bare om utseende til enkeltpersonene, men også om det enkle stemmeskuespillet og ikke minst om kroppsspråket. Den småbrisne sjanglingen til alles Johnny D er umulig å ta feil av, og scener hvor den samme kapteinen løper avgårde akkompagnert av paniske rop er lattervekkende. Flere av filmens scener er lett gjenkjennelige og gjenskapt på ofte humoristisk vis.

Dernest sørger også den den forbedrede grafikkmotoren som vi først så i LEGO Star Wars III for å bringe LEGO-Karibien til liv i stua. Lys, skygge og vann føles ekstremt naturtro, og sørger dermed for å bringe sjørøverstemningen til liv. Det samme gjør også utvalget av filmmusikken til Klaus Badelt og hans læremester Hans Zimmer, og selv om noen av stykkene går igjen litt for mange ganger skal det ikke mange tonene til før man nynner lystig med.

At det på den andre siden er vanskelig å få med seg noe som helst av handlingen er derimot en helt annen sak, og det blir ikke lettere av at Traveller's Tales har skrevet om og sensurert flere av scenene. Akkurat sistnevnte er utviklerne forresten ikke særlig konsekvente på: I en scene kan henging bli erstattet med gapestokk, i neste scene banker man opp spøkelsespirater for deretter å bruke knoklene deres til å bygge tønner man skal rulle avgårde på. Galgenhumoren er såvisst til stede, om ikke galgene er det.

Spillmekanisk sett handler det fremdeles om å bevege seg gjennom forskjellige nivåer og løse små oppgaver for å komme seg videre. Her skuffer dessverre LEGO Pirates på samtlige måter. Nyhetene mangler, oppgavene er som regel av et altfor enkelt og repeterende slag, og altfor ofte sørger null kamerakontroll for at oppgaveløsingen blir vanskeligere enn nødvendig. Lengden på spillet er heller ikke mye å skryte av. Kommer du først inn i spillmekanikken er historien som regel kortere enn i filmene.

Jeg har dessuten, sjarmen til tross, store problemer med å kjøpe LEGO Pirates-konseptet. Med serier som Star Wars og Harry Potter føltes det naturlig at omgivelsene bestod av klosser man kunne manipulerere og bygge. Men at sjørøvere innehar de samme egenskapene som en jedi eller trollmannslærling? Skeptisk...

Konklusjon
      Jeg hadde vel kanskje håpet på det lille ekstra i møte med kaptein Jack Sparrow & Co. i LEGO-form, og mener at en smule innovasjon er ikke for mye å forlange av en spillserie som etterhvert begynner å lukte sur melk. Men én ting skal i det minste Lego Pirates of the Caribbean ha: Jeg har fått lyst til å se den nyeste filmen, og har kommet i skikkelig sjørøverstemning om dagene. Å hei-fadderi-og-fadderullandei!

Lego Pirates of the CaribbeanLego Pirates of the CaribbeanLego Pirates of the CaribbeanLego Pirates of the Caribbean
      6 / 10
      +