Norsk
Gamereactor
forspill
Left 4 Dead

Left 4 Dead

Det knytter seg enorme forventninger til Valve og Turtle Rock Studios sitt kommende zombiespill, så vi kastet oss på morgenflyet til Stockholm for å få fasiten: Blir det årets feteste actionspill?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Når Valve slipper spill blir det naturligvis høye forventninger. Selv har jeg veldig gode minner fra Half-Life, og oppfølgeren med sine episoder burde være kjent for de fleste. Det ser imidlertid ut til at Valve og Turtlerock har gått i helt nye veier med Left 4 Dead, og det er både positivt og negativt.

Jeg ble plassert i et rom sammen med mangfoldet av svensk spillpresse, og fikk spille både for meg selv, og coop sammen med svenskene. Det viste seg kjapt at Left 4 Dead er et sosialt spill, for alene er det temmelig generisk og repeterende. Du styrer en av fire stereotypiske overlevende, vakkert modellert, i en by oversvømt av zombier. Noen ytterligere historie spares vi for.

Dette forklarer regissør Chet Falizcek med et fokus på sosial gaming. Left 4 Dead handler nemlig om sofa, øl og kompiser. Det skriker etter fire spillere, og de må helst være fysisk tilstede. Online blir ikke det samme, og alene er det verst. Som en av de fire overlevende trasker man rundt med våpen i hånd, og et latterlig lite våpenarsenal skuffer. Det finnes ett eksemplar av hver vanlige våpenklasse, så hvis du ikke liker den ene pistolen spillet tilbyr, synd for deg. Zombiene kommer i helt ekstreme antall, med en av fem spesial-zombier som krydder, og jeg merket meg heldigvis at følelsen av å meie ned zombier i groteske mengder er tilfredsstillende nok. I motsetning til Dead Rising føler du hver eneste zombie som et individ. De er liksom ikke en enorm fiende med hundervis av hoder og dobbel så mange armer. Når en bølge med udøde er skutt i biter følger en periode med stillhet for å bygge opp stemning, og det klarer Left 4 Dead fint, med bra lyd og guffen musikk som skaper en finfin atmosfære.

På PC ser spillet til tider veldig bra ut. Source-motoren gjør sitt med karaktermodellene, som er de beste jeg har sett siden, nettopp, Half-Life 2. Verre er det med resten, for Valve har tilsynelatende en døll fetisj for varehus og t-banestasjoner befolket av kasser. Banedesignet føles en anelse kjedelig, det går da an å gjengi dystre byscenarioer uten at det ender opp som en grå masse av kjedsomhet? Uteområdene er derimot ganske flotte, særlig trærne når de er opplyst av en ensom lommelykt. Med litt velvilje kan det nesten forveksles med vår virkelige verden, men dette er langt unna det du vanligvis får se i spillet. På Xbox 360 synes jeg det så mye mer kornete ut, men jeg skylder på at jeg måtte stå for nærme TVen.

Dette er en annonse:

På sitt beste er Left 4 Dead et godt stykke enkel underholdning, men på sitt verste er det veldig generisk og intetsigende. Spillet inneholder ca. fem kampanjer med hver sin slutt, og hver kampanje er unnagjort på under en time. Uten selskap aner jeg veldig kort glede for pengene og en tvilsom gjenspillingsverdi.

Left 4 Dead blir nemlig ikke morsommere enn man gjør det til selv;
- (...) historien skapes på en måte av spillerne selv, man forteller hverandre om hva som skjedde i forrige rom, forteller Faliszek entusiastisk. Det kan være en genistrek, og det kan være en feilslått gimmick. Bare tiden vil vise. For meg skurrer hele opplegget med å lage et simpelt spill og regne med at folk lager stemningen selv. Det kan funke i USA hvor college-jocksa sitter med pilsen og skriker "Whoa! Yeah dude, aaawesome!" men jeg tror spente Valve-fans i resten av verden, og ikke minst Norge, kommer til å føle seg en anelse snytt. Hadde dette vært ventepølser før Episode 3 hadde jeg forstått det, men Left 4 Dead har jo vært uttalt som Valves store spill i høst. Jeg skal ikke dømme suksessen før onlinemassene har talt, men som ensom gamer er dette altfor, altfor tynt.

Left 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 Dead
Left 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 Dead
Left 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 Dead
Left 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 DeadLeft 4 Dead

Relaterte tekster

Left 4 DeadScore

Left 4 Dead

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

Fire mennesker mot en koloni blodtørste zombier. Eneste sjansen til å overleve er å samarbeide, stole blindt på hverandre, og fungere som en enhet. Carl Thomas anmelder.



Loading next content