Tour de France: The Official Game

Le Tour De France

Ledertrøya er fortsatt gul, men sykkelsporten er ikke like spennende å følge i spillform. Kim Kristiansen har satt seg bak styret...

Sykkelhjulene ruller for fullt i Frankrike, og Norge benytter anledningen til å glefse i seg store deler av premiekaka. Anført av tordenguden og oksen fra Grimstad - Thor Hushovd og min egen ungdomsfrende og bysbarn Edvald Boasson Hagen. Midtveis inn i rittets avsluttende uke har de norske krigerne robbet med seg hele tre etappeseire, godt og vel en uke i den gule ledertrøya, samt flere eminente etappeplasseringer.

Hvert år på denne tiden har Cyanide Studios sluppet det populærere Pro Cycling Manager til PC. 2011 er intet unntak, men i år har de også valgt å slippe et sykkelspill til konsoll. Det ble gjort et spedt forsøk på en versjon for Xbox Live Arcade tilbake i 2009 også, men av hensyn til sarte sjeler der ute, velger jeg å la det kapittelet forbigå i stillhet.

For å nappe ut alle uklarheter ved rota - dette er ikke en kopi av det massive managerspillet vi finner til PC, som inkluderer en hel bråte med lag, fullstendig kontroll over lagets sponsorer, økonomi og trening gjennom flere hele sesonger. Nei, her er det kun Tour de France som gjelder. Du får i tillegg kun kontrollere én rytter per etappe (med unntak av lagtempo). Det hele er en meget forenklet og konsollifisert utgave av PC-versjonen.

Når jeg skriver forenklet, menes dette i form av at mulighetene til å kontrollere det utenomsportslige er fraværende, det er mindre statistikker og informasjon å støtte seg på og at man har færre ryttere å styre. Det å skulle føre laget til suksess viser seg nemlig å være minst like vanskelig som før. Cyanide Studios stiller her relativt høye krav til spillerens kjennskap til sykkelsporten.

Dersom du ikke er fortrolig med dynamikken i et sykkelritt, hvordan et samarbeid foregår i et hovedfelt, hvordan du bidrar mest mulig i en rulle eller når du bør komme deg avgårde i et brudd, kan det bli lange, frustrerende timer i begynnelsen. Riktignok finnes det en kjapp veiledning du kan lese deg gjennom, men uten praktiske eksempler er denne til liten nytte, og skaper mer forvirring enn alt annet.

Før rittets start plukker du ut seks (mot ni som det er i virkeligheten) ryttere fra ditt valgte lag. Før hver etappe markerer du den rytteren du ønsker å følge gjennom de 150-200 kilometerne etappen varer. Det vil si, du spiller ikke gjennom hele etappen, men kun utvalgte deler. Dette er vanligvis starten, en mellomsprint eller et gunstig punkt for utbrudd og avslutningen.

Selv om du bare spiller seksjoner av løypa, har du mer enn nok tid til å hente både kaffe og avisen før du nærmer deg sluttspurten. En etappe varer gjerne i 20-25 minutter, noe som blir lenge å vente dersom du har valgt deg en sprinter, hvis eneste oppgave er å spare krefter de første 99,7% av løypa, før han kliner til de siste 500 meterne. Savnet etter en knapp for hurtigspoling, som jeg er så vant med fra Pro Cycling Manager, var stort ved slike anledninger.

Selv om du kun styrer én rytter, har du mulighet til å forsøke deg på manipulering av stort sett det som er av idrettsprofiler rundt deg. Du kan sende dine egne lagkamerater i brudd, be dem passe på deg i feltet og anbefale dem å ta det rolig på etappen for å spare seg til senere prøvelser. En veldig god tanke, selv om jeg syns det føltes litt merkelig da jeg valgte å styre en ung Sky-jypling på en middels hard etappe, og ba den ubestridte lagkapteinen Bradley Wiggins om å bruke opp sine sårt tiltrengte krefter på forsvare meg i hovedfeltet, og han la seg i bukken uten å nøle.

Syklisten din beveger seg fremover av egen maskin, men du kontrollerer hans bevegelser fra side til side i veibanen, i tillegg til at du hele tiden kan bestemme hvor mye krefter han skal bruke, om han skal gå i brudd, sprinte eller ligge trygt i feltet. Velt kan forekomme dersom du er uheldig, men stort sett klarer rytteren seg meget godt på egenhånd.

Det er i det hele tatt ikke så mye å ta seg til mens du venter på å komme til nøkkelpunktene i løypa. Hadde ennå grafikken vært storartet så kunne en i det minste ha kikket på utsikten langs de autentiske løypene, men dessverre er det ikke stort å juble for her heller. Rytterne ser imidlertid betraktelig bedre ut, vel og merke om man ser bort fra det faktum at alle er kliss like, og at det kun er fargene på draktene som skiller dem fra hverandre.

Konklusjon:
Tour de France er verdens største årlige idrettsarrangement, og etter Thor Hushovds suksess har oppmerksomheten eksplodert også her til lands. Dessverre klarer ikke Cyanide Studios å komme med et produkt med tilstrekkelig fylde og kvalitet til å engasjere meg i samme grad.

Jeg ønsker meg et spill med langt flere valgmuligheter, flere ritt, muligheten til å styre hele laget og ikke minst en spoleknapp! Slik det fremstår nå ligger Le Tour de France langt nede på interesseskalaen. Et sted mellom gamle repriser av Hotel Cæsar og det å se maling tørke.

Tour de France: The Official GameTour de France: The Official GameTour de France: The Official GameTour de France: The Official Game
04 Gamereactor Norge
4 / 10