Le Tour de France 2013 - 100th Edition

Le Tour de France 2013 - 100th Edition

Boasson Hagen, Kristoff og Nordhaug forsvarer nasjonens ære i Le Tour de France denne sommeren. Vi har testet konsollutgaven...

Denne sommeren feirer verdens mest kjente sykkelritt sin 100.utgave. Gjennom tre stekende sommeruker skal rytterne tilbakelegge endeløse kilometer i og rundt Frankrike. Alper og Pyreneer er blant de mange kraftkrevende utfordringene som må forseres på veien mot Champs-Élysées og Paris.

For tredje året på rad slipper Cyanide et sykkelspill i takt med sommerens vakreste eventyr langs landeveien. De foregående utgavene har fått en heller lunken mottagelse hos både spillkritikere og publikum, i motsetning til PC-serien Pro Cycling Manager, som har en hengiven fanbase ute i sykkelverdenen.

Mangelen på action og lav realisme har vært konsolleiernes store ankepunkter ved de spede forsøkene på sykkelspill vi tidligere har blitt presentert med. Det er rett og slett lite givende å sitte med kontrolleren i hånden i 10-15 minutter kun for å vente på at etappen skal nærme seg slutten og man kan sette i gang spurten. Da det i tillegg er minimalt med taktisk dybde utenfor rittene ble det til slutt lite kraft igjen i suppa.

Le Tour de France 2013 - 100th Edition

Så, har utviklerne lært av sine tidligere feil? Å komme med et utvetydig svar er umulig. Etter noen hektiske dager med sykling gjennom franske kulturlandskap foran TV-skjermen, både med og uten spillkontrolleren i hånda, kan følelsen best beskrives som ambivalent. På den ene siden er det noe koselig, avslappende og sommerlig over å tilbakelegge milevis med asfalt godt tilbakelent i godstolen. Det er nemlig ingen tvil om at det har kommet en del viktige utbedringer som er med på å gjøre dette til en langt mer tilfredsstillende spillopplevelse enn tidligere. Likevel skal det sies at vi fremdeles sitter igjen med et spill nærmest blottet for stemning og en åpenbar mangel på valgmuligheter.

Det er særlig to elementer som gjør 2013-utgaven av Tour de France til en mer givende spillopplevelse. Manøvreringen i feltet har i de forrige utgavene vært mer eller mindre bingobasert og din egen påvirkningskraft har vært smertelig lav. I årets utgave er du i langt større grad nødt til å være våken underveis, både for å holde posisjonen blant mengden av ryttere, men også for å i det hele tatt kunne holde deg på veien. I de tøffe utforkjøringene ned fra de franske tinder har man i år tatt lærdom fra de aller beste i fartsbransjen. De har nemlig kopiert konseptet fra Forza Motorsport og lagt inn fargede striper som viser det optimale veivalget mot dalbunnen. Dette, kombinert med den forbedrede rytterkontrollen gir spillet en helt ny dimensjon som ikke fantes i de tidligere utgavene. Med korrekt bruk av brems, styring og pedaltråkk er det nå faktisk mulig å kjøre seg opp til en foranliggende gruppe, eller i beste fall rykke fra i tet. For første gang belønner spillet virkelig den bak spakene dersom fingerferdighetene er på plass.

Le Tour de France 2013 - 100th Edition

Den andre store positive nyheten er et hurtigere spill. Alt ved dette årets utgave går betraktelig hurtigere for seg, noe som gjør spillet langt mindre langtekkelig og betraktelig mer brukervennlig i disse varme solskinnsdager. Der du tidligere måtte sitte bortimot en halvtime for å gjennomføre én enkelt etappe, kan du nå ved noen enkle knep gjennomføre en hel tour i løpet av et par timer. For det første er den alminnelige gamerens største frustrasjonsmoment - lastetidene - mer enn halvert. Når en i tillegg har fått muligheten til å simulere akkurat så mye av en etappe som en selv ønsker - og dette går langt kjappere enn i gamle dager, da begynner det virkelig å monne. Du har også muligheten til å stoppe opp og lagre spillet på ethvert punkt underveis i etappen.

Skulle du være av dem som på død og liv vil sykle igjennom hele etappen fra start til mål, må du fremdeles regne med å benytte minst et kvarter på hver kraftanstrengelse. Denne trangen er imidlertid kun forbeholdt spesielt interesserte. Skulke du være såpass interessert i det taktiske på sykkelsetet vil jeg på det sterkeste heller anbefale å skaffe en kraftig PC og gå til innkjøp av det nyeste Pro Cycling Manager og innhente alt av nye patcher og databaser. Det er nemlig ikke mye du kan gjøre underveis her i gården.

Et siste lite poeng er muligheten til å kjøre en mini-tour. Basert på ditt lag og dine målsettinger blir det satt opp sju varierte etapper som skal være tilstrekkelig for å fullføre oppgavene. Dette er et godt alternativ for de som liker å ta snarveier her i livet, og de gir faktisk en tilnærmet like god opplevelse som den fullverdige touren over 21 etapper.

Le Tour de France 2013 - 100th Edition

Med utgangspunkt i de overnevnte elementene er det ingen tvil om at Cyanide har tatt et stort steg i riktig retning med sin sykkelsimulator. Dessverre er det fremdeles altfor mange svake punkter og mangler som fremdeles henger igjen fra Le Tour de France og Tour de France 2012. Den totale mangelen på bredde i spillmoduser og taktiske valgmuligheter er fremdeles sårt gjeldende. Grafikken ble utdatert i løpet av det forrige tiåret og animasjonene er i beste fall middelmådig. Sykkelrytterne bærer ikke sine egne navn grunnet mangel på lisenser og ettersom de alle fremstår som kloner er det umulig å skille den spede klatremusa Quintana fra kraftspurteren André Greipel. Trist.

Som jeg også har påpekt tidligere er dette en spillsjanger med mange uutforskede muligheter. Sykkelsporten er proppfull av klassikere, store ryttere og ikke minst en enorm taktisk bredde og dybde. Både innenfor enkeltløp og i løpet av en hel sesong er det en utrolig mengde strategiske valg som skal tas og følges opp. Hadde en klart å fange essensen av dette kunne det blitt riktig så hyggelig. Hva med en scenariodel hvor vi får ta del i sykkelsportens, eller i det minste Tour de Frances største hendelser? Denne hundrede utgaven måtte da være det perfekte tidspunktet for å få et gjensyn med Greg LeMond, Miguel Indurain eller kannibalen Eddy Merckx? Trist.

Det eneste trekket Cyanide har gjort for å forlenge spillopplevelsen er å gi hvert lag 20 ulike oppgaver rangert etter vanskelighetsgrad. Disse er utarbeidet etter hvilke ryttere hvert lag har til disposisjon og kan være alt fra å gjennomføre et løp med én bestemt rytter, til å bli topp fem på en fjelletappe eller å vinne den grønne poengtrøya med lagets beste spurter. Når du klarer én av disse utfordringene mottar du et bestemt antall pokaler avhengig av vanskelighetsgraden. Når du så har samlet opp et stort antall troféer kan du bruke disse til å låse opp....INGENTING. Meningsløst. Så mye uutnyttet potensiale. Trist.

Le Tour de France 2013 - 100th Edition

Sammenlignet med fjoråret har Cyanide tatt et stort pedaltråkk mot toppen. Der de i fjor lå med brukket kragebein i en grøft midt på en øde landevei, akterutseilt langt bak grupettoen, har de i år kommet til foten av Alpe d'Huez og har den gule ledertrøya i sikte. Jeg venter spent på neste sommers utgave. Tiden vil vise om de kan sette inn et rykk mot toppen, legger seg på hjul eller sprekker som en ballong ved første økning på wattmeteret.

5 / 10
+
Forbedret rytternavigering underveis på etappene. Spillet er hurtigere enn tidligere.