Hva forbinder du med Tomb Raider-spillene? Hva husker du best fra dem, hvis du ser forbi den tettsittende, turkise toppen Lara Croft ikledde seg i starten av karrieren? For meg er det selve Tomb Raider-følelsen. Følelsen du får av eventyr som du tar deg dypere og dypere innover i forhistoriske gravkamre, der du blir oppslukt av mørke, men fantastiske omgivelser. Der farer lurer rundt hvert hjørne i form av både hissige fiender og snedige feller. Jeg husker følelsen av å være tilstede i disse grottene sammen med Lara. Jeg husker det med glede, så da jeg hørte at Square Enix Montreal skulle forenkle kjernen fra Tomb Raider-serien og slippe det til mobilen, ble jeg rimelig nysgjerrig. Hvordan kunne man fange denne eventyrlige opplevelsen på et enklere vis?
Jeg hadde helt ærlig ikke troen på at man kunne fange essensen til Tomb Raider på en så enkel måte som dette, men det funker faktisk. Kontrollsystemet er så brukervennlig som som man får det på plattformen, og Lara kan bare forflytte seg langs fastsatte stier. Det funker på samme måte som i Hitman GO, som spillet er formet etter. Utfordringen ligger derfor i at hun kun kan flytte seg ett felt om gangen. For hvert skritt hun tar flytter også farer som gigantiske edderkopper, øgler og steinblokker seg nærmere. Derfor må alle trinn vurderes og planlegges nøye, slik at du ikke tråkker i salaten.
Samtidig utfolder det seg faktisk en historie her også, men du sitter der og tenker over ditt neste trekk. Det er dog ikke mye jeg kan si om den. Ikke fordi jeg er redd for å avsløre noe, men fordi den rett og slett er svak. Det eneste den klarer er å unngå å svare på en masse spørsmål. Hvor i verden befinner vi oss? Hva slags sivilisasjon hører denne grotten til? Hva slags skatt skal jeg finne? Hva er greia med de gigantiske monstrene som tydeligvis som bor i hulen? Massevis av spørsmål, ingen svar. Heldigvis spiller det ikke så fryktelig stor rolle, ettersom andre ting enn den svake historien egentlig står i fokus her.
Det første jeg la merke til var miljøene Square Enix Montreal har skapt her. Ved å kombinere musikk, farger, forgrunner og bakgrunner, har de faktisk fanget mye av den følelsen jeg husker fra Tomb Raider-seriens barndom. Til tross for den enkle utformingen føles ut det som man utforsker store grotter. Omgivelsene har stor dybde, selv om de vises på en liten mobilskjerm.
At miljøene føles autentiske på denne måten, er kanskje hovedgrunnen til at jeg ble så oppslukt av Lara Croft GO. Jeg måtte hele tiden prøve bare ett brett til, og plutselig hadde jeg spilt i tre timer. I de første av spillets 75 nivåer er gåtene ganske enkelt å løse, men jo dypere du reiser innover i hulen, desto mer utfordrende blir de. Faktisk blir ting etterhvert i overkant vrient, og selv om spillet fanget meg, hadde jeg mange hår-rivende, frustrerte raseri-øyeblikk mot slutten. Tålmodighet ble gjentatte ganger satt på prøve, men jeg nådde aldri punktet der jeg stod i fare for å slenge telefonen ut av vinduet. Likevel synes jeg de har bommet litt på balansen mot slutten av spillet. Når en tittel tilhører kategorien gåtespill forventer jeg store utfordringer, men de tøffeste gåtene her tok rett og slett for lang tid. Det ble aldri noe deilig klimaks da jeg endelig fant løsningen, fordi jeg hadde rukket å bli så frustrert allerede.
Samtidig storkoste jeg meg altså frem til dette punktet, og jeg tror årsaken er at spillet er så godt tilpasset formatet sitt. Det prøver ikke å være vanlig Tomb Raider på mobilen. Det er Tomb Raider til mobilen. I enda større grad enn i Hitman GO, er kontrollene enkle og intuitive. Man slåss aldri for å kontrollere spillet, slik jeg frykter man ville gjort hvis man skulle spilt et vanlig Tomb Raider-spill på en mobil enhet. I stedet skapes Tomb Raider-følelsen på andre måter, som artige detaljer fansen vil kjenne igjen, diverse referanser og selvsagt Laras ikoniske bekledning. Det er tydelig at spillet er laget av folk som kjenner Tomb Raider-serien.
Lara Croft Go legger seg i det hele tatt i toppsjiktet blant mobilspillene. Det er tilpasset formatet, og lar deg spille i ditt eget tempo. Det varer ikke så fryktelig lenge, men gjensynet med Lara slik vi husker henne fra gamle dager var veldig hyggelig så lenge det varte. Lett en anbefaling til alle som liker gode gåtespill på mobilen, og særlig hvis du allerede har et forhold til spillverdens største heltinne.