Norsk
Gamereactor
artikler

Kommentar: Vi trenger ikke tre blåkopier

Adrian er bekymret for at idé"låning" i industrien fører til tre nye konsoller som mer eller mindre tilbyr det samme...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg er redd for at det eneste som vil skille neste generasjons konsoller blir spillutvalget. Det var lett for meg å forsvare eierskap av flere konsoller i forrige generasjon, ettersom PS3, Xbox 360 og Wii var så forskjellige. Jeg frykter at forskjellene kan viskes ut.

Nintendo har alltid vært kjent som en innovatør. De har prioritert spennende løsninger fremfor rå maskinkraft. Men med Wii U virket fokuset å være annerledets. Gjennom hele markedsføringskampanjen ble det presisert at Wii U kunne yte like god grafikk som Xbox 360 og PS3, om ikke bedre. Det skulle bli en konsoll for kjernespillere såvel som familier. Jeg syns det var rart at Nintendo i det hele tatt følte behov for gå i samme fotspor som sine konkurrenter.

Kommentar: Vi trenger ikke tre blåkopier
Nitendo er kjent som de nyskapende, men hvor lenge vil det vare?

I det siste har ryktebørsen virkelig tatt helt av rundt Sony og Microsoft sine fremtidige konsoller, bedre kjent som Orbis og Durango. Det er interessant at ryktene har eskalert etter lanseringen av Wii U. Spesielt ettersom både Sony og Microsoft har vært veldig tydelig på at deres konsoller har mange år foran seg. Jeg har flere eksempler.

Dette er en annonse:

Under et foredrag i 2010 sa produktsjef for Xbox, David Hufford, at Xbox 360 fortsatt hadde lang levetid. Han sa at Microsoft ikke hadde hastverk med å få ut en ny konsoll. Noe lignende ble også hevdet av Sony. PS3 ble spådd en minimumslevetid på ti år ved lansering, og i 2011 da Sony feiret 50 millioner solgte enheter sa sjefen i Europa, Andrew House, at dette bare var starten for konsollen.

Så kom Wii U og plutselig fikk pipa en annen låt. Nå snakker ikke toppsjefene lenger om lange levetider, men hinter heller mot en annonsering som kan komme hvert øyeblikk. Tilfeldig, eller prøver de å stjele oppmerksomheten vekk fra Nintendo? Både Game Informer og spanske emol.com trekker frem uttalelser fra Sony Home Entertainment sjef Hiroshi Sakamoto om en spennende annonsering, kanskje så tidlig som ved Game Developers Conference (GDC) i mars. Dette ryktet støttes også av IGN som mener at Sony har begynt å dele ut tidlige versjoner av sin nye konsoll til utviklere og skal ha en endelig versjon klar til i sommer.

Kommentar: Vi trenger ikke tre blåkopier
Det florerer med rykter om PS4, selv om konsollen hverken er annonsert eller bekreftet.

Sony og Microsoft har ofte hermet etter Nintendo. I 2009 etter suksessen til Wii, bestemte de seg synkront for at de også skulle ha bevegelseskontroller. Begge påstod dette hadde vært planlagt lenge og at det ikke var inspirert av Wii. Flere enn Sony og Microsoft selv som tror på sistnevnte? Xbox Kinect og Playstation Move ble begge annonsert i juni 2009 og ble lansert på høsten 2010. Det ble ekstra ironisk ettersom Jack Tretton, sjefen for Sony Computer Entertainment i USA, påstod at PS3 var en biff og at Wii var en lollipop, to år før det ble annonsert at PS3 skulle få sin helt egen lollipopkontroll.

Dette er en annonse:
Kommentar: Vi trenger ikke tre blåkopier
Nintedo gjorde suksess med sin lollipopkontroll, så da lagde Sony sin egen.

I tillegg til spekulasjoner om en annonsering i år er det rykter som tyder på at Microsoft lar seg inspiere av Nintendo. Xbox World Magazine hevdet i fjor at de hadde solide kilder på at kontrollen til Microsoft sin neste konsoll skal få HD berøringsskjerm i likhet med Wii U. Tanken skal være at skjermen skal brukes til å ta spillopplevelsen ut av fjernsynet som en bærbar spillmaskin, noe som Wii U har mulighet til i dag.

Kommentar: Vi trenger ikke tre blåkopier
Neida Microsoft, dere hermer ikke etter Nintedo i det hele tatt.

Trenden med å herme etter hverandre er ikke ny i bransjen. Femte og sjette generasjon av konsoller var fødestedet til mange løsninger vi tar for gitt i dag, blant annet vibrerende kontroller, analoge styrespaker og spill over internett. Mange av disse startet på én konsoll og ble senere tatt i bruk av konkurrentene. Nintendo 64 var først ute med vibreringsteknologi i form av sin rumble pack. Lignende teknologi ble senere samme året tatt i bruk i DualShock kontrollen til Playstation. Da den originale Xbox kom ut ble den beskyldt for å herme fordi den også hadde en vibrerende kontroller.

Jeg er bekymret for at vi til slutt kan ende opp med tre tilnærmet like konsoller hvis de fortsetter slik. Jeg trodde hele poenget med en ny konsollgenerasjon var å gi spillbransjen muligheten til å foreta et hopp, ikke bare et steg. Jeg har sett mange uttalelser det siste året om at nåværende konsollgenerasjon har vart for lenge. Jeg er enig, men samtidig ønsker jeg ikke å fremskynde neste generasjon hvis det går på bekostning av nyskaping.

Kommentar: Vi trenger ikke tre blåkopier
Så lenge vi ikke får en slik kontroll bør vi egentlig si oss fornøyd.

Microsoft og Sony holder kortene tett til brystet og gir seg selv spillerom. Jeg tror vi får se de nye konsollene i løpet av året, men vi skal ikke utelukke at ryktene kan være villedende. Tiden vil vise. Jeg håper bare at hver nestegenerasjonskonsoll har et særpreg og fokuserer på deres ulike styrker. Vi trenger ikke tre blåkopier.



Loading next content