Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Kohan: Immortal Sovereigns

Kohan: Immortal Sovereigns

Kohan er et polert strategi-spill, som er lett å sette seg inn i og som har så mange gode kvaliteter at det vil tiltale alle strategi-fans, erfarne som nybegynnere.

Når jeg skal kose meg med en omgang strategisk tenking, så står valget alltid mellom Seven Kingdoms 2 og StarCraft. Hvorfor det? Fordi Seven Kingdoms 2 er full av så mange ting, man kan stille på og ting man skal holde øye med. Noen gange for mange, og det krever at man klikker rundt på virkelig mange ting med musen.

I StarCraft er det rett på og hardt, men man har heller ikke kontroll over så mye. Ville det ikke da vært en idè med et strategi-spill, som kombinerte de to, men samtidig balanserte gameplay-elementene litt mer? Et slikt spill er Kohan: Immortal Sovereigns.

Det skulle være så bra
Når man setter seg foran skjermen for å spille Kohan, trer man inn i en verden skapt av mektige guder og med udødelige riddere, kalt Kohans, til å passe på innbyggerne. Det burde være den perfekte verden, men som alltid blander mørke krefter seg, og river opp den omhyggelig sådde idyllen med roten.

Mørket brer seg som en altødeleggende steppebrann over den før så perfekte verdenen, og de mektige Kohans forsvinner, for først å dukke opp flere hundre år senere for å ta opp kampen. Dit navn er Darius, en edel og stolt Kohan, som har fått en ubeskrivelig lyst til å banke de mørke kreftene tilbake til underverden hvor de hører hjemme - men du kan ikke gjøre dette alene. Mektige hærer skal trenes, ressurser skal samles inn og byer skal inntas og befestes. Du trenger hjelp.

Byggherre
Kohan er et realtime-strategi spill som er delt opp i kampanjer. Og som så ofte før, starter man med et par simple treningsoppdrag. Så man kan få litt følelse for spillet og dets elementer, før det for alvor braker løs. I de fleste oppdragene starter man med en liten landsby, og muligvis en liten hær. Hvis ikke, handler det om å få erobret eller grunnlagt en by og få trent en hær med det samme, for det er byene og dine hær-enheter, som er livlinjen gjennom hele spillet. Hver hær-enhet er bygget opp av en hovedgruppe og to støttegrupper, og du bestemmer selv hvordan troppene skal settes sammen.

Krefter, sammensetning og retning
Til din rådighet har du forskjellige former for soldater, spesialstyrker og magikere med hver deres evner, styrker og svakheter. Sammensetningen skal man være omhyggelig med, for den kan nemlig være avgjørende for hær-enhetens suksess. En enhet satt sammen av tungt armert kavaleri med en prest og en Ranger som støtteenhet kan gjøre mye skade, fordi presten kan beskytte hele enheten med magi, mens Rangerens stedssans gjør det mulig for enheten å bevege seg raskere gjennom vanskelig terreng som skog eller ørken.

Helt automatisk
Så snart byen er grunnlagt kan man begynne å få samlet opp ressurser, men i Kohan foregår det på en litt annen måte. Før var ressurser som tre, stein og jern noe man skulle ut og hente i skogene og i minene rundt byen. I Kohan kan man nøye seg med å bygge et sagbruk, en smed eller et steinbrudd inne i selve byen, som så vil "produsere" ressursene helt automatisk. Av og til kan man være heldig å finne en jern- eller guldåre i landskapet, hvilket kan gi ressursene og økonomien et friskt pust, så snart ingeniørtroppene dine får anlagt en mine over åren. Det hjelper ikke mye hvis minen er uten for byens forsynings sone, for sdaer det ikke mulig å få fraktet hjem gullet.

In the zone!
Forsyningssonen er et annet viktig element i Kohan og spesiellt når man drar i krig. Hvis troppene dine får hard medfart, kan du gir dem ordre om å trekke seg tilbake og deretter sender dem innenfor din bys forsyningssone. Her kan de samle opp krefter igjen og erstatte de troppene, som falt i kamp. Størrelsen på den livsviktige forsyningssonen kommer helt an på byens størrelse. Jo større jo bedre men man kan også bygge ut sine forsyningssoner ved å placere forposter, hvis man da ikke bare velger å grunnlegge nye byer eller kanskje innta et par av fiendens byer og "overbevise" innbyggerne om å se tingene fra din side.

Strategi man kan forstå
Kohan: Immortal Sovereigns er et lekkert og veldesignet spill hvor, gameplayet er fullt av lekre detaljer som samtidig er forståelige. Realtime-strategi kombineres med elementer fra de noe "tungere" strategi-spillet, så det er noe for enhver smak, og det er lekkert å se det fungere. Grafikken er der ikke så spesiell og lyden er fort glemt, men gleden ved gameplayet blir hengende igjen lenge.

7 / 10
+
lett å komme i gang med, inneholder mange bra gameplay-elementer som er lette å forstå.