Kirby's Epic Yarn

Kirby's Epic Yarn

Lettspilt og råflott plattformsprell av den gamle skolen. Kirby er tilbake i nøsteversjon.

Min historie med den rosa tyggegummiboblen Kirby strekker seg helt tilbake til barnsben av. Kirby's Adventure og Dream Land-spillene gjorde, med sine muntre toner og sitt sukkersøte ytre, underverker for en storøyd liten sneip som fikk holde i spillkontrollen for første gang. Magien ved Kirby-spillene koker ned til hvor enkle de er å forholde seg til. Her finnes ingen moral eller ondskap, og hvis bakenforliggende motivasjon er en del av bildet, er den som regel ikke tyngre enn at Kirby har blitt frastjålet en kake.

Selv fiendene og hovedskurken i Kirby-spillene kan forveksles med kosedyrseksjonen i en hvilken som helst leketøysforretning. Men vent. Med et fordøyelsessystem utenom det vanlige har Kirby blitt kjent for å kunne sluke enhver skapning i umiddelbar nærhet, for så å stjele egenskapene til denne. Ikke like uskyldig. Det var alltid en fryd å utforske nye brett for å se hva man kunne forvandle seg til i neste omgang, være det seg flammende bilhjul, tornadoer eller sverdsvingende miniriddere.

I Kirby's Epic Yarn har man derimot beveget seg bort fra den evinnelige formelen om å kopiere talentene til Drømmelandets vergeløse innbyggere. Vi kan ei heller blåse oss opp til en ballong for å sveve. Hva har skjedd?

Jo, det er naturligvis den onde trollmannen Yin-Yarn som har vært ute med tryllerier og transportert Kirby til et kongedømme hvor alt utelukkende er laget av stoff. Med en kropp av hyssing oppdager helten vårt fort at det er meningsløst å utføre sitt karakteristiske åndedrett, i og med at luften blåser tvers igjennom kroppen hans.

Etter en rask samtale med kongedømmets prins blir Kirby oppfordret til å hjelpe ham på vei for å gjenvinne kontinentet til fordums harmoni. Nærmere bestemt har Yin Yarn plukket løs stingene som knytter de forskjellige landene sammen, og Kirbys oppgave blir å assistere prinsen i sin jakt på de magiske trådene som kan sy dem sammen.

Og dette utgangspunktet fungerer overraskende godt. I et univers hvor alt er laget av stoff blir ikke bare faktumet viktigere for opplevelsen rent visuelt, men også plattformløsningene henger i tråd (...) med materialet i omgivelsene. Med en liten trådpisk kan helten vår rive istykker fiender, slynge seg over juv og trekke opp plattformer ved å nøste løs floker. Bak påsydde emblemer i brettene kan man også finne skjulte skatter. Litt om litt faller det spilleren naturlig å se på alt med en syerskes blikk, men ikke bare når det gjelder behandling av tekstiler: Epic Yarn er til tross for mangel på høyoppløst grafikk og teknisk vigør, et riktig så pent spill å se i bevegelse.

Både væske og ild er laget av hyssing, hvorledes illusjonen av å spille et stoffmaleri gjør seg gjeldende. Det er nesten som å være tilbake i barnehagen med filt og tubelim mellom pølsefingrene, minus snørrklysene og all hylingen.

I den forbindelse er det naturlig å legge til at Kirby's Epic Yarn er et gjennomført barnlig spill. Ikke barnslig - her er det ingen grunn til å være nedlatende - men barnlig. Som i alle andre Kirby-spill er det en tilgivelig spillstruktur vi får ta del av, kanskje enda mer tilgivelig i Epic Yarn. Her er det ikke mulig å dø. Kommer du utfor skade, mister du kun en porsjon av myntene og diamantene som er samlet opp underveis. Har du ingen mynter å miste, blir Kirby transportert et par centimeter tilbake i brettet. Har du en barnebursdag i kikkerten, kan jeg trygt si at Kirby's Epic Yarn er det mest naturlige valget blant nyere spill til Nintendo Wii.

Med mindre man er død på innsiden bør man i det minste oppnå en aldri så liten krumming i munnviken når Kirby syr seg om til en stridsvogn, ubåt, terrengbil og flyvemaskin. Disse omdannelsene inntreffer på bestemte områder i brettene og fungerer som transportetapper i form av minispill, men til tross for sitt sporadiske inntog og sin korte lengde, blir disse variasjonene nesten umiddelbart for insentiv å anse. Man vil rett og slett spille videre for å se hva det neste påfunnet til Kirby vil være.

Bortsett fra en uhyre trøytet mulighet til å innrede leiligheten hans (hennes?) er det dessverre ikke særlig mye mer å hente ut av Kirby's Epic Yarn. Tradisjon tro snakker vi her om et relativt lettspilt plattformspill som er over på snaue 5 timer. Har man tid til overs kan det sikkert skvises et par ekstra timer ut av spillet ved å samle alle emblemene i hvert brett, men man kan strengt tatt ikke honorere utviklerne for å ha strødd et par samleobjekter langs veien. I en bransje hvor forbrukerne får stadig mer for pengene i form av flerspiller og opplåsbart innhold skal jeg ikke kimse av de som forventer litt mer av Epic Yarn.

Som svoren tilhenger av Kirby og tradisjonelle plattformspill er jeg derimot ikke én av dem. Epic Yarn er både sjarmerende, kreativt og lekkert laget. Ideen om et univers bygget opp av stoff er gjennomgående og gjennomtenkt i det henseende at det blir brukt som ledd i spillets gåter og løsninger. Er du av typen som er sikker nok på deg selv til å begi deg ut på årets hittil søteste eventyr, er Kirby's Epic Yarn en sikker vinner. Ren Nintendo-magi.

Kirby's Epic YarnKirby's Epic YarnKirby's Epic YarnKirby's Epic Yarn
8 / 10
+