Kirby: Triple Deluxe

Kirby: Triple Deluxe

Kirby på 3DS holder seg til den kjente oppskriften, men heldigvis våger det å bryte litt med konvensjonene og fylle på med noe nytt...

Kirby har aldri kunnet nyte den samme populæriteten eller stjernestatusen som Mario, men Nintendo har likevel fortsatt å sende den rosa skumklumpen ut på nye eventyr. Mens Mario og vennene hans har prøvd seg som idrettsstjerner, rollespillhelter og mye annet, så har Kirby alltid holdt seg til plattformeventyr.

Det har blitt eksperimentert med kontrollmuligheter, utseende og en gang eller to med en ny spillform, men plattformhopping og evnen til å sluke sine fiender har vært grunnmekanikkene siden debuten på Game Boy i 1992. Resultatet har vært at ikke alle Kirby-eventyrene har vært like interessante.

Derfor kan det både overraske og skuffe å se at Kirby: Triple Deluxe fortsetter å følge den vante oppskriften. Mekanikkene virker fra start til å være de samme, samtidig som vanskelighetsgraden umiddelbart er så lav at dette fort blir kjedelig. Likevel har det blitt gjort noen endringer - man må bare gi eventyret litt tid.

Kirby: Triple Deluxe

Etter å ha fullført de første brettene blir det tydelig at utvikleren kun har bevart seriens vanlig oppbygning for å kunne leke med spillerens forventninger. Dette blir mest synlig den første gangen man støter på et brett som forgår på flere nivåer. Man har den standardveien man beveger seg på til vanlig, men ved å gripe fatt i en flygende stjerne blir man båret over til bakgrunnen av brettet som inneholder flere hemmeligheter og utfordringer. Vi har sett dette bli brukt tidligere i spill som Mutant Mudds, men det virker glimrende her og sørger for at hvert brett blir mer interessant å utforske.

Den andre store tilføyelsen i Kirbys utvalg av triks er den såkalte Hypernova-evnen. Den får Kirby til å blinke i regnbuens farger på samme måte som Mario, men i motsetning til Mario blir ikke Kirby udødelig. Han får i stedet evnen til å mangedoble sin sugeevne, så dette gjør at han kan sluke fiender i alle mulige størrelser. Enda morsommere er det at han kan suge opp deler av spillets bakgrunn, noe som åpner for nye veier å gå. Andre ganger må man bruke denne evnen til å løse små gåter, og resultatet er at Hypernova blir brukt til å holde deler av hvert brett nytt og friskt.

Kirby: Triple Deluxe

Spillets oppbygning er lånt fra seriens siste store eventyr, Kirby's Adventure Wii, og det betyr at hvert brett inneholder et bestemt antall Sun Stones som er ekstra godt gjemt. De magiske stenene skal brukes til å åpne for verdenens bosskamp, og det er først når denne er beseiret at du kan bevege deg videre til neste verden.

Man er ikke nødt til å finne alle Sun Stones for å kunne komme videre, men jakten på disse blir fort et vanedannende metaspill. Det samme kan derimot ikke sies om de 250 nøkkelringene som alle forestiller en figur fra et av seriens tidligere spill. Disse fungerer mest av alt som lokkemat for de spillerne som ikke klarer å dy seg når det gjelder å samle absolutt alt i slike spill som dette, men som vi andre raskt glemmer.

Kirby: Triple Deluxe

For første gang siden Kirby's Adventure fra 1993 har utvikleren også valgt å stramme til utfordringen - ikke mye, men det er nok til at eventyret blir mer underholdende enn tidligere. Spesielt bosskampene nyter godt av dette, og foruten at de alle er kreativt utført byr de også på litt utfordring. Forskjellen på vanskelighetsgradene fra et brett til et annet kan bli litt ugjevn mot slutten av spillet, men selv om det kunne vært gjort bedre er det likevel en fornøyelse å spille gjennom et Kirby-eventyr hvor det er mulig å feile.

Kirby: Triple Deluxe

Skulle du være i tvil om en rosa skumklump og hans morsomme verden kan levere et eventyr med lekker grafikk, så trenger du ikke å lete lenger enn Kirby: Triple Deluxe. Fargene er mange og flott satt sammen, mens alle de kjente figurene er til forveksling like de fra Wii-versjonen. Det lekes ofte med perspektivet på en slik måte at både fiender, utfordringer og Kirby selv beveger seg ut mot skjermen, og det ser simpelthen lekkert ut. 3D-effekten opplevde jeg derimot som litt uklar, så denne slo jeg raskt av igjen.

Kirby: Triple Deluxe er det mest idérike og fornøyelige Kirby-eventyret jeg har testet på lang tid, ikke på grunn av de tynne minispillene Kirby Fighters (en utvannet Smash Bros-variant) eller Dedede's Drum Dash (et sjarmløst rytmespill), men fordi hovedeventyret overrasker meg hele tiden. Godt brettdesign, avvekslende utfordringer og morsomme evner sørger for at Kirbys nyeste eventyr er noe du bør vurdere hvis du leter etter et solid plattformspill til din Nintendo 3DS.

8 / 10
+
Litt utfordring gjør serien godt, gode ideer, flotte bosskamper og morsomme egenskaper.