King's Quest

King's Quest: Ep1 - A Knight To Remember

Det er ikke ofte vi har hatt det så koselig med et eventyr som vi hadde med King's Quest: A Knight To Remember. Den første episoden ga definitivt mersmak...

Det er sjeldent i spillverden, et koselig eventyr. Hverken The Witcher eller The Elder Scrolls kan karakteriseres slik. Spennende, ja. Men koselig? Hyggelig? Direkte morsomt? Det er mange slike ord som kan beskrive opplevelsen jeg har hatt med Sir Graham of Daventry i episode 1 av King's Quest.

Plottet i King's Quest baserer seg på fortellingene til protagonisten Graham, som i «nåtid» er blitt en eldre mann. Som eldre flest elsker han å fortelle om fortidens bragder. Historien blir fortalt til hans barnebarn Gwendolyn, en livlig og eventyrlysten jente som nokså sikkert påtar seg en større rolle senere i serien. Sammen kommenterer de det som skjer underveis, og det hender at de finner på å hinte til hva man må gjøre for å komme seg videre. Som oftest er det dog lite som avsløres av fortelleren, slik at man ikke ofrer vanskelighetsgraden for fortellerstemmens idyll.

Selve spillet foregår i kongeriket Daventry, et magisk land der tilsynelatende alt kan skje. Helten Graham setter ut på en reise for å bli ridder, men for å oppnå dette må han vinne en konkurranse mot andre håpefulle. En ganske klassisk jeg-vil-bli-ridder-fortelling, med andre ord. Det positive er hvor bra det hele er gjort, og hvor lite seriøst spillet tar seg. King's Quest er nemlig fylt med humor. Ordentlig god humor, i tillegg. Det var flere ganger jeg satt og lo av en liten kommentar en eller annen soldat spyttet ut, for ikke å glemme alle ordspillene gamle Graham peprer oss med. Det er ofte utrolig tørre vitser, men dét er poenget. Jeg blir også imponert over hvor barnevennlig alt er, til tross for at barn flest nok ser forbi mange av de samme vitsene de litt eldre konstant vil fnise og knise over.

King's Quest
Gamle Graham og barnebarn Gwendolyn drømmer seg tilbake i tid. Det må da værra lov.

For at humoren skal fungere er det dog svært viktig at stemmeskuespillet er på plass. Heller ikke her skuffer King's Quest. For hvordan skal det kunne gå galt med selveste Christopher Lloyd (Great Scott, Marty!) og Zelda Williams (datter av vår alles Robin) på laget? Sammen med spill- og film-stemmer du sikkert har hørt tidligere (fra blant annet Disneys Herkules og Toy Story) skaper de et univers der vittighetene kommer først, og det hjemmekoselige kommer etterpå. Deretter en smule seriøsitet, men det er minimalt.

King's Quest
Soldatene i Daventry er noen komiske genier. Er det noen som tør gjette på hvor mange ordspill soldatene i Daventry har på ordet «Knight»?

Kanskje er det nettopp mangelen på alvor som holder spillet en smule tilbake. Det finnes liksom ikke noe som heter «hastverk» i Daventry, og det er lite som aktivt driver fortellingen fremover utover det faktum at man leter etter gjenstander for å bli tildelt nye gjenstander for endelig å kunne delta i ridder-konkurransen. Til tross for at første kapittel skal utspille seg i løpet av én dag føles det ut som at man kan bruke ukevis på å tråkke seg gjennom de vakre, håndmalte omgivelsene. Momentet som skaper fremgangen er annerledes her. Mens man i spill som Telltales The Walking Dead ønsker å flytte på seg og se hva som skjer videre, ønsker jeg i King's Quest derimot å avansere i fortellingen for å få påfyll av ordspill og gameplay. Jeg er ikke nødvendigvis like opptatt av å se hva som skjer etter at jeg fant en rar bjelle eller et gresskar fylt med ekorn. Som er nokså søtt, da, vel og merke.

King's Quest
Jepp. Dette er pent. Peer Gynt, anyone?

Det King's Quest taper på spenning, tar det heldigvis opp igjen i spillestil og estetikk. Det er rett og slett deilig å se Grahams kappe slenge frem og tilbake når man beveger på seg, og selv om det blir en del løping til steder man har besøkt tidligere, er det ikke noe jeg klager på når omgivelsene er så vakre som de er. Et par irritasjonsmomenter er dog at det av og til tar lang tid å laste inn teksturer på visse figurer. Lastetider er for det meste en saga blott, men litt tilfeldig dukker de opp når man løper fra et område til et annet. I tillegg irriterer det meg at det ikke er mulighet for å hoppe over samtaler - verken nye eller de man har hørt tre ganger før. Trykker du feil eller har lyst til å få med deg en liten detalj fire linjer inn i praten bruker man nok mer tid enn man har lyst til. Jeg undrer meg over hvorfor man ikke har lagt inn en så enkel og liten funksjon.

Når det er sagt er samtalene med folket i Daventry noe av det som gjør King's Quest så givende. Visse aspekter ved dialogene minner meg om gamle klassikere som Jak and Daxter, der alle unike karakterer har noe de vil du skal gjøre for dem. Samtidig fokuserer ofte kameraet sakte inn på den egentlige årsaken til at samtalen finner sted, eksempelvis på en spesifikk gjenstand eller noe som mangler som var der tidligere.

King's Quest
Daventry - Kom som du er. Om du må. Vi er røde, hvite blå...

Jeg nøt også hvor lang episoden faktisk viste seg å være. Selv om det garantert er mulig å fullføre spillet på kortere tid, brukte jeg rundt 7-8 timer på å komme meg gjennom dette første kapitlet, til tross for at oppgavene var relativt enkle i forhold til andre spill i samme sjanger. Du finner ingen obskure løsninger som de i Broken Age eller Drømmefall: Kapitler her. Logiske løsninger og godt med spilletid er forfriskende i en sjanger som denne.

King's Quest
Hm. Finnes det noe på denne veggen som også kan brukes som et hjul, tro?

King's Quest: A Knight To Remember tilbyr noe så sjeldent som et knakende bra og barnevennlig eventyr for voksne. Hvis du endelig har gått lei av å se Disney-filmen Sverdet i Stenen for ørtende gang, men føler deg mest komfortabel i en slik fantasiverden, er dette midt i blinken for deg. Fra de gode spillmekanikkene til de fabelaktige dialogene og kommentarene, er det lite som ikke flyter godt i dette vakre universet. Til tross for noen få irritasjonsmomenter og mangel på ren spenning må jeg si jeg gleder meg til å bli gjenforent med Graham så snart han er rede til å fortelle oss mer om seg selv. Hvor lang tid det vil ta, er dog usikkert. We might even have to call it a Knight!

9 / 10
+
Fabelaktig stemmeskuespill, humor som treffer, klassiske karakterer, mye å utforske, logiske løsninger, rett og slett koselig, morsom fortellerstil, lang episode.