Kingdom Hearts Re:coded

Kingdom Hearts Re:coded

Det originale Kingdom Hearts, men ikke helt. Kristina har vært kodeknekker i nyversjonen vi ikke savnet...

Jeg har alltid elsket Kingdom Hearts og spesielt originalen syns jeg var et smart og ekstremt vellaget eventyr. Måten Square Enix forenet gode gamle Disney med sine egne skapelser var et fornøyelig friskt pust. Square Enix har dessverre innsett at dette konseptet selger som hakka møkk og at det ikke er noen som helst grunn til kun å gå for kvalitet. Kvantitet, tenker Square mens de kler Kingdom Hearts i ny skjorte og bukse og selger det som et nytt spill. Pengesultne utviklere og utvannet konsept til side: Kingdom Hearts Re:coded er ikke dårlig. Det har riktignok sine feil, og historien har omtrent like mye personlighet som en våt sokk, men det er ikke et direkte dårlig spill.

Re:coded plukker opp tråden etter Kingdom Hearts II og utspiller seg teknisk sett i gresshoppen Timmys journal. På mystisk vis har Sora, Mikke, Donald og Langbein blitt fanget i Timmys digitale journal, og det overordnede målet er derfor å komme seg ut av den. For å få til dette må du tilbake til verdenene fra Kingdom Hearts i tur og orden, men denne gangen må du derimot bekjempe ulike bugs.

Det har seg nemlig slik at verdenene fra det tidligere spillet faller fra hverandre fordi det er kodefeil i stukturen. Som altmuligmann Sora må du derfor inn i infrastrukturen og drepe horder av hjerteløse som har infisert omgivelsene. Kingdom Hearts Re:coded følger den åpenbare plotutviklingen der man følger noen for å få svar, får svarene, innser hva som gjøres og... gjør det. Kingdom Hearts har et hvelv av muligheter grunnet samarbeidet med Disney, men velger heller en forutsigbar og uinspirert handling som kun virker å være en unnskyldning for å lage en nyversjon av originalen, snarere enn et påskudd.

At det nå er "bugs" i dataen gjør det ikke stort mye bedre. Dette betyr at man for hver verden må finne en feil i infrastrukturen, for så å gå inn i koden dens. Disse sekvensene ser omtrent like inspirerte og kule ut som redaktøren klokka åtte på morgenkvisten (sykt sexy og feiende flott, med andre ord? red.anm.)

Disse kodesekvensene består av rom med fiender som må bekjempes for å rette opp feilen. I rommene kan det også være ulike hindringer som gjør at plattformdelen blir vanskeligere. Blant annet er det magnetiserte blokker som drar deg mot seg, trampolineblokker og blokker som kun er der en liten stund for så å forsvinne. Dette fungerer helt greit og er ganske spennende de første gangene man møter på noe nytt. Det er etter den tjuende gangen at det går fra å være gøy til å bli irriterende.

Rommene ser alle like ut: enten mørkerøde eller dusblå, noen ganger er til og med layouten helt lik. Det blir med andre ord mye av det samme. Denne klipp og lim-mentaliteten passer seg ikke når man skal skrive bra kode. En pluss i margen er derimot satsesystemet. Det innebærer at man kan satse en viss prosent av poengene man tar med seg fra hver debugging hvis man greier å bruke så og så mye tid, en spesiell ferdighet og så videre. Beklageligvis blir også dette fort kjedelig med haltende variasjon.

Re:coded har derimot enkelte forløsende kvaliteter. De ulike verdenene har gjerne en egen vri på hvordan feilene i koden påvirker Sora. I Olympus Colosseum fra Hercules påvirkes Sora i den forstand at man mister muligheten til å kjempe på velkjent Kingdom Hearts-vis og må ty til rundebasert slåssing. Hos Alice i Eventyrland blir man plutselig transportert tilbake til enklere tider med klassisk plattformtilnærming der skjermen beveger seg langsomt fra venstre til høyre og man må manøvrere Sora for å komme seg gjennom uskadd.

Denne variasjonen i spillet er fantastisk gøy og gir definitivt noe tilbake til spilleren som har slitt seg gjennom all den kjipe debuggingen av koden. Dette, sammen med grafikken, gir Re:coded et merkbart løft. Grafikken er nemlig så bra at den kan sammenlignes med storebroren Birth by Sleep til PSP. Fargene er livlige og figurene er skarpe og veldesignede. Ironisk nok er det ingen grafiske bugs i Re:coded...

Kampsystemet fungerer slik som tidligere Kingdom Hearts. Helt til å begynne med må man velge om man vil spesialisere seg på rå kraft, magi eller helbredende magi. Når man har valgt hovedgrenen får man velge en støttegren. Deretter er det bare å slå løs på fiender med det legendariske Keyblade-våpenet og vente til fiender gir fra seg ulike oppgraderinger som man kan bruke til å gå opp i nivå eller utvikle ulike ferdigheter. I tråd med den digitaliserte vrien på historien er også oppgraderingsnettet lagt opp som en datamaskin - hvis datamaskinen er rosa, og laget av duplo.

Oppgraderingsnettet består av blanke brikker der man kan sette inn det man selv plukker opp for å utvikle ferdighetene. Denne delen er ganske festlig og gir spilleren mulighet til å låse opp ekstra justeringer som påvirker spillet ellers - slik som vanskelighetsgrad og hvor mye skatt fiendene slipper. I sterk kontrast til dette originale og gøyale innslaget står kameraet. Til tider er det like vimsete som en humle på avveie; såpass ille at det flere steder i spillet er ødeleggende.

Det er stort sett ikke noen vits å bemerke kamerakvaliteten med mindre det er ekstremt dårlig, og Kingdom Hearts Re:codeds kamera er nettopp dette. Spillet lider av en grusom kamerakontroll som intet annet enn piner meg i de vanskeligere kampene. En ting er at kampen skal være vanskelig basert på ferdigheter, en helt annen sak er at det skal være vanskelig grunnet elendig kamera.

Kanskje det er bortkastet og ikke minst håpløst å irritere seg over detaljer, men jeg kan ikke la være. Jeg får en følelse av at Kingdom Hearts Re:coded har blitt dummet ned. Dialogen og historien er så forenklet og pedagogisk at man lett kan slippe unna med halvparten av den. Når man står overfor en dør med et gigantisk nøkkelhull på display og man i inventaret bærer med seg en gigantisk nøkkel, virker det rimelig - i mangel på et bedre ord - dust, at vår alles kjære Sora ikke tenker på å prøve den, men faktisk trenger et nikk i riktig retning fra Mikke. Virkelig? Virkelig.

Kingdom Hearts Re:coded føles halvhjertet og halvferdig sammenlignet med originalen. Kingdom Hearts var et smart, vittig og originalt spill med et finurlig og nyskapende plott. Re:coded er skyggen dens. En blek og blodfattig utgivelse som mangler sjarmen og driven fra de tidligere spillene. Det har glimt av elementer som kunne gjort det til et godt spill, men det slukes av alle de irriterende feilene.

Kingdom Hearts Re:codedKingdom Hearts Re:codedKingdom Hearts Re:codedKingdom Hearts Re:coded
6 / 10
+