Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Killzone: Shadow Fall

Killzone: Shadow Fall

På Playstation 4-konferansen i forrige uke avduket Sony neste kapittel i Killzone-serien, og vi satte oss ned for en prat med Guerrilla Games om deres Shadow Fall...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

- Kong Arthur hadde nok blitt skuffet, men dette får duge.

Herman Hulst fra Guerrilla Games er en smule misfornøyd med at det ikke er nok med bare ett bord til invjuets mange 'riddere'. Men det er av mindre betydning. Mer interessant er den ferske annonseringen av Killzone: Shadow Fall, som fikk et dusin med nysgjerrige journalister til å samles rundt dette bordet. Alle vil ha vite mer etter Sony Playstation 4-konferanse i New York.

Killzone: Shadow Fall
Shadow Fall utspiller seg 30 år etter de øvrige Killzone-spillene, og det er mye som har skjedd på den tiden.

Den førsta gameplay-traileren har du sikkert sett allerede. Hovedpersonen lander i en skinnende Vekta City anno 2381, en by som blir angrepet av en gjeng med kjente oransjefargete øyne i løpet av kort tid. Sånn går det når man har Helghast som nærmeste nabo. Traileren bød på pene, men samtidig generiske kamper med løping fra dekning til dekning - etterfulgt av en berg-og-dalbaneaktig flytur gjennom den vakre byen. Designet har blitt endret mye siden de tidligere spillene, og dette er det første jeg spør om.

Dette er en annonse:

Killzone: Shadow Fall ser ut til å bli et lysere og mer fargerikt spill. Vil dette gjelde gjennom hele spillet?

- Den lyse byen Vekta City kommer definitivt til å være hjertet av KillZone: Shadow Fall. Betyr det at du aldri kommer til å møte grå og skitne miljøer? Absolutt ikke. Shadow Fall er fortsatt Killzone. Men vi er veldig fornøyde med det nye miljødesignet. Vi ønsker å skape en verden som er verdt å kjempe for. En vakker verden som du vil leve i, en verden som føles som hjemme.

Guerrilla kommer tilbake til ambisjonene for spillverdenen senere. Vekta City beskrives som en stor, levende plass - omfattende i skala, men også full av liv hvor enn du går. Greiner vaier i vinden, løv virvler opp gjennom luften. NPC-figurene snakker sammen og anerkjenner deg, og det vil bli byplanlegging av det slaget vi har sett i andre science fiction-verk - med flyvende kjøretøyer og skyhøye bygninger.

Killzone: Shadow Fall
Catwoman ...nei, en forkledd Helghast viser sitt maskerte ansikt til spillets ukjente hovedperson.
Dette er en annonse:

Killzone har unektelig blitt synonymt med Playstation, uansett hva man måtte mene om disse førstepersons skytespillene. Shadow Fall ser dessuten ut til å bli et av lanseringsspillene på Playstation 4, en fullverdig oppfølger altså, men jeg er litt forbauset over navnvalget. Mitt neste spørsmål til Hulst lyder som følger:

Hvorfor heter det ikke Killzone 4?

- Det er et godt spørsmål. Playstation 4 er en stor greie for oss, og et enormt steg for vår merkevare. Navnet Shadow Fall har ganske enkelt stor betydning for både oss og spillet. Helghast lever jo i den samme byen som menneskene, spenningen stiger og en skygge faller over byen. Samtidig har navnet en mer bokstavelig betydning, da du som Shadow Marshall utfører oppdrag på begge sider av muren. Vi følte bare at det var på tide med et navn som både var mer beskrivende og forlokkende.

Killzone: Shadow Fall
Vi fikk se et nytt våpen og noen forandringer tilknyttet snikskytingen. Blodige nærkampangrep får vi også selvfølgelig.

Hoppet til en ny konsoll og en ny generasjon ser ikke ut til å ha vært et stort hinder for Guerrilla. Både budsjettet og personalet er bare en anelse større en ved arbeidet med Killzone 3.

- Vi hadde omtrent 125 personer i teamet som jobbet med Killzone 3. Denne gangen er vi 150, og utviklingsprosessen er nesten lik. Det er bare mengden outsourcing som har økt veldig. Denne mengden er nemlig tredoblet, men det er ikke det dyreste leddet i spillutvikling. Det betyr bare at vi får store mengder innhold på et marginalt større budsjett.

På spørsmål om hvordan hestekreftene i Playstation 4 skal utnyttes for å skape en bedre kunstig intelligens, så får vi et mer diffust svar.

Killzone: Shadow Fall
Det blir ikke bare fargerikt og skinnende, forteller Guerrilla. De lover også brune og mørke miljøer.

- Vi vil skape en verden du bryr deg om, og det er viktig at du får følelsen av å leve der og at andre legger merke til deg. Tidligere hadde vi bare kamper, men ikke levende stridssituasjoner. Bedre flanking i tillegg til at fienden kommenterer handlingene dine. Det er en kombinasjon av kunstig intelligens og eksempelvis figurer, dialog og animasjoner.

Guerrilla Games sier også at de er begeistret for den nye Dual Shock, og selv om de skal utnytte de nye funksjonene, så er det de subtile forbedringene av spaker og skulderknapper de liker best:

- Den nye Dual Shock ligger veldig bra i hånden, og den er veldig presis. Vi liker også vinkelen på skulderknappene, headset-uttaket og høyttaleren som kan brukes til radiomeldinger. Vi kommer til å bruke berøringsflaten, men nøyaktig hvordan vil vi avsløre på et senere tidspunkt. Det lysende feltet på kontrolleren skal også benyttes, som for eksempel at den lyser rødt når spilleren er i ferd med å dø.

- Men først og fremst er dette en evolusjon av en håndkontroll som allerede var veldig god. Ta bare det at analogspakene er en anelse høyere nå - det er en liten, men avgjørende detalj.

Killzone: Shadow Fall
I en regissert, men fartsfylt sekvens får vi henge etter en (stjålet?) ISA-farkost.

Grafikken har alltid ligget i front i Killzone-spillene (selv om vi ikke ble lamslått av treeren), og skal vi dømme etter gameplay-sekvensen så ser Shadow Fall veldig pent ut. Når det gjelder bildeoppdatering, så kan det dessverre virke som om 30 bilder i sekundet blir en realitet.

- Demoen dere så på konferansen kjørte med 30 bilder i sekundet, og dette vil også gjelde for det ferdige spillet - 30 bilder i sekundet og 1080p oppløsning.

Apropos grafikk våger ikke Guerrilla å si noe konkret om hvorvidt Killzone: Shadow Fall vil komme med stereoskopisk 3D. De ser i hvert fall ikke på 3D som en passert døgnflue.

- 3D er ikke over. Vi kommer til å prate om slike funksjoner i tiden fremover. Vi liker 3D...

Diskusjonen rundt det ikke fullt så runde bordet avsluttes brått, men hyggelig etter omtrent 20 minutter, og det siste spørsmålet som fisker etter en slippdato får faktisk et svar av Guerrilla. Men det er et svar som etterfølges av latter.

- Neste uke!

Killzone: Shadow Fall
Killzone: Shadow Fall
Killzone: Shadow Fall
Killzone: Shadow Fall
Killzone: Shadow Fall
Killzone: Shadow Fall
Killzone: Shadow Fall
Killzone: Shadow Fall

Relaterte tekster

Killzone: Shadow FallScore

Killzone: Shadow Fall

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Halo blandes med Half-Life, Prey og Deus Ex når Guerrilla Games gir slipp på grunnoppskriften og byr på en annerledes opplevelse...

1
Guerrilla ber om din hjelp

Guerrilla ber om din hjelp

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Guerrilla har lagt ut en stor undersøkelse med massevis av spørsmål angående spillvaner og meninger om deres spill. De skriver spesifikt at de nå ønsker din hjelp til å...

1
Antyder Killzone-relatert annonsering

Antyder Killzone-relatert annonsering

NYHET. Skrevet av Tor Erik Dahl

Spillutviklere kan være kryptiske av og til. Guerilla Games har nå antydet noe om deres Playstation-eksklusive actionserie Killzone på Twitter. Beskjeden lyder kort og...



Loading next content