Selv om det først og fremst er Guerrilla Cambridge, tidligere SCE Computer Cambridge, som står bak utviklingen av Killzone: Mercenary, så må vi besøk Amsterdam-kontoret for å prøvespille. Under presentasjonen er Guerrilla Games raskt ute med å påpeke det tette samarbeidet med Cambridge-studioet, og at de fleste ansatte har vært like involvert i spillseriens tidligere utgivelser.
Deretter poengterer de av Killzone: Mercenary ikke er en billig spin-off, eller noe annet uinspirert halvfabrikat.
- Målet vårt er å lage en skikkelig, fullverdig Killzone-opplevelse, og uavhengig av hva andre gjør på plattformen har vi hatt en veldig klar mening om hva vi ønsker å oppnå fra dag én, forteller spillregissør Piers Jackson.
Hvis vi ser på andre førstepersons actionspill til PS Vita, så er ikke konkurransen akkurat knallhard. Resistance: Burning Skies var middelmådig på det beste, og Call of Duty: Black Ops Declassified var omtrent like underholdende som å fylle ut selvangivelsen. Med Killzone: Mercenary vil Guerrilla Cambridge heve listen for hvordan et førstepersons skytespill skal se ut på en bærbar konsoll.
Under prøvespillingen føles det også som om de har kommet et godt stykke på vei mot en fullverdig Killzone-opplevelse. Guerrilla har slitt i nesten ett år med bare å tilpasse og optimalisere grafikkmotoren fra Killzone 3, og sannelig kjenner jeg igjen de gråbrune, industriaktige miljøene. Våpnene er detaljerte. Lyseffektene er skikkelig pene. Helghast-soldatene skriker "Die, merc!", og skuddsalvene flyr veggimellom. Selv om det mangler ett par skulderknapper, så vil alle som har spilt Killzone til Playstation 3 kjenne seg igjen.
Killzone: Mercenary utspiller seg parallelt med de tidligere spillene i serien. Vi vil blant annet få returnere til Vekta fra det første spillet, og delta i hemmelige oppdrag rett før invasjonen av Helghan fra Killzone 2. Den nye hovedpersonen heter Arran Danner, og er en tidligere militærmann med tredagersskjegg og underarmstatovering som ikke tror på trivialiteter som frihet eller bedre livskvalitet for alle.
Som spilltittelen tilsier, livnærer Danner seg som leiesoldat. Han er bare interessert i penger, og er ikke særlig lojal mot noen som helst. Det er ikke viktig om pengene kommer fra ISA eller Helghast, så lenge de finner veien inn på hans konto. Resultatet er dermed at gjennom seks til åtte timer med enspiller vil la oss rette geværmunningen mot Helghast-soldater såvel som ISA-ansatte.
Handlingen kretser rundt Danners oppdrag med å evakuere Vektas ambassadør og hans familie fra Helghan, midt i krigen som skildres i Killzone 2 og Killzone 3. Oppdraget går ikke helt etter planen, og Danner dras inn i en maktkamp mellom ISA og Helghast hvor ambassadørens sønn (Justus Harkin) ser ut til å spille en sentral rolle. Hvordan dét utvikler seg gjenstår å se.
I begynnelsen på ett av brettene vi tester, er Justus til stede og gjemmer seg i en ventilasjonssjakt. Piers Jackson sier at gutten har en avgjørende rolle i spillet, og kommer til å - ved visse tilfeller - bistå Danner på ulike måter. Tør vi gjette på at Danner vil komme til å innse at det finnes viktigere ting i livet enn penger?
I tillegg til enspillerdelen inneholder Killzone: Mercenary noe Guerrilla kaller Contract Mode, og tre forskjellige flerspillermodi. Du kan velge mellom Deathmatch, Team Deathmatch og Warzone. Sistnevnte er en modus hvor du skal fullføre ulike delmål. Contract Mode er noe du låser opp ved å fullføre brett i enspillerdelen. Det gir deg mulighet til å spille brettet på nytt, men med visse utfordringer som eksempelvis snike seg gjennom hele eller sprenge bestemte mål underveis.
En av spillets største nyheter finner vi i valutasystemet. I både enspilleren og flerspilleren vil du tjene penger som senere kan investeres i nye våpen og nytt utstyr. Piers Jackson forteller at det er opp til spilleren å velge sin egen spillestil. Vil du snike? Kjøp en lyddemper. Foretrekker du klassisk kulespraying? Skaff deg et tyngre maskingevær. Det kan være greit å gjøre begge deler med tanke på det tidligere nevnte Contract Mode.
Det ble riktig nok ikke så mye sniking under vår prøvespilling. Så å si alle konfrontasjonene vi havnet i endte med skuddkamp, alternativt en nevekamp som tok i bruk Vitaens berøringsskjerm. Ved å dra fingeren over skjermen tar man nemlig ut fienden med brutale knivdrap. Andre Vita-funksjoner skal også benyttes, som tilt for å aktivere bomber og baksidens berøringsflate for å zoome inn med kikkertsiktet.
Etter å ha pløyet gjennom en av spillets ni brett, testet en annen og gruset kollegaer i flerspilleren føles Killzone: Mercenary som et ganske solid stykke håndtverk. Det er ikke noe banebrytende nytt, men Guerrilla Cambride later til å fokusere på å lage et spill som er likeverdig PS3-spillene i stedet for å bruke massevis av kroner på en nyskapende opplevelse.
Bildeoppdateringen hang ikke alltid med i svingene, men septemberlanseringen er forstatt langt unna. Dessverre var det ikke mulig å finne ut om det er mulig å spille gjennom hele spillet som enten lydløs ninja eller fryktløs desperado, for Danner (jeg) ble alltid oppdaget av enten et kamera, eller en Helghast-soldat utenfor skjermen.
Vårt største spørsmål akkurat nå er hvor bra tilpasset det vil bli til det bærbare formatet. Hvem vil egentlig ha tålmodighet til å snike seg frem, eller vinne en flerspillerkamp, på en overfylt buss med nysgjerrige skoleelever på alle kanter?
Guerrilla Cambridge har riktig nok lagt inn noen berøringsfunksjoner, men i bunn og grunn føles det som et spill som like gjerne kunne blitt utviklet til Playstation 3, og antageligvis blitt enda bedre. Lengter du etter et klassisk Killzone-spill til Vitaen din, så kan nok skru opp temperaturen med en ekstra flamme.