Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy

Jedi Knight: Jedi Academy

Synes du skolen er kjedelig? Da bør du melde deg inn på Luke Skywalkers Jedi Akademi på Yavin 4.

Synes du skolen er kjedelig? Da bør du melde deg inn på Luke Skywalkers Jedi Akademi på Yavin 4. Her kan du lære å bruke Kraften, svinge lyssverd og hjelpe med til å holde ro og orden i den fjerne galaksen for lenge, lenge siden.

Jedi Academy er mer eller mindre en direkte fortsettelse av Jedi Knight II: Jedi Outcast, som ble utgitt i fjor. Den gangen het helten Kyle Katarn, en tidligere Jedi-ridder, som mistet troen på seg selv og kuttet sin forbindelse til Kraften. Onde krefter herjet og Kyle måtte gjennoppta sin forbindelse til Kraften, for å beseire det onde. I Jedi Academy har Kyle tatt plass ved Lukes side som Jedi-ridder og læremester på Jedi Akademiet, hvor nye elever skal til å starte opplæringen. En av dem er deg, Jaden Korr - en ung og lovende Jedi, som snart rotes inn i nye problemer. En gammel fiende dukker opp igjen, med skumle planer om å gjennopplive en ond Sith-Lord, hvilket selvfølgelig bare en ekte Jedi-ridder kan sette en stopper for.

Livet som Jedi-ridder er noe annerledes enn det vi opplevde i forgjengeren Jedi Outcast. Her var Kyles vei fra å være utstøtt til å bli nyfødt Jedi-ridder allerede staket ut på forhånd. I Jedi Academy har man selv mer kontroll over tingene og du står fritt til å velge og sverge troskap mot den Mørke eller den Lyse siden av Kraften. Jedi Academy lar dessuten spilleren selv bestemme Jadens utseende, rase og kjønn. Når Jaden så fremstår som man vil ha han/henne, skal man designe lyssverdet sitt - fra skaft til lysende klinge. Som ung Padawan-lærling er man kun i stand til å håndtere lyssverdet, men senere i spillet blir man utnevnt til Jedi-ridder og da kan man velge fritt om man vil bruke ett lyssverd, to lyssverd eller den famøse "dual-saberen" som Darth Maul svingte så lystig i Episode I.

Som Jedi-ridder skal man ikke bare mestre lyssverd. Man må også kunne temme Kraften, så man kan bruke den i kampen mot ondskap. På samme måte som i Jedi Outcast, starter man med de mest elementære Kraft-evnene. Disse gjør det mulig å hoppe høyere, løpe raskere, kaste lyssverdet som en boomerang og beskytte seg mot skudd fra laserpistoler. De gjør det også mulig å dytte fiender overende eller trekke dem mot seg. Som noe nytt er det nå også mulig å bruke Kraften til å "få følelesen av" fiender på lang avstand og se ting andre ikke kan se. Alle Jedi-riddere kan bruke Kraften på denne måten, uansett om de hører til den Lyse eller den Mørke siden, men som allerede nevnt, finnes det også egenskaper som er spesifikke for de enkelte sidene.

På den Lyse siden finnes evner som gjør det mulig å heale sår etter kamper, absorbere Kraft-energi vendt mot deg selv, forvirre fiender så de skyter på deres egne og danne Kraft-skjold så man kan beskytte seg mot laser-skudd og andre farer. Den Mørke siden gjør det mulig å skyte kraftige lyn etter fienden, gripe personer i strupen over lenger avstander eller suge ut livsenergien hans. Det er også mulig å slippe løs sin vrede i et voldsomt angrep uten noen form for beherskelse. Man kan fritt velge hvilke egenskaper fra de to sider man vil satse på og det er en god ide siden de supplerer hverandre veldig bra. På denne måten kan man skape sin egen profil som Jedi-ridder, hvilket gir spillet en skikkelig replay-verdi. Neste gang man starter et nytt spill, kan man dermed prøve med en ny kombinasjon egenskaper.

Alle disse Kraft-evnene er delt i tre nivåer. Jo høyere nivå, desto mer effektive er de. Det spesielle Kraft-grepet, som gjør det mulig å kvele en motstander uten fysisk berøring, kan på første nivå kun brukes til å stoppe en motstander midlertidig uten å gjøre fysisk skade. På tredje nivå kan man derimot skvise livet ut av stakkaren, løfte han opp i luften og slenge ham rundt. De naturlige Kraft-egenskapene stiger automatisk i nivå jo lengre man kommer inn i spillet, mens man selv kan bestemme nivået på egenskapene fra den Mørke og Lyse siden. Dette gjøres før man begir seg ut på et oppdrag. Man blir presentert for et skjema over de forskjellige Kraft-egenskapene og har muligheten til å velge en ny egenskap eller forbedre en av de eksisterende.

En Jedi-ridder er langt i fra begrenset til bare å bruke Kraften og lyssverdet. Det er fortsatt mulig å bruke vanlige våpen. Arsenalet er likt det i det forrige spillet, men det har også kommet et par små nyheter. De fleste vil nok foretrekke å holde våpenet i hylsteret for livet som Jedi-ridder er jo kulere med et lyssverd i hånden. Enkelte fiender drepes kjappere med et par velplasserte skudd med et stort våpen, mens gameplayet er i stor grad lagt opp til at man utelukkende kan bruke Kraften og lyssverdet. Det er også det som er det råeste i dette spillet.

Noe av det beste i forgjengeren Jedi Outcast, var de mange duellene med medlemmene av Reborn-kulten. Disse fikk spillet til å skifte karakter fra å være et førsteperson-shooter til et beat’em-up. Disse skiftene i gameplayet fungerte bra og tilføyde spillet en ekstra dimensjon som sjelden var sett så godt implementert. I Jedi Academy fungerer det fortsatt veldig bra. Faktisk fungerer det enda bedre enn før, fordi man har fått så mange flere muligheter med lyssverdet. Tilbudet av bevegelser - både defensive og offensive - er vokst betydelig og varierer alt etter hvilken form for lyssverd man bruker. Alt dette gjør de konvensjonelle våpnene mer eller mindre unødvendige, for i takt med at man stiger i gradene som Jedi-ridder, desto mer effektivt (og kulere) blir det å fekte med lyssverd og håndtere Kraften.

Et annet punkt hvor Jedi Academy skiller seg ut, er i de forskjellige oppdragene. Frem for en lineær oppdragsstruktur, hvor man går fra det ene oppdraget til det andre i en fast bestemt rekkefølge, har man her en større frihet til å velge. Oppdragene faller i to kategorier: plot-oppdrag og enkeltstående oppdrag. Plot-oppdragene er direkte forbundet med handlingen i spillet. Det er de som fører handlingen videre og de tar ofte en del tid å gjennomføre fordi de er ganske omfattende og en god del mer utfordrende. En Jedi-ridders fremste oppgave er å holde ro og orden i galaksen og det er her de enkeltstående oppdragene kommer inn i bildet. De har ikke særlig mye med hovedplottet å gjøre og tar generelt heller ikke så lang tid å gjennomføre, men de er langt fra kjedelige. Faktisk rommer de noen av spillets beste stunder, fordi de er så varierende og byr på mange overraskelser. En av de beste oppdragene foregår i hui og hast gjennom landskapet i setet på en swoop, noe man best kan beskrive som en potent rakettmotor med sete og ratt. I et annet oppdrag skal Jaden ødelegge noen skjulte våpen-depoter som plutselig blir mye vanskeligere da Boba Fett blander seg inn.

Grafisk har det ikke skjedd så mye siden Jedi Outcast. Det er blitt plass til litt ekstra effekter som får spillet til å se enda flottere ut. Omgivelsene er veldig varierte og figurene er bra designet med mange fine detaljer. De beveger seg også meget flytende og det er pent å se på. Lydbildet har derimot ikke endret seg mye. Man kan høre det er et Star Wars-spill og sånn skal det bare være.

Før Jedi Outcast ble sluppet, syntes de fleste Star Wars-spillene å rangere fra det middelmådige til det heller dårlige. Det slo om da Jedi Outcast kom og med Jedi Academy fortsetter oppturen. Raven Software har enda en gang bevist at de vet hvordan et godt Star Wars-spill skal skrus sammen. De har sett at de hadde noe som fungerte, men de har ikke vært redde for å foreta endringer. De har forandret litt på formelen, tilføyd nye ingredienser og det har resultert i et veldig bra action-spill. Dessverre er det litt for kort. Personlig rundet spillet på en helg, men det var på den laveste vanskelighetsgraden. Muligheten for å starte med en helt ny figur, velge nye sammensetninger av Kraft-egenskaper, utsikten til atter å duellere med lyssverd og de gode oppdragene har allerede fått meg til å starte et nytt spill. Nå gjenstår det bare å håpe at LucasArts og Raven Software fortsetter det gode samarbeidet, for hvem vet vel hva vi har i vente?

9 / 10
+
Hektiske dueller, kule oppdrag og flott grafikk.