Injustice 2

Injustice 2

Netherrealm forsøker å videreføre de siste årenes suksess når de nå slipper Injustice 2, og vi har satt Magnus på saken med å finne ut om de lykkes...

Kampspillserier som Street Fighter, Tekken og King of Fighters (med flere) har riktig nok lyktes med å holde på publikummet gjennom årene, men det var en tid for ikke så lenge siden da fightingsjangeren var antatt død. Spill ble sluppet, kritikken haglet og de spede forsøkene på en gjenopplivning gikk raskt i glemmeboken. Blant seriene som for alvor lå nede for telling fant vi Mortal Kombat. Denne en gang så prominent del av spillbransjen hadde forsvunnet, og de færreste hadde troen på at den ville finne veien tilbake.

I 2011 kom den imidlertid tilbake med et brak og en fatalilty, og spillet Mortal Kombat ble en folkefavoritt blant spillerne. Netherrealm Studios hadde vekket serien til live, og to år senere klinte de til med en ny suksess i form av Injustice: Gods Among Us. Dette var langt fra like brutalt, men studioet ga oss en spennende tolkning av DC-heltene. Med lanseringen av Mortal Kombat X i 2015 har fightingspill nå blitt mer dagligdags enn de har vært på mange, mange år.

Nå skriver vi 2017, og Netherrealm har sluppet Injustice 2. Her skal de fortsette å dele ut juling samtidig som de beviser at man kan ha en storslått historiedel også i denne sjangeren. Historien i forløperen var både storslått og mørk, og spørsmålet er nå om den blir fulgt opp i denne utgivelsen. Ellers venter et system som påvirker strategi og utseende, mange helter, en haug med brett, det nye Multiverse og flere moduser i det som er en ganske så solid pakke.

Injustice 2
Injustice 2Injustice 2Injustice 2

La oss starte med historiedelen, for selv om mange gleder seg til å begynne slåssingen er det sannsynligvis enda flere som vil se fortsettelsen på den fantastiske historien fra Injustice: Gods Among Us. Fortellingen starter noen få år etter der vi ga oss sist. Superman er fortsatt overbevist om at løsningen er å drepe skurkene før de får begått kriminalitet, og han har forvandlet deler av Justice League til en dødsskvadron som deler ut dødsstraffer til høyre og venstre. Batman og en rekke andre helter stoppet dem, men så dukker Brainiac opp og blåser nytt liv i konflikten rundt det sentrale spørsmålet: bør superhelter ta liv?

Historieformidlingen er av ypperste klasse. Injustice 2 har en av de beste spillhistoriene som noen gang er skrevet om DC-heltene, og den kan lett sidestilles med Rocksteadys Arkham-historier. Netherrealm har tatt seg tid til å forstå hver av figurene på et fundamentalt nivå, og derfor er hver dialog fylt med referanser, dybde, følelse og storhet. Du bytter dessuten perspektiv en gang i blant, og dette sørger for at den mangefasetterte konflikten blir godt belyst. Det finnes ingen enkle svar i Injustice 2, og den omtrent ti timer lange historiedelen er utvilsomt pakkens beste kort.

Samtidig fungerer historiedelen som en god innføring i spillets strategimekanikker, en oppbygning som har blitt raffinert siden Mortal Kombat fra 2011. Hovedproblemet med forgjengeren var at balanseringen ikke var helt perfekt, og det kunne til tider føles litt for svevende til å gjøre samme inntrykk som det nevnte MK. Dessuten var balansen mellom figurene litt skjev online, så det tok ikke lang tid før det krydde av spillere med Superman. Dette har utviklerne jobbet med, og nå sitter både fysikken og balansen som et skudd.

I likhet med tidligere er fighterne delt inn i grupper basert på egenskaper, og disse er store, tunge figurer som Swamp Thing og Atrcious, tekniske fightere som Batman og Wonder Woman, og til slutt lynraske men skrøpelige figurer som Flash og Cheetah. Det er ikke snakk om et sten-saks-papir-system, men heller en strategisk grunnmur du kan bygge din egen kampstil på. Det er en fin måte for spillet til å hjelpe deg i riktig retning, og grupperingen føles aldri dominerende eller avgjørende for din prestasjon. Foruten å tilhøre en gruppe, har hver figur fire underdimensjoner og en rekke spesialangrep (komplett med statistikk) som du kan sjekke ut får å finne en som passer deg. Igjen, spillet bestemmer ingenting for deg, det bare gir deg et dytt i riktig retning.

Denne statistikken er viktig for deg som skal spille online, men vit at de kan manipuleres med det nye Gear-systemet. Hver figur kan nemlig stige i nivå ved bruk, og dermed kan du låse opp kasser med diverse innhold. Kassene inneholder ikke bare kosmetiske endringer, men også små endringer til hvordan angrepene din utspiller seg. Du kan eksempelvis sørge for at "Grab"-angrepene dine gjør mer skade, eller kanskje du ønsker ekstra bra forsvar mot distanseangrep. Selv om dette ikke endrer figurens grunnleggende egenskaper, er det fortsatt snakk om en haug med potensielle endringer. Legger du til muligheten for visuelle tilpasninger, har du mange timer med fikling bare her. Disse kassene kan du også åpne via mikrotransaksjoner, og selv om det er valgfritt å betale ble det hele litt masete og vel mye til stede. De gir deg ikke noe annet enn en kortere vei til innholdet, men de er likevel irriterende.

Mengden innhold i Injustice 2 er blant de mest imponerende aspektene ved lanseringen. Altfor mange av dagens spill slippes i litt for tynn tilstand, og med løfter om utvidelser i tiden etter lansering. Injustice 2 er tettpakket med 28 figurer, et dypt og strategisk Gear-system, en fantastisk historiedel, Multiverse-delen og mange nye moduser. Jeg tror faktisk at Injustice 2 vil kunne tilby mellom 50 og 70 timer med innhold uten at du i det hele tatt trenger å møte en annen spiller. Dette fokuset på singleplayer-innhold åpner dessuten opp for et nytt publikum, altså de som vil oppleve et fightingspill i deres eget tempo uten å bli stresset av online-rangering.

Injustice 2
Injustice 2Injustice 2

Blant singleplayer-innholdet finner vi Mulitverse-delen. Dette er en samling med spesielle utfordringer, der parallelle dimensjoner byr på nye brett og spesielle kamper. Disse oppdateres og endres konstant, og kan gi erfaringspoeng og nye ting hvis du gjennomfører dem under bestemte forhold. Dette er et slags skjæringspunkt mellom tilfeldig genererte og forutbestemte utfordringer, og her forsvinner det fort et par timer mens man gang på gang får lyst til å sjekke ut hva som venter i neste kamp. Likevel føles Multiverse litt skrapet for øyeblikket. Det hadde vært supert å få se hvor mye Netherrealm kunne ha utviklet genereringen av modifiseringer så vel som utfordringer og dialog, for det kunne ha fått hver kamp til å føles mer ekte.

Injustice 2 er riktig nok utviklet i Unreal Engine 3, men det betyr ikke at spillet ikke leverer visuelt. Mellomsekvensene i historiedelen fungerer som små filmer, og alt fra de store omgivelsene til ansiktsuttrykkene ser nydelig ut. Det kunne imidlertid vær brukt mer av effekter som røyk, skygger, ild og regn til å forsterke uttrykket i kampene. Disse er absolutt til stede, men jeg skulle gjerne ønske at det var enda mer.

Når alt kommer til alt er Injustice 2 en fabelaktig (og gigantisk) pakke, og nok en gang beviser Netherrealm Studios at de er kongen blant kampspillutviklerne. De startet seierstoget med Mortal Kombat i 2011, og nå setter de konkurrentene på plass enda en gang. Balansen mellom figurene er på plass, de ulike angrepene og kombinasjonene er tilfredsstillende, Gear-systemet sørger for stor tilpasningsfrihet, og sammen med nerven i historiedelen er dette det mest solide fightingspillet jeg har testet på lang tid.

9 / 10
+
Fantastisk historiemodus, massevis av innhold, solid balanse, kult Gear-system, flott grafikk og strøkent stemmeskuespill.