Icewind Dale II

Icewind Dale II

Det opprinnelige Icewind Dale var en ganske positiv overraskelse. Men alderen begynner å vise seg i siste utgivelse.

Det opprinnelige Icewind Dale var en ganske positiv overraskelse. Dette var også tilfellet med det ekstremt populære Baldur`s Gate, som også benyttet seg av BioWare`s Infinity Engine. Men stikk i strid med Baldur`s Gate, som tok utgangspunkt i en persons skjebne og hvor du ut i spillet kunne tilknytte flere NPC`er, så kunne du sette sammen hele gruppen din av eventyrere i Icewind Dale. I tillegg var ikke det opprinnelige Icewind Dale`s hovedhandling å framstille et episk heltesagn, men hovedvekten ble lagt på kampene, hvor historien bare var en unnskyldning for handlingen. Nå er altså Icewind Dale II på markedet, som også viser den siste utgivelsen basert på systemet.

Skap din egen helt
Icewind Dale II er basert på 3.utgave av Dungeons & Dragons reglene. Dette medfører at det er et langt mer føyelig system for å lage karakterene. Du har nå heller ikke mer av alle de irriterende begrensningene. Vil du at din tyv kaster magi, så kan det la seg gjøre. Det er også komet en del nye raser. Vi kan blant annet nevne: Drow, Tiefling, Deep Gnomes. Det er også en rekke underklasser til de forskjellige profesjonene. Velger du å være Paladin, kan du for eksempel dedikere dine krefter til krigsguden Helm. Så kan du senere multiklasse som kriger. Generelt sett så har du lagt flere muligheter for å lage unike figurer. Dette kombinert med at du kan lage alle de seks figurene, gjør prosessen langvarig. Hvis du ikke gidder å fikle med alle karakterene dine, så er det fem forskjellige grupper eventyrere å velge mellom.

Etter å ha valgt heltene dine, kastes du direkte ut i ilden. Du ankommer byen Targos, som er en av Ten-Towns. Området er under angrep av en mindre hær orker og gobliner, og du og din gruppe ankommer som leiesoldater. Du har knapt gått to steg før du blir møtt av kampstøy. Gobliner er kommet forbi byens forsvar. Du og dine tar fram våpnene og har allerede fått første oppgave: Hvordan er goblinene kommet inn? Herfra spinner historien videre av sted. Du finner fort ut av at kampene i Targos bare er en liten del av et større komplott. Dine oppdagelser bringer deg gjennom blant annet det dystre Underdark og Chult`s jungler. Generelt sett er historien spennende, det er mange forandringer i plottet, som opprettholder din interesse for spillet. Dessverre virker ikke dialogene så gjennomarbeidet som de foregående titlene.

Kjemp deg vei til seieren
Fremdeles er hovedvekten lagt på kamper, men Icewind Dale II byr samtidig på flere puzzles enn sin forgjenger. De er generelt sett ganske lette å starte med og byr på en grei avveksling fra hovedhandlingen. Handlingen holdes oppe av en rekke hovedobjektiver og i tillegg så har du mange sideoppdrag. Disse oppdragene er ganske underholdende, og er med på å holde spillet i et høyt gir. Det er allikevel noen av oppdragene som kan være ganske irriterende.

Kampsystemet fungerer fremdeles glimrende. Du har fortsatt mulighet for å justere både vanskelighetsgrad og hvor fort i realtime begivenhetene skal komme. Uansett så krever kampene at du kombinerer din gruppes ferdigheter - dette gjelder spesielt i starten. Etter hvert som du beveger deg opp i levels, så vil dine gruppemedlemmers ferdigheter også bli mer ensartet. Dessverre så er ikke den kunstige intelligensen særlig høy, da dine folk har veldig vanskelig for å komme seg gjennom landskapet.

Grafisk gammeldags på alle måter
Teknisk sett har 2D grafikkmotoren begynt å vise sin alder. Hvert fall etter å ha sett på den utrolig flotte overgangen til 3D i Neverwinther Nights. Det virker en anelse tamt, men det er da en god del flotte grafiske effekter. Dette gjelder spesielt når du utøver magi. Musikken er uhyre kompetent, bakgrunnsmusikken er så vel bombastisk som den er episk, på de rette tidspunktene. Det er også en god mengde talte dialoger og bra utførte effekter.

Overordnet sett er Icewind Dale II er skritt tilbake. Spørsmålet er, om det ikke var mange nok timers spill i de tidligere spillene, som benytter seg av BioWare`s Infinity Engine? Men skulle du ha spillt deg gjennom samtlige titler, og du er ikke tilfreds med å ikke helt kunne sette sammen din egen gruppe i Neverwither Nights, så er Icewind Dale II en meget kompetent tittel. Det er i alle fall mange timers spilletid i dette spillet.

8 / 10
+
Flott og absolutt verdt å gå i krig med for en fan.