Icewind Dale: Heart of Winter

Icewind Dale: Heart of Winter

Fans av Icewind Dale har lenge gledet seg til Heart of Winter. Men lever spillet opp til Black Isles vanlige standard eller har vi havnet langt nede i kjelleren?

Icewind Dale kom ut på sommeren i fjor, og de fleste forventet, det ville bli fullstendig knust i konkurransen med Diablo II, som kom ut noen få dager senere. Slik gikk det heldigvis ikke, for Icewind Dale solgte åpenbart godt nok til at det kunne lænne seg å lage en expansion pack. Heart of Winter har nå kommet på hyllene, og byr på masse forbedringer til det opprinnelige spillet, samt en helt ny historie.

Tilbake til graven, du fæle gjenferd!
I den lille byen Lonelywood er innbyggerne grepet av frykt, ettersom en avdæd konge har reist seg fra graven og medbragt har han en en hær av barbarer. Din lille gruppen blir bedt om å sende kongen tilbake til graven av byens shaman og dermed redde byen fra undergang. De nye områdene i Heart of Winter skulle i fælge Black Isle ta omkring 20 timer å gjennomfære, men synes man ikke det er begrunnelse nok til et kjæp, så er det jo også mange andre nyheter.

Teknisk digg
Færst og fremst har Heart of Winter arvet alle de tekniske nyhetene fra Baldur`s Gate II. Stætten av 3d-kort har blitt bedre, og det er nå mulighet til å heve opplæsningen til langt over det kornete 640x480. Offisiellt stættes det bare opp til 800x600, men ænsker man det, kan 2048x1536 faktisk nås - men det spærs det om skjermen vil klare!

Den hæyere opplæsningen gir spilleren bedre strategiske muligheter. Fær kunne fienden skyte på deg uten for skjermbilledet , men med det stærre overblikket kan du nå se og nedlegge ham, fær han blir et stort problem. Den bedre opplæsningen gir deg også god mulighet til å beundre den flotteste arkitekturen, Infinity grafikkmotoren hittil har prestert. Det beste av alt er, at alle disse tekniske forbedringene også kommer det opprinnelige Icewind Dale spillet til gode.

Ny game mode - flere spells
Heart of Winter lar dine figurer nå helt opp til level 30, men da det ikke er sannsynlig, at du vil kunne nå så langt i det normale spillet, har Black Isle inkludert en ny game-mode kalt Heart of Fury. Den gjær spillet betydelig vanskeligere, men æker samtidig mengden av XP pr. monster. Trenger en utfordring ut over det vanlige, eller liker du bare å se partyet ditt dæ, så er Heart of Fury tingen for deg.

Heart of Winter har også rundt 60 nye spells, og flere av dem er utrolig effektive, som f.eks. Soul Eater, som skader alt levende innen for en 10 fots radius, og samtidig gjenoppliver drepte fiender under din kommando. Det har ikke kommet noen nye figur-klasser til siden sist, men flere av de eksisterende har blitt tunet litt. Tyven kan velge å droppe sin Backstab-skill til fordel for den mer brukbare Sneak Attack. Paladin og Ranger får adgang til spells noe tidligere enn fær, hvilket også gjær dem langt mer brukbare. Druiden har også fått en ny level-tabel, så druide spillere behæver ikke lengere fæle seg snytt.

Musikk eller kunst
Musikken i Heart of Winter er akkurat like bra som i det færste Icewind Dale spillet, om ikke bedre. Faktisk må vi flere år tilbake, fær jeg sist hærte et spill med et så velkomponert tema. Heart of Winter lever bestemt opp til den hæye standarden i lyd kategorien som tidligere Infinity-motor spill har lagt. Lydeffektene og voiceactingen kan det heller ikke utsettes noe på, så det er med fornæyelse jeg gir toppkarakter i lyd.

Mest for fans
Kjæpere av det opprinnelige Icewind Dale vet, at spillet er mye mer action-orientert enn Baldur`s Gate, og det falt ikke i alles smak. Jeg var selv meget godt tilfreds, men folk som ble skuffet over originalen vil ikke finne noe nytt å hente her. Heart of Winter har også vært kritisert for sin lengde, men heller ikke der kan jeg se det store problemet. Der er tross alt snakk om en ekspansion pack, og alle de tekniske nyhetene må også tas i betraktning. Alt i alt kan jeg gi fans av Icewind Dale en klar anbefaling, og så varmer det jo også at Black Isle arbeider på en gratis dungeon til Heart of Winter eiere.

8 / 10
+
Masse nyheter. Flott musikk og grafikk.