Norsk
Gamereactor
artikler

I dag fyller Nintendo 3DS fem år

Nintendos håndholdte fyller fem år i dag. Vi har tatt et tilbakeblikk på utviklingen, lanseringen og den lange veien frem mot dagens status.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Datoen var 26. februar 2011, og stedet var soloppgangens land, bedre kjent som Japan. Denne dagen ble en ny epoke i de håndholdte spillkonsollenes historie innledet. På denne dagen fikk japanerne for første gang stifte bekjentskap med Nintendos nye håndholdt konsoll, 3DS.

I dag, hele fem år senere, kan Nintendo lene seg tilbake og se at nesten 58 millioner eksemplar av konsollen har blitt solgt på verdensbasis. Det er riktignok ikke et like høyt tall som forgjengeren, Nintendo DS, som tross alt har blitt solgt i over 150 millioner eksemplar verden over, men det er fortsatt langt bedre tall enn Wii U (Nintendos hjemmekonsoll) eller den største håndholdte konkurrenten, Playstation Vita (som kun har solgt litt over 12 millioner konsoller).

Eller, brems litt. Største håndholdte konkurrenten? Her må vi ta en liten kikk tilbake på markedet og revurdere bildet noe.

I dag fyller Nintendo 3DS fem år
Med Nintendo 3DS lærte Nintendo endelig nytteverdien av digital distribusjon. New Super Mario Bros. 2 var det første 3DS-spillet som ble simultanlansert fysisk og digital.
Dette er en annonse:

La oss først ta steget tilbake til 2004. Dette var høsten Nintendo virkelig kastet seg ut på et vågalt eksperiment og lanserte Nintendo DS. For spillere verden over var dette noe unikt, nytt og interessant, men også noe veldig spesielt. Frem til da hadde det håndholdte spillmarkedet så å si blitt dominert av Nintendo gjennom megasuksessen Game Boy og dens oppfølger, Game Boy Advance. Med DS introduserte Nintendo en ny måte å tenke håndholdte spill på: en konsoll med to skjermer, hvorav den nederste hadde touch-funksjonalitet.

Spillere og utviklere klødde seg litt i hodet. Hva i all verden skulle man med to skjermer? Hvordan i all verden skulle man klare å konsentrere seg om å bruke to skjermer samtidig? Hva i alle dager skulle en stakkars utvikler fylle den nederste skjermen med?

Med tiden skulle det vise seg at tanken om to skjermer og touch-funksjonalitet slettes ikke var så ille likevel, og salgstallene begynte raskt å stige. Nå, etter nesten tolv år, er konsollen den nest best solgte gjennom historien, kun slått av Playstation 2.

Fornyelse er likevel drivkraften i denne bransjen, og selv ikke en suksess som DS kan vare for evig og alltid. Dermed var det på denne dagen for fem år siden duket for neste kapittel i serien. Hvordan gikk så dette?

Dette er en annonse:

Ett av de største gimmickene til Nintendo 3DS var, foruten forbedret grafikk, den brilleløse 3D-teknologien. 3D-TV og 3D-filmer var den store trenden rundt tiårsskiftet, og selv på hjemmekonsollmarkedet fikk vi storspill som satset på 3D-grafikk og reklamerte med dette, slik som Uncharted 3: Drake's Deception. Sånn sett var timingen riktig. Å kunne spille spill i 3D på farten uten å måtte bruke ekstrautstyr virket dessuten ganske fristende og interessant.

3D-gimmicket skulle imidlertid fort vise seg å være nettopp det, et gimmick. Joda, teknologien fungerte absolutt, men spørsmålet var om den brakte noe ekstra til spillopplevelsen i det hele tatt. Bedre skulle det ikke bli av at mange slet med å finne de rette innstillingene for optimal 3D-grafikk, eller at folk fort følte seg uvel av å bruke effekten (en innvending mange også har mot 3D-filmer). Det største problemet var nok derimot at konsollen måtte holdes mer eller mindre i ro for at 3D-effekten skulle fungere, noe som selvfølgelig skapte problemer for alle som ønsket å bruke 3DS mens de var på farten.

I dag fyller Nintendo 3DS fem år
Lanseringsspillene til 3DS var ikke de mest minneverdige, noe som delvis forklarer den dårlige starten for konsollen.

Lanseringstitlene til konsollen var heller ikke de helt store. De eneste Nintendo-titlene som var klare ved lansering var kjæledyrsimulatoren Nintendogs + Cats og Pilotwings Resort. Utover dette kunne man finne titler som Super Street Fighter IV: 3D Edition og Ridge Racer 3D - underholdende titler i seg selv, men ingen som skapte langvarige inntrykk eller som kunne overbevise folk om å kjøpe en splitter ny konsoll.

Det største problemet for Nintendo var imidlertid at deres dager som enerådende på det håndholdte markedet var talte. Sony hadde riktignok entret banen med sin Playstation Portable og solgt noen millioner konsoller, men det var en helt ny aktør som nå rådet over det håndholdte spillmarkedet: mobilspillene.

I 2004 var mobilspill et svært begrenset marked. Smarttelefoner fantes ikke, og forsøk på å skape spilltelefoner endte i katastrofale prosjekt som Nokia N-Gage. Vel å merke hadde man mobileksklusive spill, men de begrenset seg til det japanske markedet og utgjorde ingen internasjonal konkurranse for Nintendos håndholdte dominans. Men i 2011 var situasjonen en helt annen. Et nytt marked var skapt gjennom introduksjonen av iPhone, iPad og konkurrerende Android-enheter. Plutselig var det ikke lenger Pokémon og New Super Mario Bros. som trigget nysgjerrigheten. Nå var det Angry Birds, WordFeud og lignende spill som kapret folks hjerter.

Mobilmarkedet kunne nå et helt nytt segment av potensielle spillere på rekordtid, og prisen på mobilspillene var gjerne bare en brøkdel av det et 3DS-spill kostet. Spørsmålet om hvorfor man skulle kjøpe en ny konsoll til godt over tusenlappen når man likevel eide en smarttelefon ble et spørsmål Nintendo måtte ta på alvor.

Tiltakene kom sakte men sikkert. Først introduserte Nintendo et saftig priskutt i juli 2011 og senket den veiledende prisen fra $250 til $170, et priskutt på en tredjedel sammenlignet med lanseringsprisen. Omtrent samtidig annonserte også Nintendo sitt såkalte ambassadør-program, hvor spillere som kjøpte en 3DS og besøkte Nintendo eShop (den digitale butikken til 3DS) innen 21. august 2011 ville få hele tjue retro-spill gratis. Av de tjue titlene - hvorav ti var NES-titler og ti var Game Boy Advance-titler - ville de ti titlene til Game Boy Advance kun være tilgjengelig for ambassadørene også i fremtiden.

Et kanskje viktigere grep enn retro-titler var lanseringen av en større 3DS-modell, nemlig 3DS XL. Med introduksjonen av den oppgraderte modellen i 2012 ble en rekke ankepunkt med 3DS forbedret. Større skjerm, bedre ergonomi og langt bedre batterikapasitet var noe av det som skulle til for å overbevise mange. I fjor kom dessuten Nintendo med en forbedret versjon av konsollen, New 3DS, som kunne skimte med en ekstra styrespake for høyre tommel og en langt bedre 3D-teknologi.

I dag fyller Nintendo 3DS fem år
Flere spillserier har fått friske innslag og nytt liv gjennom 3DS. Pit fikk sitt første nye spill på over 20 år i form av Kid Icarus: Uprising

Til å begynne med var utvalget av 3DS-titler gjennom eShop temmelig dårlig, men med introduksjonen av 3DS XL begynte ting å endre seg. Samme dag som 3DS XL ble lansert fikk vi også lanseringen av New Super Mario Bros. 2, det første 3DS-spillet som fikk simultanlansering i fysisk og digital form. I dag lanseres de aller fleste 3DS-spill på denne måten, og det skulle da bare også mangle.

Men som de fleste vet er det spillene som selger konsollene, og med introduksjonen av stadig bedre spill skulle salget av 3DS etter hvert ta seg enda bedre opp. Særlig i 2012 kom Nintendo stadig sterkere på banen med sine egne titler, hvorav noen av dem inkluderte en reintroduksjon av gamle serier. Et nytt Mario Tennis-spill eller New Super Mario Bros. 2 var titler som ikke kom som noen overraskelse. Spill som Kid Icarus: Uprising, Metal Gear Solid: Snake Eater 3D og Theatrhythm Final Fantasy var derimot hakket mer overraskende. Og skal vi snakke om sterke 3DS-år, står 2013 som det klart sterkeste så langt. Luigi's Mansion 2, Fire Emblem: Awakening, Animal Crossing: New Leaf, Mario & Luigi: Dream Team Bros., Pokémon X & Y, Bravely Default og ikke minst The Legend of Zelda: A Link Between Worlds er bare noen av titlene 3DS kunne by på i løpet av 2013, og som uten tvil bidro til et forbedret salg av antall konsoller.

I dag fyller Nintendo 3DS fem år
StreetPass er en 3DS-funksjonalitet vi aldri visste vi trengte, men som har blitt en sentral del av 3DS-opplevelsen.

Et siste aspekt ved 3DS-konsollen som har vært med på å sette sitt preg på konsollen og dens brukere er Miiverse og StreetPass. Med Miiverse videreførte Nintendo konseptet med Mii, avatarfigurene man kan skape selv og som først ble introdusert til Wii. Nå fikk man muligheten til å ta bilde av seg selv og skape en Mii-figur basert på bildet. Mii-en du knytter til din profil dukker videre opp i StreetPass, som er et kommunikasjonssystem som aktiveres når to 3DS-er passerer hverandre på gaten. Gjennom StreetPass kan du hilse på Mii-er du har passert og få deres hjelp til å samle puslespillbrikker, kjempe mot monstre eller få deres hjelp i andre minispill. StreetPass gir også muligheten til å utveksle data som kan brukes internt i spill dersom spillet er designet for det.

StreetPass-konseptet høres enkelt og kanskje litt tåpelig ut, og det er ingen tvil om at lille Norge ikke er dimensjonert for hyppige StreetPass-treff. Men det er en merkelig glede som oppstår hver gang du hilser på en avatar du tilfeldig passerte en dag på byen eller under en spillmesse. Et lite bånd oppstår mellom dere. Den lille tilfredsstillelsen man får har blitt en integrert del av det å være en 3DS-eier, og som konkurrenter som Vita på ingen måter har klart å matche.

De fem første årene av livet til Nintendo 3DS har vært humpete, men konsollen har sakte men sikkert klart å stable seg på beina. I år vil Nintendo etter alt å dømme presentere sin neste konsoll, Nintendo NX. Ryktene spekulerer i om konsollen også vil ha en håndholdt del integrert i systemet. Det vil i så fall bli spennende å se hva dette får av betydning for Nintendo 3DS. Men i dag, på femårsdagen, er det fortsatt nok av 3DS-spill der ute å oppdage.

HQ
HQ
HQ


Loading next content