Norsk
Gamereactor
artikler

Hvem vinner av Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro?

22. februar blir en meget interessant dag hva spillanseringer angår. Er det faktisk mulig å slippe fire storspill på samme dag uten at noen taper på det? Eirik ser på saken.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Mange spillinteresserte fikk et relativt vanskelig valg den 27. oktober i fjor da både Assassin's Creed: Origins, Super Mario Odyssey og Wolfenstein II: The New Colossus ble sluppet på samme dag. Noe slikt hadde vi ikke sett på lang tid, men det skulle sannelig ikke ta lang tid før det ble klart at det vil skje igjen.

Noen uker før og på årets E3-messe ble klart at både Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro Exodus vil lanseres den 22. februar neste år. I fjor ble det raskt tydelig at i alle fall Wolfenstein II ikke akkurat hadde tjent på å slippes samtidig som Nintendo og Ubisofts giganter. Slikt er nærmest en selvfølge når tre storspill lanseres tett inntil hverandre, om ikke samme dag. De fleste har rett og slett et budsjett som ikke tåler å kjøpe tre spill samtidig, så da må man prioritere. Dermed vil ett eller flere av spillene tape på å faktisk stå fast ved den valgte lanseringsdagen. Derfor var det særlig ett spørsmål som dukket opp i hodet mitt på E3-messen: Hva vil skje med Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro Exodus den 22. februar? La meg tenke litt høyt.

Hvem vinner av Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro?

Anthem
Bioware har fått noen riper i kvalitetsstemplet sitt de siste årene. Det hele toppet seg med Mass Effect: Andromeda i fjor. Da begynte mange å tro at studioets storhetstid var over. Nettforum verden over ble fylt med kommentarer som "de får bare én sjanse til før jeg gir helt opp" og "Bioware har bare stått på stedet hvil de siste årene". Hva bestemte utviklerne seg for å gjøre da de så dette? Legge absolutt alle krefter i sin første nye IP på tolv år; Anthem.

Dette er en annonse:

Hovedstudioet hadde bekreftet at de jobbet med noe nytt i 2014, men hadde ikke vist frem noe av det. Dette endret seg etter kritikken mot Andromeda. Plutselig rettet EA og Bioware nærmest alt rampelyset mot Anthem. Det ble raskt klart at spillet var noen store steg i en helt annen retning enn vi var vant til fra Bioware. Suksessen til Destiny og The Division hadde ført til at canadierne ville prøve å levere en av de utrolige historiene og universbyggingen de var kjente for i en verden man deler med andre spillere.

HQ

Folk var selvsagt fortsatt skeptiske etter skuffelsene de siste årene, men det virker som om pipen fikk en annen lyd etter årets E3-messe. Fjorårets gameplaypresentasjon hadde pirret nysgjerrigheten til mange, og dette ble forsterket til stor entusiasme etter å ha fått prøve spillet selv på årets messe. De fleste jeg har snakket med sier at kontrollene føles fantastiske, og at man virkelig føler seg som en slags Iron Man der man flyr rundt i flotte omgivelser og eliminerer fiender med et stort og variert våpenarsenal som avhenger av figurklassen sin og hvor heldig man har vært lootmessig. Plutselig kom forhåpningene til overflaten.

Noe av dette skyldes populæriteten spill hvor man deler verden med andre personer har hatt de siste årene. Folk liker å oppleve nye ting med venner, og kjempe mot ulike mål sammen. Tanken på å fly rundt som superheltlignende figurer for å bekjempe utfordrende fiender og finne kulere utstyr høres virkelig ut som en opplevelse verdt å dele med andre. EA kommer nok også til å forsikre seg om at vi har Anthem på hjernen når nyåret starter ved å markedsføre spillet absolutt over alt og gi oss en beta som er akkurat stor nok til å fungere som en god forsmak uten å gi oss for mye av det gode. Om betaen blir en suksess er jeg derfor ikke i tvil om at Anthem "vinner" 22. februar salgsmessig.

Dette er en annonse:
Hvem vinner av Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro?

Crackdown 3
Crackdown 3 ble som Anthem avduket i 2014, så dette er atter et spill vi har ventet lenge på. Det som nok har skadet Microsofts spill mer er at vi fikk se det i aksjon ganske tidlig og at det har blitt utsatt en rekke ganger. Mange sier at et spill aldri lar seg skade av å utsettes. Dette stemmer kanskje når det kommer til kvaliteten, men saken er en annen når vi snakker om allmennhetens forventninger. De imponerende ødeleggelsene og lovordene vi fikk for fire år imponerte, men det er vanskelig å holde på denne spenningen i lang tid. Folk er generelt utålmodige, så å vente på et spill som plutselig forsvinner fra radaren og utsettes gang på gang setter ofte en kraftig demper på kjøpelysten. Saken ble ikke akkurat bedre da spillet dukket opp igjen på fjorårets E3-messe.

De imponerende ødeleggelsene var kraftig tonet ned i den nye traileren, og grafikken fikk ikke akkurat mange til å måpe heller. Da vi i tillegg fikk vite at seriens skaper, Dave Jones, hadde forlatt prosjektet begynte raskt forventninger å bli til bekymringer. Den negative tankegangen fortsatte å gå i over et halvt år før Microsoft bestemte seg for å utsette spillet til 22. februar 2019. Grunnen var enkelt nok at Sumo Digital ønsket mer tid å finpusse de siste delene av spillet. Faktisk har utviklerne sagt at spillet nærmest er ferdig, så den siste tiden skal bare brukes til å kvalitetssikre alt.

HQ

Traileren vi fikk fra Crackdown 3 på årets E3-messe viste jo helt klar store forbedringer, samt en god dose Terry Crews, så det er tydelig at tilbakemeldingene våre har blitt hørt. Spørsmålet er bare om det er for lite for sent. Målet var å vende tilbake til røttene Crackdown la i 2007, men bare plusse på med imponerende teknologi. Er dette virkelig nok til å tilfredsstille et publikum som har kost seg med spill som The Witcher 3: Wild Hunt, en rekke Assassin's Creed-spill og Red Dead Redemption 2 i mellomtiden? Jeg tror nok dette er et spill Microsoft kommer til å skryte av antall spillere siden det blir tilgjengelig på Xbox Game Pass, men de har litt av en jobb foran seg om de skal overbevise massene om å kjøpe det de neste månedene.

Hvem vinner av Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro?

Days Gone
Sony Bend fikk ikke akkurat verdens beste start da studioet viste frem Days Gone for første gang. Nærmest alle som så på begynte å lure på om Sony skulle vise frem to The Last of Us: Part II-trailere i 2016 da vi fikk se noen dystre, zomb...freakers-infiserte omgivelser i starten av Days Gone-traileren. Trenden viste at folk hadde begynt å gå lei av zombier som ikke hadde noe med enten Call of Duty eller The Last of Us å gjøre, så traileren gikk raskt i glemmeboken til mange. Dette var nok en av grunnene til at vi fikk en dobbel dose ved at E3-konferansen ble avsluttet med et gameplayklipp som viste litt sniking, og en god del mer skyting. Antallet fiender imponerte helt klart en del av publikum, men responsen var uansett ikke så stor som man kunne håpet.

HQ

Slik har det egentlig bare fortsatt de siste par årene. Utviklerne har vist frem mer av fokuset på motorsykkelen, og hvordan verdenen reagerer på nærmest alt vi gjør, men spillet sliter fortsatt litt med å skille seg ut fra mengden. Å drepe hundrevis av fiender i løpet av noen sekunder er artig en liten stund, men et sandkassespill kan ikke bare lene seg på en slik gimmick. Vi som følger spillindustrien tett vet at Days Gone også lover en interessant historie og betydelige valgmuligheter, men når dette ikke er markedsført nok til resten av markedet og kanskje ikke uansett er nok til å vekke interesse i en overfylt sjanger lever spillet farlig. Foreløpig bruker Sony nærmest alle krefter på Spider-Man, og dermed har Days Gone forsvunnet helt i skyggen. Forhåpentligvis vil kreftene flyttes over til Days Gone fra november og utover, for personlig ser jeg et potensiale her. Jeg forventer ikke et perfekt spill, men noe lignende et Far Cry-spill hvor det i stor grad handler om å lage sin egen moro i en verden fylt med muligheter.

Mange PlayStation 4-eksklusiver har solgt godt de siste årene, noe som blant annet skyldes et veldig dedikert publikum. Days Gone bør nok uansett få en del pusterom fra andre eksklusiver for at folk i stedet bare ikke venter på neste spill. Om folk bestemmer seg for å vente litt med å kjøpe Anthem tror jeg Days Gone har en mulighet til å i alle fall gjøre det greit salgsmessig og kanskje havne på andreplass.

Hvem vinner av Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro?

Metro Exodus
4A Games har vist at de kan lage veldig pene og atmosfæriske spill med både Metro 2033 og Metro: Last Light, men det ukrainske studioet har liksom aldri klart å levere hele pakken. Gjennom årene har folk enten klaget på historien, dumme fiender, at serien har blitt for mainstream, unaturlige begrensninger i omgivelsene og en rekke andre ting. Metro Exodus' annonseringstrailer alene gjorde det tydelig at ukrainerne har fått med seg disse tilbakemeldingene.

HQ

Siden de fikk mye skryt for variasjonen, og de detaljerte omgivelsene på overflaten i Last Light, vil Exodus by på mye større og utforskbare områder fylt med mer skremmende monstre. Dette sier de også vil gi dem flere muligheter til å lage en interessant historie ved å la oss utforske i vårt eget tempo, samt oppleve flere ting som gir mer informasjon om det fascinerende universet. Spillet ser allerede meget pent ut, men det er ikke akkurat noe sjokk. Spørsmålet er bare om gameplayet også vil levere varene.

Mange av Metro-tilhengerne ble litt skuffet da 4A Games prøvde å få inn flere spillere i Last Light ved å gjøre spillet lettere enn originalen, så utviklerne får en vanskelig jobb med å finne en balanse mellom utfordrende og tilgjengelig som vil gjøre både fansen og allmennheten fornøyde. Metro-spillene har aldri solgt like godt som EA og de andre store selskapenes titler, noe som blant annet skyldes det mer nisjeaktige markedet de prøver å nå, og et mye mindre markedsføringsbudsjett. Det skal derfor bli interessant å høre hva utviklerne sier de neste månedene og hva de viser frem. Jeg frykter at de små sammenligningen til Fallout 76 vil kunne skade Exodus, men klarer Deep Silver og 4A Games å overbevise folk om at alle gode ting er tre har spillet en sjanse til å overleve apokalypsen den 22. februar. Uheldigvis er ikke dette ståa nå, og jeg frykter at Metro raskt vil være den store "taperen" den dagen.

Hvem vinner av Anthem, Crackdown 3, Days Gone og Metro?

22. februar 2019 er uansett mye vanskeligere å spå enn 27. oktober 2017 var. Her er det mange flere nyanser i bildet enn de jeg nevner over. Når spillene i tillegg fortsatt har et halvt år å overbevise oss på er det mye som kan skje. Jeg er uansett nysgjerrig på hvordan du tror disse fire spillene vil klare seg, så del gjerne dine tanker i kommentarfeltet.



Loading next content