Homeworld 2

Homeworld 2

Homeworld 2, et mesterverk av et spill, hvis eneren var en hit, så er det et under hvis ikke toeren slår rekorder - dette er et genialt og fantastisk spill.

Etterhvert som grafikken har blitt så god som den nå er, så er film\animasjoner som mellomsekvenser hyppig brukt i spill. Homeworld 2 starter med en film som etter bare noen sekunder gir deg følelsen av å delta i noe stort - noe enormt. Filmene er stort sett i svart/hvitt, og mange av sekvensene minner mye om div. Science Fiction serier, som f.eks Star Trek. Jeg kan forøvrig nevne at filmene er lagd med Divx.

Du kan starte med en tutorial, men den er det egentlig bare å skippe, da du blir godt opplært i alle nye funksjoner du kan bruke i spillet. Dette spillet er en direkte fortsettelse av det første Homeworld, så med tanke på historien kunne det sikkert ha lønnet seg å spilt gjennom det første igjen. Men altså, det starter med at Hiigaran rasen, som du forøvrig vil spille med gjennom hele kampanjen, har byget et nytt moderskip, som selvfølgelig er mye større og finere enn skipet fra eneren. Du ankommer kommandobroen akkurat når skipet er inne i de siste testfasene, og du fullfører selvfølgelig disse med stil. Det er på slutten av dette oppdraget at du får viktig informasjon fra høyere hold. Området du befinner deg i blir nemlig invadert av de krigerske Vaygr. Du har allerede en liten gruppe med de klassiske interceptorene, så du klarer å motstå første bølge. Men så får du beskjed om å flykte. Du må da, uten å få fylt opp moderskipet, skygge banen ved bruk av det velkjente hyperspace. De neste oppdragene er å få skipet i stand igjen, og etterhvert som du spiller får spillet mer dybde, da flere og større oppdrag venter på deg.

Homeworld 2 har en utsøkt grafikk, det er som å se rett ut i verdensrommet, og ikke inn i et dataspill. Spillet er godt gjennomført, med en utrolig stor mengde små detaljer. Man kan snurre rundt sin egen akse med musa, og du kan velge å se skipene dine fra en stor avstand, eller zoome inn så du kan se hvert enkelt skip. Dette funker veldig bra når du er midt inne i en stor kamp. Gå f.eks. du helt inn til et av skipene dine og se hvordan det oppfører seg når det angriper og blir angrepet. En annen ting er at eksplosjonene varierer voldsomt, fra et lite brak og litt lys fra de minste skipene, til større skip hvor det kommer et massivt drønn og et lys som bokstavelig talt blender hele skjermen i et øyeblikk. De større skipene har også mange undersystemer, f.eks er alle forskningslaboratoriene og bygge-modulene representert som egne moduler utenpå moderskipet. Fienden kan dermed f.eks sikte seg inn på motorene dine, og sprenge de slik at du ikke kan bevege deg. Det samme kan de gjøre med våpensystemene og da er skipet satt ut av spill, uten at det er nødvendig å sprenge det i fillebiter. Formasjoner spiller skjelden noen stor rolle i strategispill, men det gjør de her. Man kan f.eks sette de største skipene som tar det meste av støyten først, så kommer fregattene som beskytter flankene og til sist kommer alle de raske jagerne ut og sveiper over restene. Effektivt og utrolig stilig. Det er en god del forskjellige formasjoner og innstillinger som kan hjelpe deg å vinne en kamp her.

Det er mange skip å velge mellom, fra små interceptorer som kommer i skvadroner på fem, til enorme slagskip som vender bredsiden til offeret for å fyre av to gigantiske kanoner. Andre skip som bør nevnes, er svære mineleggere, marine-fregatter som kan borde større fiendeskip og ta over kontrollen. Og hva med noen defence skip, som setter opp et svært magnetisk skjold som beskytter mot fiendtlig ild, eller andre skip som starter noen enorme emp`er (elektro-magnetisk-puls). Masse snadder med andre ord.

Jeg kan også nevne at musikken også er upåklagelig. Den passer perfekt inn blant svære galakser, asteroider og krigsflåter som støter på hverandre. Menyen er enkel å komme inn i, og det er heller ikke så mye å si på de andre funksjonene. Man kan spille custom brett, man kan spille opptil 6 stk. på internett eller via LAN. Spillet er minst like bra som Homeworld 1. Det er ikke så allverdens nyskapende, men du verden for en grafikk og gameplay. Det er lenge siden jeg har spilt spill til langt på natt. Det er ikke mange spill som har appellert så mye til meg på lenge.

8 / 10
+
Storartet rom RTS, nydelig grafikk, og gameplay