Herald

Herald - Book 1 & 2

Jeg tok på meg rollen som en halvt indisk tjener ombord et «britisk» handelsskip og la ut på en seilas som viste seg å ha større problemer enn en storm eller to...

Herald er et interaktiv periodedrama satt til 1800-tallet i en alternativ verden hvor hele Vesten er samlet under ett styre: The Protectorate, og tar for seg konfliktene som oppstår i kjølvannet av kolonialisme. Spillet er utviklet av nederlandske Wispfire, som har jobbet med å utvikle spillet siden 2014. Bok 1 og 2 ble utgitt i februar, og bok 3 og 4 er under produksjon.

Spillet er delvis en visuell roman, delvis et pek-og-klikk eventyrspill. Man tar på seg rollen som Devan Rensburg, en ung mann av blandet opprinnelse, som tar seg hyre ombord på HLV Herald for å finne tilbake til røttene sine i De Østre Koloniene. Man begynner som helt vanlig løpegutt, men får etter hvert jobben som oppvarter og lugartjener, under noe suspekte omstendigheter. Etter hvert som man blir kjent med flere og flere av sjømennene og passasjerene ombord på skipet, skjønner man at noe er råttent i staten Herald. Jeg skal ikke si så mye mer enn det om selve historien i spillet, slik at jeg ikke påvirker valgene du må ta, skulle du ha lyst til å spille det.

Herald

For valg er en stor greie i Herald, og tas gjerne i form av dialog. Man må holde tunga rett i munnen når man snakker med folk ombord, for alle dialogvalg fører historien i en ny retning. Sier man feil ting til feil person kan det få alvorlige konsekvenser. Kanskje noe du sier fører til at noen andre dør?

Det er et himla spennende konsept, men foreløpig er det litt for tidlig å si om det faktisk fungerer eller ikke. Bok 2 avsluttes nemlig med en del løse tråder og noen interessante avsløringer som blir spennende å følge opp i neste bok. Det er også veldig kult at Wispfire har valgt å fokusere på en historisk epoke som gjerne blir litt oversett i historietimene, spesielt i britiske skoler. Temaene spillet tar for seg er heller ikke spesielt vanlige i spillindustrien. Wispfire tar opp spørsmål om identitet, rase, religion, klasseskiller, maktmisbruk, menneskeverd, menneskerettigheter, frihet og rettferdighet.

Visuelt er spillet helt nydelig. I likhet med The Frostrune kombinerer Herald 2D og 3D, i dette tilfellet håndmalte, animerte portretter og bakgrunner i 2D, og omgivelser i 3D som man kan vandre rundt i og utforske. Det er tydelig at dette er en del av spillet det er blitt brukt mye tid på. Portrettene er fantastiske og ekstremt detaljerte, klærne de har på seg virker tidsriktige og bakgrunnene gir det hele en veldig malerisk følelse. Fargepaletten de har valgt appellerer til min estetiske sans; mye lilla, rosa og gull. Det hviler en slags eventyraktig glød over hele skipet, og jeg digger det.

Herald

Men, til å være et spill som tar opp såpass viktige og alvorlige temaer synes jeg de tar veldig lett på det. Jeg er nesten overrasket over hvor bra de mulitkulturelle sjømennene og tjenerene blir behandlet, spesielt Devan, som får en spesialbehandling jeg ennå ikke har skjønt meg helt på. Den eneste som føler seg spesielt dårlig behandlet er en sutrete offiser ved navn Aaron Ludlow, som er furten fordi han ikke får lov til å bære våpen, selv om det er en offisers rett. Urettferdig, ja, men ting kunne jo vært mye verre. Når det endelig avsløres hvorfor Ludlow har blitt fremstilt så «sutrete» blir jeg nesten litt sint. Jeg hadde forventet litt mer av en utvikler som Wispfire.

Herald

Omgivelsene er til tider også litt vanskelige å navigere rundt i takket være litt lite strategiske «kameravinkler», og man knoter mye rundt i jakten på en dør eller en trapp man ikke ser fordi vinkelen er feil. Jeg skulle også ønske spillet lagret oftere, sånn at man ikke må spille gjennom så mye på nytt hvis man er uheldig og ikke får med seg når spillet lagret sist ...hvilket skjedde meg en gang eller to.

Alt i alt er dette et fint lite spill hvis man har en tre-fire timer til overs, og kunne tenke seg å spille et dialogdrevet spill med historisk preg. Herald er befolket av en rekke interessante og mangfoldige figurer (Jim Sterling låner stemmen sin til en av dem) og samtalene man har med dem har en innvirkning på hva som skjer videre i spillet. Det er kult. Det er lærerikt. Men det er foreløpig vanskelig å sette en ordentlig karakter fordi det er så mange løse tråder og historien ikke er på langt nær ferdig. Kommer jeg til å spille gjennom de neste bøkene? Mest sannsynlig, ja. Jeg må jo vite hva som skjer videre og hvorfor Devan ender opp der han gjør. I likhet med The Frostrune involverer også Herald et skipsforlis...

HeraldHerald
6 / 10
+