Hvis du ikke har spilt Heavy Rain før, gjorde tidligere GR-redaktør Jon Cato Lorentzen en fortreffelig jobb med å fortelle om spillet i sin nå seks år gamle anmeldelse. Selv om nyversjonen nå har ankommet til Playstation 4, er det ingen vits i gjenta alt som gjør spillet så bra, så jeg har heller valgt fokusere på endringene denne nye utgaven.
I motsetning til den nye utgaven av Beyond: Two Souls har ikke Quantic Dream rørt annet enn utseendet til Heavy Rain. Når det er sagt har de virkelig gjort en god jobb med akkurat dette. Spillet er dog over tre år eldre enn Beyond, noe som selvsagt gir større rom for forbedring. Jeg trengte ikke engang å fyre opp den gamle versjonen for å se forbedringene, selv om jeg selvsagt gjorde det, ettersom det visuelle nivået er så dramatisk mye høyere her. Høyere oppløsningen kom ikke som noen overraskelse, men jeg forutså virkelig ikke hvor mye de skulle gjøre med de andre detaljene.
Både Jon Cato og jeg mente at fjesene til enkelte personer man møtte i PS3-versjonen var "som livløse mannekengdukker", og franskmennene har tydeligvis hørt sutringen vår. Ansiktsanimasjonene og teksturene har nemlig fått seg en kraftig overhaling. Dukkene er ikke helt borte ennå, men nå er det såpass få av dem at de neppe ville blitt nevnt i anmeldelsen. Forbedringene er åpenbare med tydelige porer i huden, lys som refleketeres realisitsk (særlig når det er vått) og klarere farger. Ethan ser nå faktisk ut som om han har sett sola før, samtidig som håret til Scott ikke ser ut som en tupé han har brukt dampjernet på.
Samtidig er det fargene, mye takket være forbedrede skygger, som gjør den virkelig store forskjellen. Skyggene fra ulike gjenstander er ikke lengre rette linjer, men flyter mer naturlig i miljøet og på karakterene. Slik får alt bedre dybde, noe som fører til at skillet mellom karakterer og miljøet ikke er like unaturlige som tidligere.
Heavy Rain gjør et altså et større visuelt sprang enn Beyond: Two Souls. Spillet var en flott eksempel på hva Playstation 3 kunne få til, det gjør en hederlig innsats for å presse Playstation 4-maskinvaren også. I hvert fall litt. Selvsagt er ikke dette spillet du finner frem for å vise grafikken man får til på de nyeste konsollene, men har du ikke spilt Heavy Rain før er dette den beste utgaven du vil få.
Mange vil si Quantic Dream startet trenden med "interaktive filmopplevelser" i spill. Denne fantastiske, triste, gledesfylt og intense historien fikk verden til å forstå at spillindustrien kunne gi oss mer enn Rambo-liknende karakterer som dreper uinteressante fiender. Så har du lyst til å oppleve hva som inspirerte utviklere som Telltale Games( The Walking Dead) og Dontnod (Life is Strange) er Heavy Rain absolutt verd en titt. Bare vær obs på at dette er et av spillene som også skapte debatt om hvor interaktivt noe må være for å kunne kalles et spill.
Har derimot spilt dette før ville jeg nok tenkt meg om to ganger før det ble et nytt kjøp, ettersom det eneste som er rørt er det visuelle. Quantic Dream har for eksempel ikke fikset på åpningsscenen, som fortsatt preges av hakkete animasjoner. Det finnes også noen få tilfellene hvor spillet ikke klarer å bestemme seg for om noe er lys- eller skyggesatt, men ingen av disse tingene er nok til å ødelegge noe særlig. Heavy Rain er unikt og spennende, og nå ser enda bedre ut også.